Hej,

Jag har ett hus med ojordade uttag. Till ett rum beställde jag dubbelisolerade elelement just för att kunna koppla in dem till mina ojordade uttag.

Dock har jag fått fel variant skickad till mig. Elementen finns i olika utföranden, med stickpropp och utan för fast installation.

Jag beställde med stickpropp men fick modellen utan. Nu undrar jag om jag själv kan montera på en stickpropp?

Det finns 3 sladdar, svart, blå och brun. Som jag förstått det är en av dem någon styrning.

Frågan är om jag kan sätta på en egen stickpropp?

Elementen det är frågan om är Adax VPS10 för 230V.
 
Redigerat:
Varför inte ansluta dom fast, då blir det ju som elementen är avsedda att anslutas?
 
elmont skrev:
Varför inte ansluta dom fast, då blir det ju som elementen är avsedda att anslutas?
Rummet är inte förberett för att installera elementet fast. Har ingen "dosa" i vägen. Allt som finns i närheten är vanliga uttag. Det var därför jag beställde varianten med stickpropp. Annars hade självklart en fast installation varit snyggare.

Dessutom kan jag inte göra en fast installation själv utan skulle behöva ta dit en elektriker.
 
Du kan dra en "kulo" från uttaget till elementet, att montera en stickpropp på elementet är lika "olagligt" som om du ansluter det fast.
 
Tänk även på att el element vill ha mycket effekt om de är stora.

Kopplar du in dem med stickproppar i närmsta uttag kan det hända att det blir för mycket på samma säkring.
På en 10A propp kan du ha totalt 2300W sammanlagt.
 
Be dom skicka rätt element!
 
elmont skrev:
Du kan dra en "kulo" från uttaget till elementet, att montera en stickpropp på elementet är lika "olagligt" som om du ansluter det fast.
Gör som elmont skriver.

Elradiatorer bör anslutas fast. Stickproppar är olämpliga vid höga och långvariga belastningar pga risken för överhettning av kontaktelementen och åtföljande brand.
 
elmont skrev:
Du kan dra en "kulo" från uttaget till elementet, att montera en stickpropp på elementet är lika "olagligt" som om du ansluter det fast.
Jag vill verkligen inte att tråden ska urarta till någon behörighetstråd. Men varför skulle det vara olagligt att montera stickpropp? Som jag förstått det får man i princip bygga sin egen apparatur så länge man inte ansluter den fast.
 
Matte_Nörden skrev:
Jag vill verkligen inte att tråden ska urarta till någon behörighetstråd. Men varför skulle det vara olagligt att montera stickpropp? Som jag förstått det får man i princip bygga sin egen apparatur så länge man inte ansluter den fast.
Med risk att få smäll på fingrarna undrar även jag varför det så uppenbart skulle vara olagligt. Som Matte_Nörden säger så får man ju faktiskt bygga egna "elektriska apparater". Jag kan inte se varför man inte skulle få "bygga" ett element genom att utgå från ett element utan stickpropp och förse det med stickpropp.

Sen håller jag fullkomligt med om att en fast anslutning är att föredra, men då blir det ju plötsligt olagligt om man inte har behörighet. Ja hur man än gör blir det fel...:x
 
Jo om elementet kommer från tillverkaren, avsett för fast anslutning så skall det anslutas fast. man skall följa tillverkarens anvisningar.

Om nu elementet finns även i ett utförande för stickproppsanslutning så kanske man kan se det som en mindre formalitet.

MEN du skriver att det även finns en extra styrledare. Det betyder att detta måste vara ett element som skiljer sig från modellen med stickpropp på fler sätt. Styrledaren kan inte finnas på den modell som har stickpropp.

Så varianten att koppla in det fast låter som den rätta vägen att gå.

OM du väljer att sätta stickpropp så tänk på att du inte får använda en platt Euro kontakt, de är inte avsedda för stora strömmar.
 
Lite halvt OT, är det vanligt med ojordade elelement? Har inte hört talas om det förut.
 
Jag kan ju tycka att elementets effekt har en viss relevans i denna fråga. Ett litet element på kanske 400-500 W passar ju bättre ihop med stickpropp än ett på 2 kW. "Små" element med stickpropp förekommer ju "överallt" så att kategoriskt säga att ett stickproppsanslutet element är fel, tycker jag är en överdriven generalisering.
 
hempularen skrev:
MEN du skriver att det även finns en extra styrledare. Det betyder att detta måste vara ett element som skiljer sig från modellen med stickpropp på fler sätt. Styrledaren kan inte finnas på den modell som har stickpropp.
Måste skilja sig vet jag inte. Styrledaren kan ju finnas internt på samma sätt i båda elementvarianterna men ej nyttjas i den stickproppsanslutna.

Någon konstruktör/ekonom kan ju mycket väl ha kommit fram till att det är enklast/billigast att ha en och samma elementmodell med styrledare, även om man inte nyttjar denna funktion på den stickproppsanslutna varianten.
 
Nu har det kommit in många svar. Ska försöka sammanfatta det hela.

Elementen det handlar är på 800W och kommer fungera som spetsvärme. De är överdimensionerade för rummet och kommer troligen aldrig på för fullt.

Anledningen till att jag ville sätta på en stickpropp är att jag ville få in värme tills jag lyckas lösa problemet på riktigt.

Jag kommer ringa försäljaren idag och be dem skicka rätt element. Om det är så att de skrivit fel och inte har varianten med stickpropp kommer jag installera elementen fast.

Tills alltid är löst ville jag som en tillfällig lösning sätta på en stickpropp och undrade om det är möjligt eller om det kan finnas någon annan skillnad mellan elementen som gör att det inte går/något kan gå sönder. Tanken var att inte koppla in styrledaren.
 
Carl_Elvis skrev:
Lite halvt OT, är det vanligt med ojordade elelement? Har inte hört talas om det förut.
Jodå det finns. Elementen är så kallade dubbelisolerade och först och främst tänkta för våtutrymmen. De får alltså inte jordas, är stänksäkra och håller låg yttertemperatur. Detta gör att de även är barnvänliga. Mina ska just användas i ett barnrum.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.