ricebridge ricebridge skrev:
Min tanke också, men möjligen skulle en vägghängd toa gå att kombinera med avloppet bakom luckan, beroende på hur där ser ut.

TS ville ju slippa riva upp hela golvet, inte slippa ingrepp.

Men jag är skeptisk till saniflolösningar, det känns som att be om problem.
Läste inte att där fanns ett avlopp på andra sidan väggen faktiskt. Förutsätter ju att det är ett 110mm rör.
Då kan man sätta en hederlig wc stol med utlopp bakåt.

Angående saniflo så funkar dem faktiskt hur bra som helst, så länge man enbart håller sig till att spola ner papper.
Blir dock strul om man slänger ner tamponger, dock lättservade!
 
M MarcusE1993 skrev:
Angående saniflo så funkar dem faktiskt hur bra som helst, så länge man enbart håller sig till att spola ner papper.
Blir dock strul om man slänger ner tamponger, dock lättservade!
I vår WC-stol spolas det sannerligen ner mer än bara papper... ;):poop:
 
  • Gilla
paltskallen
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Min tanke också, men möjligen skulle en vägghängd toa gå att kombinera med avloppet bakom luckan, beroende på hur där ser ut.

TS ville ju slippa riva upp hela golvet, inte slippa ingrepp.

Men jag är skeptisk till saniflolösningar, det känns som att be om problem.
Var ett tag sen jag kollade bakom luckan, lite mer prylar än jag minns. Avloppet på andra sidan var dessutom en meter från vägg.
 
  • Avloppsrör bakom en öppen lucka med synlig avståndsmarkering en meter från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen inspektionslucka visar rör, ventiler och mätare under en diskbänk i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P p3p3 skrev:
Läxa lärd, var tydligare, annars tror folk man vill skita i ett vattenlås. :)

Jag vill alltså undersöka om det går att lösa utan att riva upp hela rummets golv på 9kvm, inkl golvvärme, för att sätta in en toalett.
P p3p3 skrev:
Läxa lärd, var tydligare, annars tror folk man vill skita i ett vattenlås. :)

Jag vill alltså undersöka om det går att lösa utan att riva upp hela rummets golv på 9kvm, inkl golvvärme, för att sätta in en toalett.
Så länge du har ett synligt avlopp så går det att lösa.
Som jag skrev ovan, ska du ha det den rätta vägen så är det att leta fram ett 110 rör, och sedan en wc stol med utlopp bakåt. Det problematiska kan ju dock bli att få fall om det är en längre sträcka.
Har du under dim 110 så är det en saniflo som gäller, och det är faktiskt smidigt!
 
Hursomhelst vill man ju kunna komma åt allt det där som är bakom luckan, utan att först tvingas demontera toastolen. Även det är värt att ta med i beräkningarna.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hursomhelst vill man ju kunna komma åt allt det där som är bakom luckan, utan att först tvingas demontera toastolen. Även det är värt att ta med i beräkningarna.
Luckan lyfts av rakt upp så så länge den inte är vägghängd så går det nog hyfsat ett komma åt för enklare grejer
 
Som @MaZe föreslog så är nog en saniflo eller liknande det som ger minst ingrepp. Låt serviceluckan vara och kärnhålsborra dig igenom väggen på lämpligt ställe för röret från saniflon. Förstår jag dina bilder rätt borde du kunna gå in ovanför luckan i högra hörnet bara dra till stammen där bakom.

Om det går kanske du kan sätta toastolen mot den högra väggen, då borde du fortfarande kunna komma åt serviceluckan bra.

Badrum med kakelvägg och golvlucka, blå linje markerar tänkt rördragning, illustration av person på toalett överlagrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Du kan inte gå igenom luckan med röret och rören går i golvet så det blir svårt att bila sig ner om man inte kan fastställa vart de går.

Är avloppstammen inte bakom luckan går det fint att gå genom väggen. Annars är det bara köra en avloppspump.
 
Jag hade satsat på rör genom väggen till röret en meter bort. Lutningen är inga problem.
 
  • Gilla
p3p3 och 1 till
  • Laddar…
P p3p3 skrev:
Var ett tag sen jag kollade bakom luckan, lite mer prylar än jag minns. Avloppet på andra sidan var dessutom en meter från vägg.
Om fotona stämmer så är det bästa att dra avloppet till stammen!
Du behöver då flytta om bakom luckan så att du kommer fram med avloppet samt får platts med en vägghängd toalett som kan ställas/ limmas mot golv och skruvas mot vägg!
Lämpligt att bygga ett utrymme som gör att du kan serva både kopplingar och toalett
 
  • Gilla
p3p3 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla inspel på det här projektet! Nu har jag bra koll på möjligheterna innan jag drar in rörmokarn. Återkommer med eventuellt slutförande.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.