Vänner,

Jag är säker på att någon kan hjälpa mig med följande problem.

Saken är den att jag skall byta carportstak hos mina svärföräldrar. Jag hade tänkt att beställa takstolarna från fabrik men nu visar det sig att de inte kan levereras förrän typ augusti. :surprised: Och jag som hade tänkt börja på måndag...

Nåväl, då får jag väl tillverka dem själv, tänkte jag 8) "Problemet är att de skall tillverkas av virke 45 x170 mm och att taklutningen är låg (1:4). Detta gör att den diagonala sågytan nere vid takfoten blir ca 350 mm...(om jag räknat rätt).

Finns det någon enkel (läs billig) kap-/ger såg som klarar detta? Knappast va? (Kvalitetsmässigt behöver den endast hålla till 10 takstolar - jag är således inte så pigg på att betala 5 kkr och däröver).

Kan man hyra någon vettig såg och vad skall det i så fall vara? Alla synpunkter mottages tacksamt.

Mvh/ Gladestone
 
Hmm, 10 takstolar..

Ifall du har lite ork i armarna och inte alltför skeva ögon kan ju fogsvans vara en lösning.. Det är i alla fall billigt... ;)
 
Kör med cirkelsåg.
 
Håller med Fasting om det bara är 10 st. ;)
 
Tack,

Cirkelsåg borde ju funka. Har en gammal och den har rätt litet sågdjup så jag är inte säker på att den klarar 45 mm konstruktionsvirke.

Är dock sugen på en ny sticksåg (Bosch GST 135 CE) som kommer på rea här i Danmark i morgon. Kanske inte det optimala verktyget för detta jobb, men tror ni att den klarar det (jag menar så att det inte blir snett)? (Ja, jag är medveten om att även "föraren" har ett visst inflytande på resultatet, så den kommentaren kan ni bespara er, ha) ;). Vill nämligen hellre lägga stålarna på en ny sticksåg än cirkelsåg...

Mvh/ Gladestone
 
Edit: Som alternativt till sticksåg kan jag tänka mig att i stället investera i en tigersåg.

Vilket tror ni funkar bäst: tiger eller stickis....?

/Gladestone
 
Köp en bra fogsvans eller en billig cirkelsåg!
Jag tror att en fogsvans för 60 spänn är snabbare än en tiger eller sticksåg!
Satsa i stället pengarna på att hyra spikpicka för ankarspik, det var denna bit som var jobbig när jag byggde mina takstolar (många blåa naglar blir det ;))
 
henrik_R skrev:
Köp en bra fogsvans eller en billig cirkelsåg!
Jag tror att en fogsvans för 60 spänn är snabbare än en tiger eller sticksåg!
Satsa i stället pengarna på att hyra spikpicka för ankarspik, det var denna bit som var jobbig när jag byggde mina takstolar (många blåa naglar blir det ;))
Klokt talat!
Tigersåg duger definitivt inte till precisionsarbeten av den här typen. En vass handsåg är faktiskt förvånansvärt bra. Tag gärna en märkessåg, tex Sandvik/Bahco. De är garanterat bra.
 
Jag håller också med om spickpicka. Fy f*n vad jobbigt det var att slå i 9000 ankarspik till våra takstolar!

Vi köpte ritningar från Åsbytorps såg för 850 kr. De bifogade även detaljerade bilder på vilka hål som skulle spikas med ankarspik.

...nu drog inte jag in alla 9000 spiken själv, men ett par tusen iallafall. Vi hade alla stora blåsor i händerna efter den dagen. (hultaforshammare med gummihandtag sliter i skinnet mer än man kanske tror).
 
Finns det el-spikpistoler att hyra? Eller måste jag hyra kompressor och tryckluftspistol?

Mvh/ Gladestone
 
Alltså, jag är av uppfattningen att man inte får missa en möjlighet att köpa nya verktyg.

Även om Fastings kontorshänder säkert är mer blåskänsliga än andras (dom var säkert det DÅ iaf... ;)) så är det säkert klokt med en spikpicka. Jag föreslår därför:

Hyr en bra pistol om du vill
KÖP sticksågen du vill ha
KÖP en fogsvans
KÖP en billig cirkelsåg (Kolla på jula, modellerna för 200-500SEK kommer göra jobbet bra).

 
Glladestone>Vad kommer GST135'an att kosta på rean? *nyfis*

/Kent
 

Fogsvans!

(Det som kan spöa en vass fogsvans i precision är möjligen en klyv eller bandsåg)

Dessutom ska man unna sig en ny och dyr fogsvans då och då!
 
Spikpickor drar nästan INGEN luft.

För en månad sen hjälpte jag en polare att byta tak.
Med en gammal 0.75-hästarskompressor och 9 liters tank kunde vi driva två pistoler samtidigt.

Vi spikade råspont med en spikpicka på ena halvan taket, och andra halvan pappspikade vi. Pappspikpickan gick ju i ett medans spikpickan användes med glesare intervall.

Så.... det räcker med en väldigt liten kompressor för spikning.

Efter den helgen åkte jag till Jula och köpte en 1-hästarskompressor med 6 liter tank (och ljuddämpad ner till 85 decibel). Köpet är helt klart värt pengarna! När husbygget blir klart kan jag ha kompressorn som däckpump. Kompressorn är smidig, lätt, tyst, och tanken fylls på ett kick. Vad mer kan man begära?



Vad gäller sågning med fogsvans: Visst, det kan bli snyggt, men likaväl skitfult om man är lite ovan att såga. Det är ju lätt att såga tunnare virke, men när jag sågar 45-millimetersreglar så avslöjas min dåliga förmåga att hålla sågen rakt. Jag blir ofta att luta sågen litegrann vilket gör snittet snett och fult på baksidan.

För övrigt är mina kontorshänder skönt valkiga sen ett par år tillbaka. Takstolsspikningen lade grunden för detta.

ps. Är det fler än jag som brukar ägna måndagsmorgonen till att sitta på jobbet och hitta stickor i händerna?

 
Tack för alla svar.

OK, Jag ger mig. Det får bli en fogsvans (nu skall jag slänga Biltemasågen och köpa en "riktig"). Och en billig "engångs" Cirkelsåg. Ska även försöka hyra pistol, annars får jag väl ta lite blåsor i händerna ;)

Nyfikne Kent: Carl-Ras öppnar ny butik i Hörsholm (Danmark) här i dagarna och har fina öppningserbjudanden. Bla kostar 135:an 1150 dkk plus moms. Blir ca 1750 sek, så det är klart att man är sugen. Men även om det är ett bra pris så svider det ju i plånboken. Jag har inget direkt behov av den nu, men vill äga den i alla fall (är det inte så att den som har flest och bäst verktyg när man dör vinner?). Tveksamt dock om jag har råd för tillfället...

Mvh / Gladestone
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.