Vårt 1planshus har träpanel (lock) på långsidorna och tegel på kortsidorna. I somras så tilläggsisolerade och bytte vi panel på långsidorna och nu till sommaren är det tänkt att vi ska ta och fixa till gavlarna (ja iaf den som ligger ut mot vägen och grannar :) )

Vi har bestämt oss för att vi vill ha träpanel även på gavlarna och vill inte riva teglet, bla pga att det är ett garage byggt på ca 30% av gaveln. Vi hade istället tänkt att sätta spikreglar (34*70) direkt på teglet för att sen sätta lockpanel utanpå detta. Som tur är så är det endast ett fönster så det blir inte så mycket trixande, utan smack på med det bara!

Har letat här på forumet och sett några liknande frågor men har inte sett nån riktigt bra slutsats.

Först och främst, finns det nån risk rent byggtekniskt med en sån här lösning? Jag har läst både om problem med dubbla luftspalter (vilket skulle påverka isoleringen) och vittrande tegel men det skulle lika gärna kunna vara skrönor eftersom jag inte hittat nån bekräftelse på detta. Och det här med dubbla luftspalter... blir det inte på precis samma sätt när man sättet panel utanpå en isolering, dvs man sätter spikregel som man sen sätter panel utanpå, och vips så är det en luftspalt mellan isoleringen och ytterpanelen?
Nåt annat som bör beaktas i en sån här lösning? Är det värt att slänga på nån vindpapp eller liknande?

Sen kommer man till det rent praktiska. Hur fäster jag spikreglarna i teglet på bästa sätt?
Har sett trådar här som handlar om just detta men de gånger där det är utförliga svar så handlar det alltid (i de jag hittat iaf) om stora reglar för altaner eller liknande. Finns det lösningar där man håller regeln mot väggen, borrar genom regeln och in i tegelväggen på samma gång och sen trycker in en skruv med plugg "i ett". Då skulle man behöva hjälp att hålla upp reglarna i våg i början, sätta en i varje sida och sen när det är klart mata på med att borra längst hela. Har sett dessa lösningar för tjocka reglar och det är ju lite overkill med dessa skruvar för tunna reglar, men visst borde det finnas liknande i mindre dimension?

Mvh,
// Bysse
 
  • Gilla
Mike8448
  • Laddar…
Jag har gjort så på ett helt hus.Jag slapp dock bryderierna om dubbel luftspalt då huset saknade fungerande sådan tidigare, teglet murat dikt emot lättbetong.
Ta inte för klen/dålig infästning bl.a. med tanke på att du ska slå åtskilliga hammarslag där sedan -så det inte skakar loss, grannarna kommer att bli onödigt skadeglada om väggen, som är finare än deras, ramlar ner..
Jag använde ESSVE EFP-L Fasadplugg med torx skalle. Startade med 135 mm långa till 45 mm reglar men gick över till 100 mm under resan för att de drog nog. Satte dom cc1200, men startade andra pluggen cc 600 på andra regeln så det blev zigzag cc 600 sedan uppåt ( gick det där att förstå...)
Du kan jobba själv, en fasadplugg håller upp läkten helt ok själv så du kan dra första i mitten, ställ en cc-mall på läkten under (från varv två;))
Kanske låter som överkurs men jag rekomenderar tre maskiner: Borrhammare, stark skruvdragare OCH en extra (liten?) skruvdragare med träborr i för att förborra första hålet i varje spikläkt om du jobbar själv -ett helvete att få dit den rätt annars när borrhammaren smattrar omkring och du ska hålla en lång läkt med ena handen, och för att efter-borra ur hålen i läkten ibland, borrhammaren har en förmåga att gå igen trät för fort med för liten avverkning ibland.
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Tack för tipsen RoughChuck. Ska ta och höra mig för hos några kompisar i byggbranchen om det här med dubbla luftspalter, ser som sagt inte skillnaden mellan det här fallet och att sätta spikregel utanpå isolering

Ska definitivt sätta lite extra infästningar, man vill ju inte ge grannarna sån glädje. Nej jag satsar på att istället reta dom lite extra med många borrhål!
 
Hej bysse! Hur gick det, nått något resultat än?
 
Hej Riggen

Jo det har gått jättebra, har väl en sådär 5 lock kvar att sätta upp men innan midsommar så ska det nog vara helt klart.

Att sätta upp spikreglarna i teglet var inga som helst problem.Eller ja... inte när jag väl hade varit ner och hyrt en riktig borrhammare. Att tro att sin gamla trotjänare till borrmaskin skulle klara den här uppgiften bara man slog på "betongläge" visade sig var helt fel. Hyrde en sladdlös och från att ha gjort 10 hål på två dagar innan jag hyrde så lyckades jag få upp samtliga reglar på 4 timmar.

