Metoden som Huntelaar föreslår är nog rimlig, men när jag satte kantsten runt poolområdet så gjorde jag som dom stora pojkarna. Grundgjutning, träkilar, mer betong. Det blir stabilt.

IMG_2724.jpg
 
Vad satte du för kantsten?

Klart man kan vara mer noga, men det blir tillräckligt bra och stabilt. Men välj en tyngre sten! Vi räknar med att vi sätter 12 meter i timmen, är man hemmabyggare kan man gott ta tid på sig och göra det extra lyxigt med betong osv. Men absolut inget krav.

Sen måste jag tillägga. Sätter du parkkantsten så kan du gott använda betong, jag tycker dom är för klena i standard. Kör du de grövre (gatustöden) tycker jag det är onödigt jobb.
 
Redigerat:
RV6.

Vad tror du om att sätta sådan utan betong?
 
MathiasS skrev:
RV6.

Vad tror du om att sätta sådan utan betong?
Är det granitkantstenen du menar? Isåfall har satt en del sånt med och de har aldrig behövt gjutas de heller. De senaste vi satt vägde mellan 100-140 kg styck. De var tunga och höll sig själva på plats om man säger så. Kan väl tillägga att maskin bar fram. Men vi fick lyfta dom på plats med saxar.

Den knackar vi gärna ner extra med en jungfru, se till höger:

http://www.ronnbergs.com/verktygsmakaren/
 
Redigerat:
Ja det är granit, 100x25x7,5cm, väger knappt 50kg styck.

Jag har cirka 10 meter kvar att sätta, nu runt huset, och kan man slippa gjuta och kila skulle ju det onekligen spara lite tid......
 
Är det bara runt huset utan någon vidare belastning hade jag inte haft en tanke på betong. Hade det varit på ett område där det är lätt att köra över dom med bilar osv hade jag gjutit runt om för att stadga upp det lite. Allt beror på förutsättningarna, vet man med sig att de kan förekomma viss belastning (bil kör upp på dom etc), välj en tyngre sten eller gjut! Men är de runt huset blir det ingen belastning att tänka på.
 
Redigerat:
Jag skarvar denna välutvecklade tråd :)

Jag ska ha någon form av kantstöd som ska hålla ca 20cm jord på plats.
Jag ska fylla upp tomten med ca 20 cm gräsmattejord. Idag ligger tomten nästan helt i linje mad gatan.
Stenen kommer knappast att vara synlig utifrån då jag i samma liv som stenen även placerar plintar för ett taket som ska stå där.

Jag funderade först på enklast möjliga kantstöd trädgård från Byggmax för 25kr st.Men efter att ha läst denna tråd så börjar jag tvivla, och kanske borde köra med något som är lite bredare och stadigare..

Tänker göra det seriöst och gräva ut och fylla på med bärlager och padda. Och sätta stenen i betong.
Visst trycket blir inte enormt, men vill slippa göra om jobbet igen efter 5 år.

Någon som ha något tips på stabila och prisvärda lösningar? Det är ungefär 70 meter det handlar om.
 
L
Kul att denna tråden väcktes igen. Så här blev mitt resultat tillslut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annasarah och 12 till
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Kul att denna tråden väcktes igen. Så här blev mitt resultat tillslut.

[bild]
Jättefintfår man fråga hur du gjorde tillslut? Vi har nämligen också redan Sten runt hela huset och min tanke är att bara lägga den yttre markstenen som du har o marmorkross innanför.
Så frågan är bara hur och vad jag lägger under markstenen?
 
L
R RL1 skrev:
Jättefintfår man fråga hur du gjorde tillslut? Vi har nämligen också redan Sten runt hela huset och min tanke är att bara lägga den yttre markstenen som du har o marmorkross innanför.
Så frågan är bara hur och vad jag lägger under markstenen?
Kul att du gillade det. Eftersom jag redan hade makadam vill jag minnas att jag bara grävde ut tillräckligt djupt för att sätta kantstenen i det.

jag kör alltid med snöre för att veta hur djupt jag skall gräva samt för att få det rakt.

så ingen extra grus eller liknande under eftersom stenarna är såpass breda och fördelar tyngden fint på makadamen.
 
  • Gilla
RL1
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Kul att du gillade det. Eftersom jag redan hade makadam vill jag minnas att jag bara grävde ut tillräckligt djupt för att sätta kantstenen i det.

jag kör alltid med snöre för att veta hur djupt jag skall gräva samt för att få det rakt.

så ingen extra grus eller liknande under eftersom stenarna är såpass breda och fördelar tyngden fint på makadamen.

Ok, vilka stenar hade du? Så de yttre ligger på makadam eller jord?
 
L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.