F
BirgitS BirgitS skrev:
Behövs elementet i hallen verkligen?

Idag är båda elementen el men ska byta till vattenburna. Skadar inte med så låg temp som möjligt?
 
BirgitS
Det är klart att det inte skadar men jag kan ju inte heller se att det verkar vara något behov av att värma hallen mer än den värme som kommer från rummet, om det löser ett problem att ta bort elementet.
 
Hur ofta används rummet? Tror förbättringen kommer bli avsevärd bara av att sätta in en ventil, om det idag saknas ventilation helt. Även om omsättningen såklart inte blir jättestor med tät dörr.

Men en sån där mitsubishi vl-50 är väl kanske den enklaste lösningen för att få riktigt bra ventilation. Den har ju värmeåtervinning så inte så mycket värme som ventileras ut. Men det evt. problemet har du ju med alla lösningar?
 
F
K Kallens skrev:
Hur ofta används rummet? Tror förbättringen kommer bli avsevärd bara av att sätta in en ventil, om det idag saknas ventilation helt. Även om omsättningen såklart inte blir jättestor med tät dörr.

Men en sån där mitsubishi vl-50 är väl kanske den enklaste lösningen för att få riktigt bra ventilation. Den har ju värmeåtervinning så inte så mycket värme som ventileras ut. Men det evt. problemet har du ju med alla lösningar?
Som kontor kommer det användas ca 8h om dagen 3 dagar i veckan. Men däremellan så finns ju diverse pauser också när man går ut i köket eller toalett så lite luftombyte blir det då. Sen kan det eventuellt tänkas att vi skaffar bäddsoffa eller uppblåsbar madrass så någon enstaka natt sover man där.

Ja oavsett ventilation så tappar man ju energi. Svårt att räkna på. Tänker mest om Mitsubishi aggregatet sitter ovanför fönstret att den drar in värmen direkt? Jag tänker såhär, jag kan ju börja testa med en ventil och sätta hålet tillräckligt högt så jag kan sätta ett Mitsubishi aggregat om jag tycker det behövs? Dock blev jag lite nyfiken på möjligheten att även behålla kylan på sommaren. Fungerar det verkligen? En annan fördel med aggregatet är ju att jag kan sätta en strömbrytare och t ex stänga av det med Home Assistent på natten och liknande.
 
F Fideliox skrev:
Som kontor kommer det användas ca 8h om dagen 3 dagar i veckan. Men däremellan så finns ju diverse pauser också när man går ut i köket eller toalett så lite luftombyte blir det då. Sen kan det eventuellt tänkas att vi skaffar bäddsoffa eller uppblåsbar madrass så någon enstaka natt sover man där.

Ja oavsett ventilation så tappar man ju energi. Svårt att räkna på. Tänker mest om Mitsubishi aggregatet sitter ovanför fönstret att den drar in värmen direkt? Jag tänker såhär, jag kan ju börja testa med en ventil och sätta hålet tillräckligt högt så jag kan sätta ett Mitsubishi aggregat om jag tycker det behövs? Dock blev jag lite nyfiken på möjligheten att även behålla kylan på sommaren. Fungerar det verkligen? En annan fördel med aggregatet är ju att jag kan sätta en strömbrytare och t ex stänga av det med Home Assistent på natten och liknande.
Hmm ja visst drar den kanske in lite mer värme när den sitter ovanför radiator. Svårt att säga hur mycket dock.. Men bra att prova med bara ventil först, så vet du säkert om det räcker.

Fungerar säkert som de säger att behålla kylan. Men rummet blir ju ändå varmt liksom så hur stor den praktiska nyttan är är nog lite mer osäkert.
 
F
K Kallens skrev:
Hmm ja visst drar den kanske in lite mer värme när den sitter ovanför radiator. Svårt att säga hur mycket dock.. Men bra att prova med bara ventil först, så vet du säkert om det räcker.

Fungerar säkert som de säger att behålla kylan. Men rummet blir ju ändå varmt liksom så hur stor den praktiska nyttan är är nog lite mer osäkert.

