Jag ska dra 3st ekk från centralen i källare 2 våningar upp till nya badrummet.
Tänkte dra dessa inne i städskåpet för det är smidigt att gå genom golvet där och så har jag samma städskåp på övre plan.
Tänkte dra ekk till en var sin kopplingsdosa som jag sätter längdt upp på väggen i städskåpet.Ev drar jag ekk:n i vp-rör där den är synlig ochvgår genom golv.
Sen från dosorna drar jag vp upp och över vinden för att komma till badrum.Där drar jag FK.
Vp rören på vinden ligger under papp och isolering så borde inte bli nån kondens i rören.
Ev bygger jag ut väggen lite där kopplings dosorna sitter så ser det kanske lite snyggare ut.
Vill använda dessa då det är smidigt att ansluta vp rör.
Måste dessa sitta infälda i vägg eller kan man göra som jag tänkt.
/Jimmy
 
Bättre att används schneiders utanpåliggande dosa 1438245 med tillhörande stos för vp-rör.
Alternativt ABB 1438400 som inte behöver någon extra stos.
 
  • Gilla
_Em
  • Laddar…
Bo va 6 sekunder snabbare (y)
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Då hade jag ändå hunnit läsa hela ruttna-branschen-tråden innan :)
 
De blir bra.Dom kan jag även ha till lådan jag ska ha till trafos till spotarna så ser det lite snyggt ut :)
 
Installation av eluttag med ordnat rörsystem och kopplade elektriska kablar på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fick det bli :)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Biltema är bra ibland :D
 
Japp :D
Min huvudleverantör.
 
Det syns att det är hempulat (allt dålig elektriker) på klamringen av EKKn.
Det hade varit snyggare/proffsigare om kablarna hade varit i räta linjer samt att på vågräta kablar ska/bör klammerns fastsättningspunkt vara under kabeln samt att all klammer är på samma sida så långt som möjligt. Så i ditt fall så bör alla klammer sitta fast på vänster sida om kablarna.

Sedan bör första klammern sitta ca 5 cm från dosa/böj/etc samt ca 25-30 cm mellan varandra.
 
Redigerat:
Ehh.. Jag hoppas du driver med mig :)
Hade det varit noga med hur der ser ut hade jag inte tagit EKK.
Kablarna sitter klammrat inne i ett städskåp och syns inte direkt plus att jag tänker sätta skydd över för att inte riskera att man skadar dom.
Och med tanke på hur resten av kablarna i huset ser ut efter att div elektriker varit där så är nog inte min dragning så illa pinkat.
Sen vill jag tillägga att många elektriker gör jäkligt snygga installationer och vissa mindre bra som i alla yrken.
Men som sagt så ville du nog bara skoja till det lite :)
 
Men att andra har gjort ett dåligt jobb kan väl inte rättfärdiga att det som ses på bilden ser rent ut dåligt. Varför inte göra det snyggt på en gång det tar ungefär lika lång tid ??
 
Nej jag driver inte med dig, jag försöker bara ge konstruktiv kritik.

Jag förstod att du inte brydde dig om att lägga ner allt för mycket energi på att göra det snyggt eftersom det är i en garderob. Men det tar inte många sekunder extra att klamra den högra kabeln rakt, sedan följer dom andra efter av bara farten, klamrarna på kabel två hamnar precis under/över klamrarna på kabel ett och mot kabel ett.

Ja jag håller med om att det finns x antal elektriker som inte kan förlägga kabel snyggt & proffsigt, då menar jag inte överdrivet snyggt.
 
  • Gilla
RobinJ2
  • Laddar…
Ja,jag vet grabbar.
Och normalt är jag rätt petig av mig.Brukar klaga på folk som inte kan sätta en kontakt rakt :D
Nu går dom rätt rakt ända upp till där det råkade bli lite snett.
Ekk är annars svår att få till rakt och snyggt.
25-30cm mellan klammer blir nästan lite glest tycker jag.
Kabeln går ner i källaren och går där i taket och där är det inte så noga.
Jag har dragit andra utanpåliggande till uttag och då har jag kört med kulo för den blir rak och snygg.I det här fallet var jag mest fokuserad på att få dosorna rakt :).
 
Mikael_L
Det hela ser bra ut, ja förutom klamringen som ser skit ut. :p

Men jag håller med, syns det inte, eller knappt syns så spelar det ju mindre roll.

Samtidigt håller jag med tidigare skribenter, det tar typ 26 sekunder extra att klamra de där kablarna ganska snyggt istället, så resultatet ser nu ut som utfört av en slarvig elektriker helt utan känsla eller av en hempulare.

I praktiken spelar det ingen roll (det är precis lika godkänt och elsäkert), så är du nöjd så är det 100% bra sådär.
Och för att lugna dig lite, jag har sett aningens sämre saker än det där som är utförda av "riktiga elektriker" med många år i yrket. :) Själv skäms jag på skråets vägnar när jag ser sånt, men så är verkligheten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.