S Saxdaling skrev:
Givetvis OERHÖRT stort. En oförskämd granne som bara tar för sig utan att själv tillåta motsvarande.
Vadå inte tillåta motsvarande? Hon kanske ogillar det men vad kan hon göra? Börja göra likadant och se vad hennes ":lösning" är...
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
Ta med dig dina två småhundar (Bichon frisé eller Kinesisk nakenhund) och gå över till grannen. Knacka på, ta ut ciggen ur munnen och skrik åt henne högt, för att överrösta dina hundars bjäfsande, att hon ska sluta använda eran infart, för att backa upp på sin gård.

Fimpa ciggen på hennes farstubro, sedan vänder du på klacken och släpar iväg dina bjäfsande hundar och går hem igen. Väl hemma sätter du dig ner i köket och plockar upp kikaren igen. Grannpojken har tydligen skaffat en fotboll och det vet vi ju att den kommer att komma in på eran gräsmatta...
Tycker du ska ha poäng för originell lösning, men veterinärkostnader, försäkringar, hundmat, inköpskostnad ev avlivning efter besöket hos grannen.

Jag tror det är ett rätt dyrt förslag. Nu kanske TS iofs inte spelade att det var just billiga lösningar som var prio.

Sen undrar jag hur detta scenario ser ut rent praktiskt när det spelas upp i ditt huvud?
Jag är inne på reaktionen "vad fan hände precis". Inte den önskvärda "nu ska jag aldrig med köra in där".
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
F
F Femtioelva skrev:
Men nu spekulerar du, tro är icke att veta.

Om vi ändå är inne på spekulationer,
bara vetskapen om att du kommer polisanmäla kanske räcker för en tant att sluta med ett beteende, samt att du markerar och sätter punkt för all framtida dialog med henne.

Men du kanske har rätt, situationen är så obekant för mig att jag inte riktigt kan sätta mig in i problemet, eller för den delen slöseriet med tid det kommer innebära. Nu jobbar jag ganska mycket mer än det ”normala” så jag kanske värdesätter min lediga tid på annat sätt
Han spekulerar och tror med en sannolikhet på 99,x% (valfri decimal) sannolikhet. Det är mer fantasi och naivitet över ditt ”klockrena” sätt att lösa problemet.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
F
F Femtioelva skrev:
Stämma och stämma. Om hon gör intrång på hans tomt trotts tillsägelse så är det hemfridsbrott. Sen är jag dåligt bevandrad i huruvida vardagsbrott utreds då jag aldrig haft med polisen att göra. Dock finns det lagar stiftade som ska reglera situationer som denna
Är du säker på att en garageinfart är hemfridsbrott? Din förväntan att polisen använder sina resurser för skitsaker som det här är fantastisk. Antingen så tar dom emot en anmälan, det beror väl på hur desperat och obstinat man är vid anmälan och sen permanet-arkiveras den eller så får man rådet att driva det civilrättsligt.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Lyckas grannen ta sig över vallgraven med landgången i uppfällt läge. Då gör kanonen resten av jobbet och grannen försvinner för gott, problemet löst!
 
  • En detaljerad 3D-modell av en futuristisk kanon eller flervapenplattform, ej färglagd, på en neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal stenbyggnad med träbro och kedjor, molnig himmel, historiskt, arkitektoniska detaljer, ingång eller fästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Kris1 och 13 till
  • Laddar…
Trots alla kreativa förslag håller jag på det enklaste - använd konsekvent grannens infart att vända på. Och se till att hälsa glatt när ni ses. Iofs, att placera en skottkärra på infarten eller grep nerstucken i gruset då och då skadar inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Snnica och 3 till
  • Laddar…
B SusanneBF skrev:
"Hej, jag har märkt att du har lättare att backa in på din uppfart genom att använda vår, jag hoppas det går bra att vi gör det samma" Har du provat att säga det till grannen?

Då informerar du vänligt att du ser vad hon gör och då förstår hon även orimligheten att hon nekar er samma sak.
Det framgår med tydlighet att TS inte vill prata med grannen. Varför kan ni inte acceptera det? Det finns sådana grannar.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det framgår med tydlighet att TS inte vill prata med grannen. Varför kan ni inte acceptera det? Det finns sådana grannar.
Det går att lägga en lapp i brevlådan..... Eller skit i kommunikationen. Vill grannen något får hon komma och framföra det
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad rättfärdigar någon att köra upp på andras mark? Det tillhör ju bara sunt förnuft att inte köra in på andras privata uppfarter.
Skulle folk använda min uppfart så hade jag så snabbt som möjligt slängt upp grindar med motor.

