Hej!

Det som är i särklass snyggaste lösningen är att riva upp det gamla golvet, lägga vattenburen golvvärme(och i samma veva passa på att dra om el och vvs för iom att det är ett gammalt hus så kommer ni att åka på att göra nått åt det me) därefter lägga nytt trägolv. Det är inte speciellt svårt att få ett nytt trägolv att se gammalt ut.

Men i slutendan är ju hur storleken på er budget som avgör.

ps att riva upp och sedan lägga tillbaka ett gammalt trägolv går men det är MYCKET jobb. På den tiden byggde man ordentligt så räkna med att planken sitter rejält fastspikade.
 
piloten skrev:
Om man ändå skall kosta på bottenvåningen ett nytt undertak, eller kan tänka sig det, så rekommenderar jag den metoden. Från taket och ned till radiatorn kan man då välja att lägga utanpåliggande eller ännu hellre öppna vägen precis där rören skall gå ned. Så gjorde jag och jag tycker det var ett litet problem eftersom jag ändå skulle måla och tapetsera de utrymmena. Du kan då enkelt dra pex rör i rör från din fördelningspunkt till radiatorn. Snabbt ock säkert...

Tänk på att rören måste gå på den varma sidan om isoleringen.:)
Låter kanonbra! Alla ytskikt förutom golven behöver göras åt, så det låter som en mycket bra lösning.
 
fn76 skrev:
[länk]
Där har vi dom ju! Ska läsa på om dessa nu.
 
noone70 skrev:
Hej!

Det som är i särklass snyggaste lösningen är att riva upp det gamla golvet, lägga vattenburen golvvärme(och i samma veva passa på att dra om el och vvs för iom att det är ett gammalt hus så kommer ni att åka på att göra nått åt det me) därefter lägga nytt trägolv. Det är inte speciellt svårt att få ett nytt trägolv att se gammalt ut.

Men i slutendan är ju hur storleken på er budget som avgör.

ps att riva upp och sedan lägga tillbaka ett gammalt trägolv går men det är MYCKET jobb. På den tiden byggde man ordentligt så räkna med att planken sitter rejält fastspikade.
Absolut snyggast, men så är det det där med kallras då. Och vår besiktningsman var mycket tveksam till golvvärme pga eventuella fuktproblem i grunden... Krävde mycket arbete där nere då också tydligen.
 
Ivenblixt skrev:
Absolut snyggast, men så är det det där med kallras då. Och vår besiktningsman var mycket tveksam till golvvärme pga eventuella fuktproblem i grunden... Krävde mycket arbete där nere då också tydligen.
Kallras är inget vi har problem med, varken i vinter eller förra vintern(vårt hus är från 1941 och har inte speciellt bra 2 glasfönster). Det gäller bara att dra rören så att de först går förbi under fönstret och sedan "slingrar" sig inåt i rummet så att de löper under fönstret när de är som varmast.

Fuktproblemen i grunden vet jag inte hur de påverkar för vi har inte de förutsättningarna.
 
Nej det är ett två rörs system som går från T kopplingarna runt hela huset tillbaka till T kopplingarna, på så sätt har man 2x15mm till och 2x15mm från elementen som sitter längst bort.

Bilden nedan visar listen jag menade och en liten bild på hur rörslingan går runt tillbaka till T kopplingen samt uttag för radiatorer.
 
  • rör.JPG
TACK för att ni tar er tid att svara! Ovärderligt forum detta!

BobbaFett: Har du den där "Upnor"-golvlisten? Eller en egen variant?

EDIT: Såg nu att du tidigare länkat till Föllinge såg. Har du själv modifierat dessa lister och satt en ytterligare list utanför den första listen alltså?
 