Ja rummet är ju i söderläge så är nog kört ändå. :crysmile: Men är ju ledig på sommarenndå.

Men jag kör på nog på ventil först då och testar med det. Alternativt kan jag ju bara öppna fönstret och testa, blir ju samma sak nästan. :crysmile:
 
F Fideliox skrev:
Ja rummet är ju i söderläge så är nog kört ändå. :crysmile: Men är ju ledig på sommarenndå.

Men jag kör på nog på ventil först då och testar med det. Alternativt kan jag ju bara öppna fönstret och testa, blir ju samma sak nästan. :crysmile:
Hehe ja faktiskt. Sett ett tips från byggnadsvårdare om att man kan skippa tätningslist på ovansidan av fönstret om man inte får/vill ta upp hål i fasaden. Öppet fönster är nog lätt att det blir lite för stor öppning jmf. en ventil.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
F
Börjar dra ihop sig nu och har fortfarande inte bestämt mig. Står mellan:
1. Självdrag

2. https://ventilation.se/alnor-ftx-aggregat-vagg-small.htm
Decibel: 10/18/29
Flöde: 10/18/25 kubik
Förbrukning: 1.2/1.7/2.6 w
Yta: 14 kvadrat
Övrigt: liten

3.https://ventilation.se/mitsubishi-lossnay-vl-50.htm
Decibel: 15/36.5
Flöde: 15/51 kubik
Förbrukning: 4/14 w
Yta: 12-40 kvadrat
Övrigt: ful, dyrare

Hur många kubik behövs egentligen? Själva rummet är ju 8.7 kvadrat och hallen 6.5 alltså totalt drygt 15 kvadrat.
Den lilla funkar ju säkert men då det står upp till 14 kvadrat så får man ju anta att det är i maxläget och då är det säkert 18-29 decibel. Mitsubishin funkar nog i lägsta läget skulle jag tro och då är det 15 decibel.
 
Redigerat:
BirgitS
När det gäller luftflöde så är normen 0,35 l/s och kvm, dock minst 4 l/s och person som vistas i utrymmet.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller luftflöde så är normen 0,35 l/s och kvm, dock minst 4 l/s och person som vistas i utrymmet.
Ah, saknar dock spec på det. Vad blir det om man omvandlar till kubik?
 
BirgitS
1 liter = 1 kubikdm och det går 1000 kubikdm på 1 kubikmeter
När det står om flöde i form av kubikmeter så brukar det avse på 1 timme så man får räkna om från sekunder till timme också.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
1 liter = 1 kubikdm och det går 1000 kubikdm på 1 kubikmeter
När det står om flöde i form av kubikmeter så brukar det avse på 1 timme så man får räkna om från sekunder till timme också.
https://www.convertworld.com/sv/volymflode/liter-per-sekund.html

Enligt den är 15 kubik/h samma som 4.17l/s.

Rummet är ju 8.7 kvadrat. 8.7*0.35 =3.045l/s.

Hallen går man ju bara igenom men säg att det behövs ca 4-5l/s totalt.

Så den lilla får ju ligga på mellanläget på 18 kubik och 18 decibel. Mitsubishin får då ligga på 15 kubik och 15 decibel.
 
BirgitS
F Fideliox skrev:
Enligt den är 15 kubik/h samma som 4.17l/s.
Alltså ungefär som det luftflöde som en person bör ha. Kommer det att vara 1 eller 2 som jobbar i kontoret eller sover i rummet?
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså ungefär som det luftflöde som en person bör ha. Kommer det att vara 1 eller 2 som jobbar i kontoret eller sover i rummet?
Bara 1 person som jobbar. Vid övernattning ibland en vuxen eller två vuxna och barn, men det är kanske en natt om året.

Hittade dock denna också:
https://ventilation.se/varmeatervinningsaggregat-alnor-150-60.htm

Lite större hål men har 20 kubik och 10 decibel på lägsta läget!
 
BirgitS
Det kan ju vara trevligt för den gästande familjen om ventilationen är tillräcklig för dem så de slipper vakna med huvudvärk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.