frean98 skrev:
Man får passa sig lite när man har med hantverkare att göra. Fick offert på vårt badrum från 120 000 till 240 000.
Rövarband.
Och lika illa är det när man ska köpa mjölk! Den kan kosta sex spänn på stormarknaden och tolv i lilla kvartersbutiken. Rövare är de allihopa! Nä fy för fri prissättning! ;)
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Och lika illa är det när man ska köpa mjölk! Den kan kosta sex spänn på stormarknaden och tolv i lilla kvartersbutiken. Rövare är de allihopa! Nä fy för fri prissättning! ;)

Va snackar du om?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Beltis och 2 till
  • Laddar…
frean98 skrev:
Va snackar du om?
Du fick ju badrumsofferter där den ena kostade dubbelt mot den andra och reagerade på det. Jag vill bara exemplifiera att det inte är så ovanligt att samma prisskillnad är vanligt förekommande i samhället. Jämför schampoflaskan på NK med den på ÖB eller rörkopplingen på Rinkabyrör med rörkopplingen från "fina VVS-firman." De rövartendenser som du tycker dig se finns på många håll. Vissa ser det som en naturlig följd av en fri prissättning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Nanny Fine
Byggde om hela köket och vardagsrummet + lite till för samma summa. Då ingick kök, granitbänkar, parkett + allt annat material. Arbetet (snickare, elektriker + rörmokare) gick väl på ca 200 000 (före rot) av de 440 000 som allt kostade och i min bedömning låter ditt arbete bra mycket enkare än mitt....

Hade definitivt pratat med fler.
 
Det är detta som kallas marknadsekonomi. Fri prissättning skapar konkurrens. Folk handlar väl av vem de vill. Eller kanske staten ska bestämma av vem man ska handla och vilket pris man ska betala.. :thumbdown:
Som alltid ska man ta in fler offerter, man är inte lurad förrän man betalt.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jämför schampoflaskan på NK med den på ÖB eller rörkopplingen på Rinkabyrör med rörkopplingen från "fina VVS-firman."
I mitt fall var alltså schampoflaskan dubbelt så dyr på ÖB som den var på NK - dvs. tvärtemot vad man skulle tro.
 
  • Gilla
305 och 2 till
  • Laddar…
Pära skrev:
I mitt fall var alltså schampoflaskan dubbelt så dyr på ÖB som den var på NK - dvs. tvärtemot vad man skulle tro.
Ha, Ha. Ja där ser man.
 
Och varför denna tråd överhuvudtaget när du har 6 st offerter att välja på var det något du försökte förmedla eller vad?
 
Jag har 6 offerter, jag hade inte 6 offerter.
 
Kan du utveckla ditt svar lite?
 
Jag hade tänkt slippa ta in en massa offerter på jobbet och tog därför kontakt med en kontakt till en kompis. Han kollade på jobbet och drog till med 450 h. Jag tyckte det lät fullkomligt orimligt, men ville höra vad folk här på forumet hade att säga. Som jag misstänkte var de flesta rörande överens om att det aktuella jobbet inte kan ta 450 h. Därefter har jag tagit in ytterligare 5 offerter. Och, för att avsluta tråden (trodde jag), svarade jag på mitt eget inlägg och informerade om vad de nya offerterna låg på för priser. Hänger du med?
 
  • Gilla
Rappala
  • Laddar…
Jag har gjort samma renovering som TS beskriver och jag har snittat 4h/m^2 rumyta i arbetstid enligt min efterkalkyl
Och jag är ingen hantverkare.
My two cents...
 
Vad var det du inte förstod?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Vad var det du inte förstod?
Jag var lite snabb på tangenterna och det verkar inte gå att ändra inlägget.
Att jämföra att betala ett dubbelt pris på 20 kr eller 100 000 kr, på samma vara/tjänst, jag förstod jag inte riktigt jämförelsen. Nu gav ju Alfredo en förklaring vad han menade så jag förstår inte riktigt varför du känner ett behov att fråga.
Jag upplever att man inte kan dra slutsatsen pris=kvalité när man har med hantverkare att göra. Jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen. Jag vet att det finns seriösa hantverkare, jag haft stor tur som hittat några efter mycket om och men.
 
Redigerat av moderator:
mariatherese skrev:
Nja, jag håller nog inte riktigt med. Jag kanske inte skulle gå så långt som att säga att de försökte blåsa TS. Men att ge en alldeles för dyr offert tycker jag iallafall visar på lite skral etik. Vill man inte ha jobbet så tycker jag det är ärligare att säga det - då behöver man inte räkna på jobbet heller och kan fortsätta med det man har fullt upp med.

Att söka "utnyttja" en potentiell kunds trångmål eller okunskap med att ta 2x den faktiska kostnaden är inget man gör om man önskar ha en trogen kundbasis.
Jamen han kanske verkligen behöver 450 timmar på sig. Det kan ju inte vi veta. Men han har talat om vad det kommer att kosta, så han lurar ingen.

Det finns ju många som tar både 2, 3 eller 5 gånger de faktiska kostnaderna, fast de berättar det inte för kunden förrän han får fakturan. DET är skral etik.
 
  • Gilla
Brevduva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.