Köpte alldeles för lång fasadplugg först då fasadteglet bara ät 6 cm djupt. Fick fara tillbaka och byta till en mindre modell. Man känner direkt om den drar fast eller inte, var lite problem att man ofta träffade ett "hål" inne i teglet men ofta drog det ändå
 
bysse skrev:
Hej Riggen

Jo det har gått jättebra, har väl en sådär 5 lock kvar att sätta upp men innan midsommar så ska det nog vara helt klart.
Tack för svaret bysse, det blir nog dags nästa sommar för min del. Men du har inte missat nåt viktigt datum, eller? ;)
 
Haha, ja man kan nästan tro det!
Lade undan datorn under midsommarhelgen och såg inte förrän efter att det hade blivit nåt fel med att skicka in svaret jag skrivit. Fick bli ett nytt försök direkt utan att ändra på texten. Men locken var iaf uppe innan midsommarkvällen :)

Jag tycker personligen att det gick väldigt bra och det var absolut inga problem att få reglarna att fästa. Jag försökte att undvika att träffa hålen som finns invändigt i tegelstenarna men jag tror det endast var 3-4 gånger som jag verkligen borrade om då det drog bra ändå. Man fick vara lite försiktig med borrhammaren då den, om man tryckte för hårt, slog sönder baksidan på tegelstenen

Ett tips är att vara två stycken när man sätter upp. Visst går det att göra ensam men det blir bra mycket enklare om man har hjälp

Jag kan ta reda på exakt vad skruven jag använde heter om du vill
 
Nyfiken på hur du gjorde med allt. Är själv i exakt samma läge förutom att jag har en putsad vägg istället för tegel.
Satte du reglar direkt mot teglet? Eller något vindstoppande mellan?

Sen har jag även säkert en idiotisk fråga; använder man tryckt virke till dessa reglar?

En bild finns med kanske? :)
 
Tjena

Nej nån bild finns tyvärr inte men å andra sidan så är det inte alls så avancerat. Jag satte 34x70 reglar (ej impregnerat) direkt mot tegelväggen. Satte cc 60 men såhär i efterhand så märker jag att det hade räckt med cc 70 alt cc 80, såpass bra drog reglarna fast i väggen.

Nån vindstopp ansåg jag inte behövdes då det redan finns "innanför" tegelväggen (den väggen har fungerat bra i 40 år så jag hoppas att den gör det i 40 år till). Det enda negativa jag upptäckte var att tegelväggen inte är exakt plan vilket gör att reglarna inte blir exakt raka. Men det är så lite så när väl panelen kom på så märks det inte alls

Jag har ingen aning om vindskydd behövs, känns dock onödigt, så det kanske är bra att du kollar med nån annan. Men jag är dock helt säker på att du inte ska ha tryckt virke i reglarna

Det största misstaget jag gjorde var att inte hyra en borrhammare på en gång. Så när det blir dags för dig, se till att ha rätt grejer. En vanlig borrmaskin kan vara bra att ha på sidan... jag satte helt enkelt regeln mot väggen och körde borrhammaren med betongborren först genom regeln och sen in i teglet. Ofta så blev inte hålet i regeln perfekt så när man skulle in med pluggen så var det kärvt. Så efter ett tag så efterborrade jag hålet i regeln efter att jag kört borrhammaren genom regel+tegel.
 
Grymt!

Tack för infon!
Borrhammare modell stor finnes.

Runt fönster och dörr får man väl bygga lite snygga smygar.

Håller med dig gällande vindskyddet. Men har läst lite olika här o där. Nätet är bra på alla sätt, men ibland blir man lite full i huvudet av alla tillvägagångssätt. :)
 
Det är nog inte bara nätet som är boven i det hela... jag frågade några hemmafixare och byggjobbare och dom hade olika svar allihopa om vad som var bra eller dåligt
 
Hej

Vi har oxå planer på att göra liknande. Vi har 1 ½ plans med källare med påhängt mexitegel (beklädnastegel) .
Om vi gör detta kommer vi även att byta ut fönster när vi ändå håller på.

Frågan är hur man gör vid fönstren? Eftersom väggen kommer att komma ut ytterligare ca 7-8 cm vill vi även flytta ut fönstren så långt det går. De kommer isf hamna på samma djup som mexiteglet. Kan man fästa fönstren i teglet eller ska man såga bort runt om och göra en ny träram runt varje fönster?

Hur gjorde ni? Tar gärna emot nån bild om ni har oxå.

/Daniel
 
Vi har bara ett fönster på kortsidorna där vi satte ny träpanel och det lät vi sitta kvar på samma "djup".

När det gäller att flytta ut fönstren så ska du nog kolla upp det nogrannare. Jag har som för mig att det är viktigt var i väggarna fönstren sitter. Om de inte är isolerade korrekt runt så tror jag att man kan få imma på fönstret. Kanske har jag fel men det skadar ju aldrig att kolla upp

Tyvärr inga bilder på väggen då jobbet gjordes, bara med eller utan träpanel (och dom säger inte så mycket...)
 
Hört om det med, men inget bekräftat. Någon som vet hur man ska göra?
 
Hej. Nu är det min tur att ge mig på att sätta träfasad på tegel. Fungerar det fortfarande bra det ni gjort? Gjorde ni luftspalter upp mot taket? Alltså att inte panelen gick hela vägen upp. Har ni några bilder är delge?
Mvh Rickard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.