thestaar skrev:
En fråga till bara.

Hur länge måste man vänta innan man fogar mosaiken, måste man vänta 1 dygn eller?
Det står antagligen på påsen med fix??? Annars, vänta två dagar....
 
Locos skrev:
Det står antagligen på påsen med fix??? Annars, vänta två dagar....
På burken står det att man ska vänta 12 timmar på vägg eller 24 timmar på golvet, det är Kilto superfix jag har


tycker 12 timmar verkar för kort tid, aja får se hur jag gör :)
 
Redigerat:
Mosaik sätter man med typ 4mm kam och det är aldrig några problem att foga samma dag om man är lite försiktig...
Det torkar snabbt...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Mosaik sätter man med typ 4mm kam och det är aldrig några problem att foga samma dag om man är lite försiktig...
Det torkar snabbt...
Allright, har satt glasmosaiken nu och tyckte det gick lätt och körde på fri hand, dvs utan snöre eller kryss, provade med kryss som motsvarade fogarnas storlek mellan mosaiken men det var ett jävla meck så jag sket i det, tyckte det blev kanon hehe, så vi får se om ja fogar inatt eller imorron.
 
thestaar skrev:
Allright, har satt glasmosaiken nu och tyckte det gick lätt och körde på fri hand, dvs utan snöre eller kryss, provade med kryss som motsvarade fogarnas storlek mellan mosaiken men det var ett jävla meck så jag sket i det, tyckte det blev kanon hehe, så vi får se om ja fogar inatt eller imorron.
Som jag väl skrev tidigare så förtsår inte jag problemet med att få fogarna lika stora och håller med om att det bara är strul med både snöre, kryss och annat.

Har du tiden för dig så avvakta med fogningen till dagen efter för det är klart bäst.

Det är mest i "massproduktion" man sällan har tid att vänta för det går för mycket tid och körningar till spillo och det vill sällan kunder betala för... ;)
 
Allright, nu har jag fogat blev bra men fick gå över rätt mkt och fylla igen små små hål som uppstod, varför?
 
T
thestaar skrev:
Allright, nu har jag fogat blev bra men fick gå över rätt mkt och fylla igen små små hål som uppstod, varför?
Mosaik är skit att foga, blir oftast en massa småhål som man får fylla i.
 
thestaar skrev:
Allright, nu har jag fogat blev bra men fick gå över rätt mkt och fylla igen små små hål som uppstod, varför?
Fogbruket bör aldrig vispas utan bara röras eftersom du annars vispar in luft i det vilket tenderar att ge luftbubblor i fogarna och det är de som du då får ett jäkla jobb att fylla i efterhand de uppkommer.

Samtidigt får man lätt detta fenomenet om man har bruket för löst.

Många väljer att ha det löst för att de tycker det är lättare att lägga fogbruket då, men i gengäld får man mer problem med luftbubblor p.g.a av vattenmängden.

Tyngre jobb att foga med kompaktare bruk men man slipper i princip helt och hållet från detta problem med luftbubblor när man istället kan jobba in bruket i fogarna så att de fylls lättare.
 
Det blev inte så värst mkt hål faktiskt, lyckades nog fylla i det mesta.


Okey, tack för tips, bra att veta för framtida renoveringar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.