Marike Marike skrev:
eller kanske klarare här. [länk]
Men hur gamla är dessa sågar?
Alltså inte fisken som var konstig utan medaljongen ;)

De är rätt gamla, och i bra stål. Man bara filar upp dem när de börjar bli slöa.
 
Marike
Frustrator Frustrator skrev:
Alltså inte fisken som var konstig utan medaljongen ;)

De är rätt gamla, och i bra stål. Man bara filar upp dem när de börjar bli slöa.
Aha, men har det kanske att göra med tiden då Sandvik slutade med handverktyg? Kanske slut på medaljonger?
 
Marike Marike skrev:
Aha, men har det kanske att göra med tiden då Sandvik slutade med handverktyg? Kanske slut på medaljonger?
Förmodligen är mina sågar betydligt nyare än dina :)
 
Marike
Äntligen har jag provat jigg 2.0. Fungerar utmärkt och extra spillet kan jag ta. Nu var det så att jag använde vad som fanns tillgängligt. Skulle jag haft mer användning för den och om jag kunde handla fysiskt skulle jag gjort annorlunda, som tankealstret visar.
Teknisk ritning av jigg 2.0 med måttangivelser och detaljer för konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk såg används med skräddarsydd jigg för att skära i träbit, verktyg och spill syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit fastspänd i en jigg för sågning, extra spån vid sidan, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En såg klämmer fast ett stycke trä genom jigg 2.0 i en verkstad, extra träspill syns runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmagjord jigg med en fastklämd träbit och en bandsåg i arbete i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Om du får till den för fogsvans blir det fantastiskt bra :)
 
Marike
nanowire nanowire skrev:
Om du får till den för fogsvans blir det fantastiskt bra :)
Nå,inte så bra, jag har provat och det var ett jäkla jobb att såga, slipade till fogsvansbladet och satte det i en tigersåg, visst gick det, men inte bra. Så jag har släppt iden om att minimera spillet.
Det gick riktigt lätt att såga ut skivor ur det långtidstorkade päronträdet, ca 20år på torken, hur gammalt det är vet jag inte, hårt som sten var det.
Svärdet löper lätt när man håller det vågrätt, lite snett så låser det fast. Det var ett oplanerat bonus som jag gläds över. Det blir lättare att justera till nästa snitt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.