S
Polos skrev:
Vad gör den för nytta ?
inte någon nytta
 
  • Gilla
Fjchjvcfgjbv och 1 till
  • Laddar…
C
Polos skrev:
Vad gör den för nytta ?
Enligt handboken: "Akustisk tätning är det samma som att skapa en lufttät konstruktion." ... "Vid ljudklass 40-65 dB krävs ytterligare ljudtätning antingen genom komplettering med Gyproc G 55 Tätmassa"...
 
cpalm skrev:
Enligt handboken: "Akustisk tätning är det samma som att skapa en lufttät konstruktion." ... "Vid ljudklass 40-65 dB krävs ytterligare ljudtätning antingen genom komplettering med Gyproc G 55 Tätmassa"...
Så tätmassan är för ljud ?
 
C
Polos skrev:
Så tätmassan är för ljud ?
Den akustiska tätmassan är för ljud, ja.
 
Såhär står det i "manualen" :

Det andra laget gipsskivor monteras med 7–10 mm springa längs tak, anslutande väggar och golv. Dessa springor fogtätas senare med akustisk tätmassa.
En förutsättning för att den akustiska tätningen ska fungera är att denna springa utförs enligt anvisningarna.
Om det gör skillnad vet jag inte, känner mig lite skeptisk också. Jag köper dock att väggarna inte ska ligga in till varandra efter som ljudet då fortplantar sig lättare. Men visst, man vill inte ha tom utrymme så då är väll någon form av mjuk fog bra.
 
Har nu Kompletterat så att det finns skruvar på 20 cm avstånd, blandar långa o korta skruvar beroende på med eller utan regel. De flesta skruvar sitter i reglar.

Har taget bort skruvarna som satt längs VP-rören och istället förstärkt runt om. Skarven sviktar men efter som vi ska ha kyl där så kommer den väggen aldrig att bearbetas.

Visade sig att Julas T-vinkel 120 var helt off när man jämförde med Hultafors, blev till att lämna tillbaka o köpa på Harald nyborg som var klart bättre. Tråkigt nog har vi redan skrit till merparten av plattorna. Roligt var det dock att en annan reklamerade sitt T-kors samtidigt på Jula. Aldrig mer Julas egna produkter!

Han med att sätta upp 3 plattor till idag, får se vad vi hinner med i morgon. Man kan dock säga att vi underskattade tiden det skulle ta att sätta OSB och gips kraftigt. Vi siktade på 2 dagar men det ser ut som 6-7 ;) Men så är man inte van vid bygg arbete.
 
Snailman
Johan Gunverth skrev:
De funkar utmärkt i spånplatta, så de borde ju även funka med OSB. Tricket kan vara att känna efter vad som är "mitt i" magnetiskt innan man släpper den mot underlaget. +/- 5mm är ju inga problem för att hålsågen skall leta sig till exakt mitt.
Håller med, har 17 mm råspont istället för osb så magneten kommer ju ännu längre ifrån.
 
Har nu satt upp all gips!! 😅 Det finns dock en sak som oroar mig, ytterväggen är som ni vet plastad och har alltså inte vindpapp. Nu när jag satt upp gips så höll ja mig till 20 cm regeln men varierade skruvlängd mellan 30 och 40 mm beroende på om jag fäster i regel eller enbart OSB. Detta betyder att jag har perforerat plasten en hel del. I reglar lär det inte vara några problem men i enbart OSB blir det troligen läcka. Läcka är en sak detta kanske skruven hämmer lite men sen har vi fukt som plasten är tänk att stoppa. Kan gipsskruvarna rosta upp av detta?
 
S
cpalm skrev:
Den akustiska tätmassan är för ljud, ja.
men gör ingen nytta i denna vägg
 
SBH skrev:
men gör ingen nytta i denna vägg
Var finns detta att läsa? Eller är det din egna uppfattning?
 
S
snowjim skrev:
Var finns detta att läsa? Eller är det din egna uppfattning?
för många punkter i reglingen som skulle behövas göras om.
 
snowjim skrev:
Har nu satt upp all gips!! 😅 Det finns dock en sak som oroar mig, ytterväggen är som ni vet plastad och har alltså inte vindpapp. Nu när jag satt upp gips så höll ja mig till 20 cm regeln men varierade skruvlängd mellan 30 och 40 mm beroende på om jag fäster i regel eller enbart OSB. Detta betyder att jag har perforerat plasten en hel del. I reglar lär det inte vara några problem men i enbart OSB blir det troligen läcka. Läcka är en sak detta kanske skruven hämmer lite men sen har vi fukt som plasten är tänk att stoppa. Kan gipsskruvarna rosta upp av detta?
Plasten skyddar mot att fukt inifrån rummet tränger ut i isoleringen. Det påverkar alltså inte skruvarna.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Och jag gör alltid tvärt om - Börjar med en hel OSB för att sedan ta en halv gips i hörnet, detta för att slippa spackeldiket i just hörnet då det är lite trixigt att fixa till. Bara att avsluta med en mjukfog helt enkelt. Dessutom är inte alla hörn raka så det är ett ypperligt tillfälle att hyvla till gipsen och med hjälp av laser eller vattenpass se till att första skivan står rakt... Andra halvan blir starten andra vägen eller avslutet på befintlig.
Tänkte göra som du beskriver här för att slippa eländet med att spackla hörn. Jag har kastat upp 11 mm osb på väggarna och antar att det är tjockt nog för att inte tänka på att träffa reglarna när man skruvar upp gipsskivorna?
 
M Mjolnir skrev:
Tänkte göra som du beskriver här för att slippa eländet med att spackla hörn. Jag har kastat upp 11 mm osb på väggarna och antar att det är tjockt nog för att inte tänka på att träffa reglarna när man skruvar upp gipsskivorna?
Absolut, med OSB bakom så kan gipsskarvarna vara precis var som helst.

Fast helst inte rakt över en OSB skarv då!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Absolut, med OSB bakom så kan gipsskarvarna vara precis var som helst.

Fast helst inte rakt över en OSB skarv då!

Fråga, jag gjorde som du beskrev och delade gipsskivorna som hamnade mot innerhörnen för att slippa spackla hörnen. Kollade dock lite videon på Youtube där de ändå applicerar pappersremsa och spacklar. Är det nödvändigt när man gjort som du beskrev eller är det bara att dra en fogsträng mellan gipsskivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.