buspojken buspojken skrev:
Vilken bahco svans köpte du? Ja har använt deras superior i flera år med gott resultat
Riktig bra och prisvärd såg, kan inte nämnas för ofta.
Har 3st liggande och köpte en rosa till sambon att ha på jobbet.

Dock skulle jag inte renkapa en altan med en sådan, utan använda nåt med skena eller rätskiva som anhåll.
 
E
Att annat alternativ är ju att hyra maskiner om du inte känner något stort behov i framtiden. Kostar förvånansvärt lite. Kolla med firmor som hyreslandslaget, cramo eller liknande. Festool TS55 Sänksåg är en riktigt trevlig maskin för jobbet du står inför.
 
Jag håller med Haba _tsutt, sänksågen är en av de bästa investeringar jag gjort.
Jag slog till på en blå bosch på mellandagsrea och det kändes som att den hade betalt sig redan efter femte snittet :)
 
Det verkar finnas lika många åsikter som svar på den här frågan. :)

Men för att sammanfatta så är en sänksåg bäst, och många som köper en Cirkelsåg byter senare upp sig till en sänksåg och ångrar att dom inte köpte en sån från början. Sedan finns det dom som menar att en Cirkelsåg med skena är minst lila bra.

Jag kommer att bo i hus i många många år till och lägger hellre 5000 på en riktigt bra maskin än 2000 på något jag ändå kommer byta ut.

Så frågan är - kommer jag vara nöjd med Makita DHS680Z med skena eller kommer jag troligtvis att byta/komplettera den med en sänksåg en vacker dag? Isåfall ska jag kanske nöja med med en ny fogsvans och sticksågen den här gången.
 
Är det mycket du ska kapa så köp en cireklsåg, jag anser inte att man köper en sänksåg som ersättning för en cirkelsåg...

Jag tar cirkelsågen när jag ska kapa osb spån osv och sänksågen om jag ska kapa tex hyllplan bänkskivor eller där det behövs precision av någon anledning
 
Använder man inte sågen varje vecka så är det inte ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att ha en av varje.
Jag har endast cirkelsåg, men om jag inte hade någon skulle jag funderat på sänksåg.
Den största nackdelen med sänksåg kontra cirkelsåg måste vara priset.
Skena är ett måste för mig. Visst fungerar det med en bräda, men ibland finns det inget att fästa brädan i utan att göra fula skruvmärken efter sig.
 
Det är inte ett alternativ att låna en såg?
 
Jo, jag avvaktar nog köp den här gången (tyvärr, det är ju alltid kul att få en ursäkt att köpa verktyg ;)). Kom dessutom på att jag kanske vill rama in trallen (dvs lägga sista brädan i vinkel), och då är det väl lämpligt att såga allt i kapen innan det läggs ändå.

Sista brädan mot huset måste högst troligt klyvas, men en bräda klarar väl sticksågen? Alt att jag lånar av någon.
 
Det går utmärkt att rensåga för frisen (den i vinkel).
Sticksåg eller någon form av cirkelsåg blir bra för klyvning av innersta brädan.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det går inte bara utmärkt att rensåga för frisen med sänksågen. Resultatet blir också mycket bättre än att såga till varje bräda individuellt innan du lägger dem.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har en Makita dhs680 sedan 1,5 år. Sågat mycket med den. Att den är svag håller jag inte med om, riktigt stark för att vara en batterisåg. Sågat en hel del i Ek utan problem. Mätt snittvinkeln med vinkelhaken rätt ofta och är alltid exakt.

Mycket nöjd med 680:an, lätt och stabil. Fast så äter den ganska mkt ström trots kolborstfri motor.
Se till att ha 2 batterier och sätt den andra i laddaren direkt när du byter, då klarar man sig utmärkt.
 
  • Gilla
tasman och 1 till
  • Laddar…
Skulle 680'n göra det jobbet som beskrivs ovan (klyva sista brädan, renkapa för fris) tillräckligt bra eller ska jag snegla på en sänksåg?
 
Det går utmärkt, dock går det snabbare med en sänksåg & skena, bara att lägga skenan på trallen, och börja såga.
Jag brukar använda ett långt vattenpass eller vad som helst, bara den är rak, som anhåll med snabbtvingar. Visst krävs det tid och planering, men kvalitet på snitten är absolut i toppklass (så länge klingan är vass) med 680:an.
 
  • Gilla
tasman
  • Laddar…
Tack. Jag tolkar det som att man klarar sig utan skena och adapter då, bara att det tar lite längre tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.