Y
Kom sent hem, månen lyste upp de vitklädda träden längst min väg. Tyckte det var så fint så jag funderade på ta kort imorgon.

Stannade för att ta posten och reagerar på att en stor gren ligger vid närmsta trädet. Konstigt, inga hårda vindar?

Ser då till min fasa att vägskötaren har tagit sig friheten att såga bort grenar längst hela vägen.
- Något han sagt sig göra för ett tag sedan (fast inte när) och jag påpekade att jag ville bevara endel närmast huset.

Blev helt förtvivlad när han verkligen lagt i högväxeln på sågen och sågat allt han kunde, i mina ögon är det bara toppen på (den redan beskurna) kronan kvar. Jag som såg fram emot att de skulle återhämtat sig från kronbeskäringen för några år sedan. (nu pratar vi grenar som inte ens var över vägen)
Dessutom tagit ungträden mellan de stora. Något jag också påpekade mig vilja hakvar.

Nu är det ju försent, ingen idé att anmäla eller klaga... Känner sådan besvikelse... :confused:
 
Redigerat:
Väghållaren har normalt rätt att såga ner träd och grenar inom visst avstånd frän vägen. Egentligen är det din skyldighet att göra det, men de brukar komma då och då med Stora Sekatören.
 
Frågan jag ställer mig är ju om träden står på din mark eller inte?

Står de inte på din mark har du väl inget alls att säga till om.

Står de på din mark så "får" de inte gå utanför tomtgränsen. Och vägskötaren har gett dig chansen att såga själv.
 
Y
Träden står på min mark och detta var även grenar som pekade bort från vägen.
Fast det var bra att veta reglerna som tydligen var till hans fördel.

Ack, mina fina träd. Nästan bara stammen kvar på några. :(

---------

Han arrenderar mina marker men det bör väl inte ge honom rätten att göra precis vad som helst utan att fråga, eller? Iaf inte utan att vara beredd att kunna återställa det.
 
Y
Vilken del av kommunen är ansvariga berörande trädbeskärning längst vägarna?
- Alternativt. Vilken del av kommunen är det som betalar vägskötaren.

Jag vill att beställaren är den som kommer ut och säger ifall det är rimligt att det bara står rena stammar kvar på mina marker.
 
Redigerat:
Grenar som inte går ut över tomtgränsen tror jag inte han får ta bort utan vidare.
 
Tacka vet jag norrland..tog en röjsåg å röjde rejält för några år sedan vid vårt fritidshus nere vid stranden,björkar,buskar,gran å f-n å hans moster extremt mycke videbuskar som drar insekter ..man blir som besatt..såg att grannens morsa stirrade lite vid nåt tillfälle..senare kläckte min gamla far ur sig..vi äger inte nere vid stranden..senare sa han som ägde: ser att xxx gallra nere vid sjön,det blev jättebra. Nyligen fick jag en karta på husen som står i området,nån står alldeles på gränsen,nån har fritidshus 25% över på annans tomt,nån har bodar helt på annans tomt..Tycker det är great jämfört med här nere..varenda kotte ska överklaga allt, å gå ordningsvakt på tomten, å nåde dig om du tar bort en underbar rönn som står på tomtgränsen(ful som stryk)..själv skulle jag bara säga om jag ville han kvar..plantera en ny thats it.
 
Redigerat:
Staffans2000
Jo men det förstås.
Ni "Lappar" är ju så rejäla, ett med elementen.
Våldtar du min fru, fjösar jag av din dotter. Thats it. Sen tar vi en sup!

http://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA

Vi sörlänningar däremot. Vi är lite blödiga. Vi gillar våra träd och naturen överlag för övrigt.

Göteborgaren Staffan
 
Tjaa..bor i Uppsala..eftersom det är dubbdäcksförbud o mycket enkelriktat här,kör du betydligt mer då du får köra omvägar runt centrum.ingen får sticka ut..nådde dig om du sätter upp en liten redskapsbod på din tomt då anmäls du,byggtillstånd tar 7 svåra år här..fick nyligen ett brev om att hotellet på samhället däruppe ville sätta en 35kvm stor grillkåta en 6 m från tomtgräns 15m från sjön,20 m nedanför vär veranda..tog kontakt med hollelchefen en lätt deal så får tyskarna o övriga utlänningar köra med porchar o merchor mm på isen. Sen att det kanske blir mer liv o rörelse,avverkning framför stugan väg ner på sjön..så what? kan bli en bra väg ner till båtplats mm..garanterat större chans få kommun släppa lite på strandskyddet..å skulle jag överklaga..3-4000 pers lär vilja bunta ihop en..å jag förstår dom. Så inte 17 ska man va rädd för förändringar? eller?

Å andra sidan är det färre som är däruppe pga bensinpriset så kan dra mina harrar å öringar ifred..
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Kom sent hem, månen lyste upp de vitklädda träden längst min väg. Tyckte det var så fint så jag funderade på ta kort imorgon.

