Här har jag klamrat två EKK-Light, det tog inte många sekunder att få dom raka, c/c 28 cm på klammern.
Eftersom jag bara har två kablar bredvid varandra så satte jag klammern åt var sitt håll om det hade varit fler kablar så hade jag satt klammern åt samma håll.

Två parallella EKK-Light kablar fästa på vägg med klammer, c/c 28 cm, jämnt fördelat vid böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid böjen är det ca 5 cm, sedan är det ca 22 cm, detta är samma kabel som den ena i ovanstående bild, att det nu är 22cm istället för 28 cm är att det skulle bli jämt fördelat mellan två böjar. Att det inte blev 22 vid dubbelkabeln är också pga att det skulle bli jämt fördelat.
Två EKK-Light kablar fastsatta på vägg med klammer, organiserade med jämnt avstånd och rena böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, EKK är näst intill omöjlig att klamra rakt och snyggt ;)
 
Nä,hur noga man än är så blir ju kabeln vågig vilket inte är snyggt.
Jag valde ekk bara för att den är lite lättare att dra genom ett vp rör som jag har där den går genom golvet och röret svänger lite.
 
Kabel dragen längs med hörnet av ett rum med tapet som har New York-motiv, klammer placerad glesare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag dragit en kulo till ett utanpåliggande uttag i sovrummet och där vill man ha det snyggt och den blir ju rak och då kan man klamma glesare.25-30 tror jag
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det där ser ju riktigt bra ut.

Själv skulle jag valt Letti-klammer och jag klamrar som regel med max 25 cm på EKRK.
Men de flesta vill inte köpa ett Letti-slagdon för 500 spänn bara för en enda kabel, så det har jag förståelse för.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Du skulle kanske titta på TC eller Letti klammer så att inte klamrarna tar överhanden.

Edit: äsch, 10 sekunder ...

Edit igen, TKK var det jag var ute efter, dags att gå och sova ...
 
Redigerat:
Demmpa: Ser hyfsat ut. Hade sett bättre ut om klamrarna hade suttit på samma höjd. Man kliipper bara bort en liten bit av klammern så ligger kablarna intill varandra. Och de horisontella med spiken under kabeln.
Lämpligt klammeravstånd på Ekk är ca 20 cm då blir det lite lättare att få det rakt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja, vi kan nog prata kabeldragning o klammer hur länge som helst :D
Lite tips får man alltid.
Nu ska här kollas klart på tv sen blir det sängen.
Mvh
Jimmy
 
Mikael_L
Uffe A skrev:
Man kliipper bara bort en liten bit av klammern så ligger kablarna intill varandra. Och de horisontella med spiken under kabeln.
Bra tips.
Det ska jag prova. Nu klamrar jag nästan aldrig med TC eller TCS samtidigt som det behöver vara snyggt. Men det finns väl inget förbud mot att det blir snyggt där det inte behöver vara snyggt. :)
 
Ibland snyggare att dra ekk i vp-rör. Skönt att det var 5 år sedan man använde ekk. Nu heter dom exk och liknande. Finns en hel drös med kablar som liknar EKK med med styv mantel. Dock utan skyddsmantel.
 
Mikael_L
EXK är ju bättre, men fortfarande inte tillräckligt styv kabel för att bli snyggt i installationer där utseendet är viktigt.

Jag drar gärna EXK i kabellister och bakom IKEAskåp vid köksinstallationer och sånt. Dvs kabeln är dold.
Den hundrameters ring som jag nyligen tog ut lär nog räcka minst 3 år framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.