Fick sätta upp grind för att idioter trodde de kunde gena genom min trädgård för att spara 30-40 meter.
Enligt lagen får jag använda andras garage uppfart/garage infart för att tex vända...
R Rkarlsson skrev:
Vad rättfärdigar någon att köra upp på andras mark? Det tillhör ju bara sunt förnuft att inte köra in på andras privata uppfarter.
Skulle folk använda min uppfart så hade jag så snabbt som möjligt slängt upp grindar med motor.

Fick sätta upp grind för att idioter trodde de kunde gena genom min trädgård för att spara 30-40 meter.
Enligt lag får jag utnyttja tå garage upp
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Om jag skulle störa mig på det och inte använde parkeringen varje dag skulle jag ställa en skottkärra med blommor i under den tid som blommor funkar.
En (dekorerad) soptunna funkar också och då kan man ha en en eller gran vilket funkar året runt. Bara att byta växter/prydnader runt omkring efter årstid.

Använder jag parkeringen varje dag så skulle jag inte orka flytta på något och får fundera på om det är värt det.

Till saluskylten är annars smart, med tanke på grannsämjan så kanske det öppnar sig en annan lösning som är bättre för blodtrycket. Om inte annat så kanske någon tror att det är grannens hus som är till salu och hon flyttar.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
;)Imponerande så många förslag.
Vissa är bättre andra är olagliga.

Att skada någons egendom är olagligt. (oavsett var den är placerad)
Känner till fall när det verkligen skapat problem.
Några exempel är verkliga och andra fingerade .:
Om jag parkerar min bil på TS uppfart (spännande ;)) och försvinner - får ingen röra bilen. (innan det möjligen blivit rättegång). Alla vet att det är min bil - men vad hjälper det...
Blir bilen skadad finns det någon som kan bli ersättningsskyldig.
Var och tittade på ett hus där det stod en gammal husvagn framför garaget (som inte tillhörde husägaren). Säljaren var tydlig att husvagnen inte kunde flyttas (innan man kommit överens med ägaren)
En som åkte ut på sin skogsbilväg - på återvägen hade en äldre dam ställt sin bil mitt på skogsvägen, medan hon plockade bär - Det var bara att vänta...
En arbetskompis utsattes ofta för bränslestölder (och var väldigt uppretad)
Förslag som sand eller socker osv. i bränslet kom upp.
Men hade tjuvens motor skurit - eller bara behövt tömma tanken - hade nog den som stulit bränslet fått mindre straff än den som uppenbart försökt skada tjuvens ägodelar.
Antag att någon kommer in mot huset, samt på trappan halkar och bryter benet - då blir husägaren ersättningsskyldig (trots att klockan är 2 på natten). Om hen bryter benet ut från huset med stöldgods kommer förmodligen både husägaren och tjuven bli dömda.
Ett ställe jag bodde på tidigare hade ofta inbrott - trots att övervakningskamerorna (ej godkända) kunde identifiera personerna som bar på saker, kunde de inte dömas - för ingen kunde bevisa att det var just dessa personer som förde stöldgodset över tomtgräns.
Man kan tycka vad man vill om dessa regler och lagar - men det är en annan fråga. (Jag tycker att de är i grunden bra)

Mitt första (bästa) råd till TS är att försöka närma sig grannen på något sätt.
Det kan vara att underlätta för henne att kunna köra in på hennes parkering utan att behöva nyttja TS uppfart. Eller bjuda på fika, eller en kaka :cool:
Men vill man inte mötas, kan ett annat alternativ vara att ge henne 1000kr / år om hon inte använder TS-uppfart (förmodligen billigare än att sätta upp en motorstyrd grind.)

Det som har slagit mig när jag åkt runt - speciellt i vissa länder - Är att de som tycks vara mer betydelsefull än andra, har de högsta staketen och murarna (och i flera fall minst utsikt).
Medan de utan staket har bättre relation med grannarna.
Kan låta enkelt, men relationer är ibland svårt att hantera.

