Hej!

Vill gärna installera toalett i källaren. I blå markering står i normala fall ett badkar - vid gul markering tänkte jag eventuellt sätta in en toalett.

Skulle detta vara möjligt utan att riva upp hela golvet, inkl vattenburen golvvärme? Blir lite för stort om det krävs att riva upp golvet, rummet totalt ca 9 kvm

Tack för input!
 
  • Källarbadrum med kaklade väggar, blå markering där ett badkar står och en gul cirkel för tänkt toalett placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte ska riva upp golvet... vart ska avloppet från toan ta vägen...?
 
T
Det måste du ju själv förstå att det INTE går att göra utan att riva upp golvet, dessutom har du golvvärme:rolleyes::thinking:

En trollkarl hade kanske klarat det:p
 
Magnus E K
Vad finns innanför den vita luckan? Om avloppsstammen är åtkomlig där så kanske det är möjligt.
 
  • Gilla
p3p3 och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Om du inte ska riva upp golvet... vart ska avloppet från toan ta vägen...?
Jag vill inte riva upp hela golvet på 9 kvm. Frågan är om det går genom att göra mindre ingrepp än så!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad finns innanför den vita luckan? Om avloppsstammen är åtkomlig där så kanske det är möjligt.
Golvvärmen; rör, ställdon, elektronik till två rums GV. Men ja, precis på andra sidan väggen där finns ett avlopp också..
 
T tank77 skrev:
Det måste du ju själv förstå att det INTE går att göra utan att riva upp golvet, dessutom har du golvvärme:rolleyes::thinking:

En trollkarl hade kanske klarat det:p
Frågan är alltså om jag måste riva hela golvet, lägga ny GV med mera eller om det teoretiskt går att lösa på något annat sätt.
 
Jag tycker att du ska ta dit en rörmokare och be om råd samt offert på jobbet. Dels för att få klara besked om du t ex kan använda avloppet bakom luckan, dels för att våtrumsjobb är vanskliga att göra själv.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag tycker att du ska ta dit en rörmokare och be om råd samt offert på jobbet. Dels för att få klara besked om du t ex kan använda avloppet bakom luckan, dels för att våtrumsjobb är vanskliga att göra själv.
Absolut, tänkte bara fånga eventuella lösningar härifrån. Jag kommer INTE göra jobbet själv :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P p3p3 skrev:
Absolut, tänkte bara fånga eventuella lösningar härifrån. Jag kommer INTE göra jobbet själv :)
Det är ju det vi är här för :cool:
Men just såna här saker är svåra att uttala sig om på distans, det finns för många okända variabler. T ex vad det är för avlopp bakom luckan osv.
 
Men vänta va?...
Hade du tänkt leda ner wc-avlopp i golv brunnen?
Har du ingen synlig ståendes stam så får du inte in en wc utan att göra ingrepp i golvet förstår du väl?
Ett alternativ är som ovan nämnde, att ha en saniflo pump som maler sönder pappret/skiten för att sedan pumpa det vidare i en exempelvis 32mm ledning.
 
M MarcusE1993 skrev:
Men vänta va?...
Hade du tänkt leda ner wc-avlopp i golv brunnen?
Har du ingen synlig ståendes stam så får du inte in en wc utan att göra ingrepp i golvet förstår du väl?
Ett alternativ är som ovan nämnde, att ha en saniflo pump som maler sönder pappret/skiten för att sedan pumpa det vidare i en exempelvis 32mm ledning.
Min tanke också, men möjligen skulle en vägghängd toa gå att kombinera med avloppet bakom luckan, beroende på hur där ser ut.

TS ville ju slippa riva upp hela golvet, inte slippa ingrepp.

Men jag är skeptisk till saniflolösningar, det känns som att be om problem.
 
M MarcusE1993 skrev:
Men vänta va?...
Hade du tänkt leda ner wc-avlopp i golv brunnen?
Har du ingen synlig ståendes stam så får du inte in en wc utan att göra ingrepp i golvet förstår du väl?
Ett alternativ är som ovan nämnde, att ha en saniflo pump som maler sönder pappret/skiten för att sedan pumpa det vidare i en exempelvis 32mm ledning.
Läxa lärd, var tydligare, annars tror folk man vill skita i ett vattenlås. :)

Jag vill alltså undersöka om det går att lösa utan att riva upp hela rummets golv på 9kvm, inkl golvvärme, för att sätta in en toalett.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.