Stannade för att ta posten och reagerar på att en stor gren ligger vid närmsta trädet. Konstigt, inga hårda vindar?

Ser då till min fasa att vägskötaren har tagit sig friheten att såga bort grenar längst hela vägen.
- Något han sagt sig göra för ett tag sedan (fast inte när) och jag påpekade att jag ville bevara endel närmast huset.

Blev helt förtvivlad när han verkligen lagt i högväxeln på sågen och sågat allt han kunde, i mina ögon är det bara toppen på (den redan beskurna) kronan kvar. Jag som såg fram emot att de skulle återhämtat sig från kronbeskäringen för några år sedan. (nu pratar vi grenar som inte ens var över vägen)
Dessutom tagit ungträden mellan de stora. Något jag också påpekade mig vilja hakvar.

Nu är det ju försent, ingen idé att anmäla eller klaga... Känner sådan besvikelse... :confused:
Varför är det ingen idé att anmäla? Har han otillbörligen förstört dina träd så kan han bli skyldig att betala för plantering av nya träd i samma ålder/storlek.

Jag hade nyligen en diskussion när lokala kraftbolaget skulle rensa kring ledningar om att de inte fick röra träden på min tomt (som var på andra sidan vägen jämfört med ledningen), bara för att vara säker. De sju träden markerar både tomtgränsen och bildar ena sidan av en allé längs min parkeringsplats (stor parkeringsplats, sväljer nog 60-70 bilar). De var glada för att jag tog upp frågan med dem, just därför att misstag blir så tok-kostsamma. hade de fällt dem ändå så hade jag krävt full ersättning.

Nu rensade de bara träden på andra sidan vägen för att de inte skulle skada ledningen. När de gjorde det så fälde de ett stort träd rakt på en ledningsstolpe så att den knäcktes och ledningen gick av. Vi var utan el en stund och tele i två dagar. Förstår ni varför jag vill ha koll på dem...
 
Staffans2000
mariedal skrev:
Tjaa..bor i Uppsala..eftersom det är dubbdäcksförbud o mycket enkelriktat här,kör du betydligt mer då du får köra omvägar runt centrum.ingen får sticka ut..nådde dig om du sätter upp en liten redskapsbod på din tomt då anmäls du,byggtillstånd tar 7 svåra år här..fick nyligen ett brev om att hotellet på samhället däruppe ville sätta en 35kvm stor grillkåta en 6 m från tomtgräns 15m från sjön,20 m nedanför vär veranda..tog kontakt med hollelchefen en lätt deal så får tyskarna o övriga utlänningar köra med porchar o merchor mm på isen. Sen att det kanske blir mer liv o rörelse,avverkning framför stugan väg ner på sjön..så what? kan bli en bra väg ner till båtplats mm..garanterat större chans få kommun släppa lite på strandskyddet..å skulle jag överklaga..3-4000 pers lär vilja bunta ihop en..å jag förstår dom. Så inte 17 ska man va rädd för förändringar? eller?

Å andra sidan är det färre som är däruppe pga bensinpriset så kan dra mina harrar å öringar ifred..
Jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Eller?
I glasbyggd har man överseende med allt. Hej och hå. Grannen eldar upp mitt hus, "Så what", det var ju varmt en stund, och stugan behövde ju ändå tapetseras om.
Snacka om "lappromantik".

http://www.youtube.com/watch?v=drqj1HomHr4
http://www.youtube.com/watch?v=_6WLU_r5CA0

Klimax.

http://www.youtube.com/watch?v=cBOLwsPRLjc

Staffan
 
Yrrol skrev:
Kom sent hem, månen lyste upp de vitklädda träden längst min väg. Tyckte det var så fint så jag funderade på ta kort imorgon.

Stannade för att ta posten och reagerar på att en stor gren ligger vid närmsta trädet. Konstigt, inga hårda vindar?

Ser då till min fasa att vägskötaren har tagit sig friheten att såga bort grenar längst hela vägen.
- Något han sagt sig göra för ett tag sedan (fast inte när) och jag påpekade att jag ville bevara endel närmast huset.

Blev helt förtvivlad när han verkligen lagt i högväxeln på sågen och sågat allt han kunde, i mina ögon är det bara toppen på (den redan beskurna) kronan kvar. Jag som såg fram emot att de skulle återhämtat sig från kronbeskäringen för några år sedan. (nu pratar vi grenar som inte ens var över vägen)
Dessutom tagit ungträden mellan de stora. Något jag också påpekade mig vilja hakvar.

Nu är det ju försent, ingen idé att anmäla eller klaga... Känner sådan besvikelse... :confused:
Jag skulle nog provat att dra det till rätten. Man kan prova att hävda att träden är så pass förstörda att de inte längre fyller avsedd funktion, likställa det med fällning, och att man därmed vill ha dem ersatta med nya träd i samma storlek.

Om inte annat, ett intressant rättsfall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.