Kan avsluta med en "Norge historia" ;)
Det var en norrman som var ute och körde på en motorväg - plötsligt avbröts radiosändningen och man varnade för en bil som körde på fel sida motorvägen. Norrmannen reagerade direkt "En ... Här är ju jätte många...:D )
Vem som hade rätt framgår inte av historien - men synen på tillvaron skiljer.

Lycka till i din kamp...
 
  • Wow
  • Gilla
Snnica och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F
A Albireo skrev:
;)Imponerande så många förslag.
Vissa är bättre andra är olagliga.

Att skada någons egendom är olagligt. (oavsett var den är placerad)
Känner till fall när det verkligen skapat problem.
Några exempel är verkliga och andra fingerade .:
Om jag parkerar min bil på TS uppfart (spännande ;)) och försvinner - får ingen röra bilen. (innan det möjligen blivit rättegång). Alla vet att det är min bil - men vad hjälper det...
Blir bilen skadad finns det någon som kan bli ersättningsskyldig.
Var och tittade på ett hus där det stod en gammal husvagn framför garaget (som inte tillhörde husägaren). Säljaren var tydlig att husvagnen inte kunde flyttas (innan man kommit överens med ägaren)
En som åkte ut på sin skogsbilväg - på återvägen hade en äldre dam ställt sin bil mitt på skogsvägen, medan hon plockade bär - Det var bara att vänta...
En arbetskompis utsattes ofta för bränslestölder (och var väldigt uppretad)
Förslag som sand eller socker osv. i bränslet kom upp.
Men hade tjuvens motor skurit - eller bara behövt tömma tanken - hade nog den som stulit bränslet fått mindre straff än den som uppenbart försökt skada tjuvens ägodelar.
Antag att någon kommer in mot huset, samt på trappan halkar och bryter benet - då blir husägaren ersättningsskyldig (trots att klockan är 2 på natten). Om hen bryter benet ut från huset med stöldgods kommer förmodligen både husägaren och tjuven bli dömda.
Ett ställe jag bodde på tidigare hade ofta inbrott - trots att övervakningskamerorna (ej godkända) kunde identifiera personerna som bar på saker, kunde de inte dömas - för ingen kunde bevisa att det var just dessa personer som förde stöldgodset över tomtgräns.
Man kan tycka vad man vill om dessa regler och lagar - men det är en annan fråga. (Jag tycker att de är i grunden bra)

Mitt första (bästa) råd till TS är att försöka närma sig grannen på något sätt.
Det kan vara att underlätta för henne att kunna köra in på hennes parkering utan att behöva nyttja TS uppfart. Eller bjuda på fika, eller en kaka :cool:
Men vill man inte mötas, kan ett annat alternativ vara att ge henne 1000kr / år om hon inte använder TS-uppfart (förmodligen billigare än att sätta upp en motorstyrd grind.)

Det som har slagit mig när jag åkt runt - speciellt i vissa länder - Är att de som tycks vara mer betydelsefull än andra, har de högsta staketen och murarna (och i flera fall minst utsikt).
Medan de utan staket har bättre relation med grannarna.
Kan låta enkelt, men relationer är ibland svårt att hantera.

Kan avsluta med en "Norge historia" ;)
Det var en norrman som var ute och körde på en motorväg - plötsligt avbröts radiosändningen och man varnade för en bil som körde på fel sida motorvägen. Norrmannen reagerade direkt "En ... Här är ju jätte många...:D )
Vem som hade rätt framgår inte av historien - men synen på tillvaron skiljer.

Lycka till i din kamp...
Sanning med extremt grov modifikation. Vad fan har du fått det ifrån att inget får flyttas innan rättegång? Killgissningar på hög nivå.

Nu handlade detta inte heller om att parkera på nåns mark utan om att använda det som nån form av vändplan.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K
Verkar vara väldigt svårt för folk att fatta det ts skrev att ha kontakt med grannen är uteslutet. Dålig läsförståelse tro?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Enkelt träställning, används ofta för skyltning, målning eller som verktygshållare, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+
Skylt med stopphand och texten "Obehöriga äger ej tillträde", signalerar förbud mot obehörig åtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen går det förståss att eskalera om granfejd känns som en lockande ny hobby.
 
  • Haha
  • Gilla
Snnica och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.