Redigerat:
Nja, nu har jag inte gjort så här, mina rör sitter synliga då det var aldeles för bråttom att få igång värmen när vi köpte huset.
Men om jag ville dölja mina rör så skulle jag nog gjort så här, då jag inte vill riva varken golv eller tak som är orginal från 1918. Vi renoverar vårat hus genom att blanda gammalt och nytt.
Här kommer lite inspiration jag snott från frugans blogg, fast det fattades lite lister osv när bilderna togs.

picnik-collage_129453047.jpg
picnik-collage3_129453222.jpg

kkcollage_112256630.jpg
kket1collage_112256691.jpg
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
Nja, nu har jag inte gjort så här, mina rör sitter synliga då det var aldeles för bråttom att få igång värmen när vi köpte huset.
Men om jag ville dölja mina rör så skulle jag nog gjort så här, då jag inte vill riva varken golv eller tak som är orginal från 1918. Vi renoverar vårat hus genom att blanda gammalt och nytt.
Här kommer lite inspiration jag snott från frugans blogg, fast det fattades lite lister osv när bilderna togs.
Härliga bilder!
Vi flyttar in i mars så vi kommer ha hela sommaren på oss. Men man vet ju att sånt här kan dra ut på tiden så det gäller att ha så mycket som möjligt förberett när vi väl får tillträde. En annan nöt att knäcka är att det inte finns något utrymme att göra om till pannrum. Alternativen vi har är att gräva ut i torpargrunden och göra den djupare (finns stor risk att berget kommer för grunt) eller att bygga ut (området detaljplaneras just nu vilket försvårar bygglov).
 
Ivenblixt skrev:
Härliga bilder!
En annan nöt att knäcka är att det inte finns något utrymme att göra om till pannrum. Alternativen vi har är att gräva ut i torpargrunden och göra den djupare
Behöver du ett pannrum? Man kan ha en kökspanna (i köket..) eller en vattenmantlad kamin i tex. vardagsrum. Finns många olika modeller som kan tilltala estetiskt och prestandamässigt. Ackumulatortank behövs också förståss men den är lättare att bygga in nånstans då man inte behöver tillgång till den på samma sätt som en panna. Är den inbyggd inne i huset ger den dessutom ifrån sig spillvärmen till rummen.

Nackdelen är förståss att veden flyttar in i finrummen, det blir mer att sopa upp. Men det är å andra sidan mer autentiskt om man eftersträvar det gammaldags livet i ett gammaldags hus :Dd^_^b
 
tompaah7503 skrev:
Behöver du ett pannrum? Man kan ha en kökspanna (i köket..) eller en vattenmantlad kamin i tex. vardagsrum. Finns många olika modeller som kan tilltala estetiskt och prestandamässigt. Ackumulatortank behövs också förståss men den är lättare att bygga in nånstans då man inte behöver tillgång till den på samma sätt som en panna. Är den inbyggd inne i huset ger den dessutom ifrån sig spillvärmen till rummen.

Nackdelen är förståss att veden flyttar in i finrummen, det blir mer att sopa upp. Men det är å andra sidan mer autentiskt om man eftersträvar det gammaldags livet i ett gammaldags hus :Dd^_^b
Ja det behövs pannrum. Några fler kaminer än de två köksvedspisarna och två kakelugnarna på våra 130 kvm känns överflödigt. Bergvärme är tanken så då tror jag inte pannan passar in i något annat rum än ett dedikerat pannrum tyvärr...
 
Ivenblixt skrev:
Ja det behövs pannrum. Några fler kaminer än de två köksvedspisarna och två kakelugnarna på våra 130 kvm känns överflödigt. Bergvärme är tanken så då tror jag inte pannan passar in i något annat rum än ett dedikerat pannrum tyvärr...
Ah opps, sorry. Jag är så inne på att elda saker så jag tänkte inte att det finns andra slags pannor :D Lycka till, hoppas det blir bra med rören.
 
Ivenblixt skrev:
Ja det behövs pannrum. Några fler kaminer än de två köksvedspisarna och två kakelugnarna på våra 130 kvm känns överflödigt. Bergvärme är tanken så då tror jag inte pannan passar in i något annat rum än ett dedikerat pannrum tyvärr...
Ska du elda sten i bergvärmepannan?




....Från en som också är insnöad på att elda saker:rolleyes:
 
Elffors skrev:
Ska du elda sten i bergvärmepannan?


....Från en som också är insnöad på att elda saker:rolleyes:
Hehe, ok då, PUMPEN :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.