Hej,

Jag har dålig koll på detta med ventilation och behöver lite hjälp. Har kollat runt på forumet men har inte blivit så mycket klokare.

I mitt badrum finns en tilluftsventil som sitter i ytterväggen, nr 1 i bilden, och en frånluftsventil, nr 2, men jag skulle behöve förbättra ventilationen för det blir väldigt fuktigt när man duschar eller kör torktumlaren.

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att sätta in en ventil direkt över duschen, nr 3, med en fläkt med fuktsensor och jag är lite osäker på vart denna nya ventil ska leda. Känns jobbigt att dra den genom yttertaket... Frånluftsventilen 2 går upp på vinden och ut genom yttertaket. Antar att om jag kopplar på den nya kanalen på den befintliga frånluftskanalen uppe på vinden så kan fläkten komma att trycka ner luft genom ventil 2 igen!? Kan man komma runt detta genom att sätta en fäkt på ventil 2 också?

Hur hade ni gjort? Tacksam för hjälp!
 
Jag hade stängt ventil 1 helt.
Tilluften skall inte komma in i badrummet utan från andra utrymme i huset typ sovrum, allrum
Montera fläkten på kanal 2 och se till att ventilationsröret från kanal 2 verkligen är tät hela vägen upp till taket så du inte trycker fuktig luft ut i andra utrymme.
Alt 2. Montera en fläkt som suger ut luften på taket.

Jag hade inte monterat kanal 3.
 
Är kanalen 2 tät och inte riskerar att pysa ut fuktig luft så hade jag satt fläkten där. Hur menar du att den skulle kunna trycka ner luften?

Satten en fresh intellivent i ytterväggen i vårt badrum och det gjorde stor skillnad. Tilluften till den kommer via dörren.
 
Ludwig skrev:
Hur menar du att den skulle kunna trycka ner luften?
Jag menar om jag skulle koppla på ventil 3 på kanalen från ventil 2.

Om jag skippar ventil nr 3, kan det vara någon vinst i att behålla ventil nr 1 men försöka göra om den till frånluft genom att sätta en fläkt på både 1 och 2 eller kommer nr 1 alltid att fungera som tilluft så fort fläkten inte går?
 
Instämmer i föregående gällande tilluften. Ingen tilluft i ett badrum.

Se upp med kanalen som går upp på vinden.
Den måste vara rejält isolerad för att klara den fuktiga luften vintertid.
Se också upp med längden och arean på kanalen. Är den för lång (i kombination med för stor area) så kanske en lite fläkt (typ pax) inne i badrummet inte klarar att trycka ut den fuktiga luften hela vägen. Med risk för att den fuktiga luften kondenserar inne i röret och sedan rinner tillbaka och börjar droppa ner i badrummet igen..

Utdragsfläkt via väggen är ju en lösning, men även där kan det bli problem (kondens som fryser till is) på utsidan vintertid. I synnerhet om du har takfoten strax ovanför.
 
Om kanal 2 går rakt upp på taket så får du drag i denna som en skorstenseffekt. Varm luft går uppåt.
Det är då högst sannolikt att kanal 1 fortsätter att vara tilluftskanal så länge ingen fläkt i denna kanal påverkar flödet.
 
Jag har provat att stänga ventil 2 nu, genom att bara skruva åt den, för att se om det blir någon skillnad men jag har inte provat att duscha eller liknande ännu. Tror inte att det gör så stor skillnad utan får nog bli att sätta in en fläkt sen. Men jag ska undersöka kanalen innan jag gör det.
 
Scherm skrev:
Jag har provat att stänga ventil 2 nu, genom att bara skruva åt den, för att se om det blir någon skillnad men jag har inte provat att duscha eller liknande ännu. Tror inte att det gör så stor skillnad utan får nog bli att sätta in en fläkt sen. Men jag ska undersöka kanalen innan jag gör det.
Stänga ventil 2 ???? Det är ju den du ska ha öppen !!! :wow:
 
roland53 skrev:
Stänga ventil 2 ???? Det är ju den du ska ha öppen !!! :wow:
Sorry, skrev fel. Ventil nr 1 är det som jag har stängt naturligtvis. :D
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Som jag trodde så har det inte gett någon större effekt att stänga ventil 1. Men då jag har kommit fram till att jag har ganska dålig ventilation i hela huset så är jag inne på att sätta en fläkt i kanal 2 som får gå konstant men den ska inte sitta badrummet utan i kanalen uppe på vinden. Jag har fyrkantiga eternitkanaler och frågan är nu om någon har tips på fläkt att använda? Tänker att det inte behöver vara någon "smart" fläkt med fuktgivare utan som mest varvtalsregulator.
 
Om du stänger ventil ett (undrar varför den sitter där alls? poängen är väl att luften från andra ställen i huset/lgh ska dras till "frånluftsdonen" och tas ut genom just dom - känns inte som det skulle fungera så bra om det är fullt med "tilluft" därinne redan).. så fungerar troligen ventil 2 bättre och är den av gammal standard så kan du ju byta ut den mot en mer modern variant.. de nya modellerna styr sig själva med hjälp av fuktigheten (inställningsbara).. så de kanske är ett bra alternativ :)

Lycka till :)
MVH Sandra
 
Snigla skrev:
Om du stänger ventil ett (undrar varför den sitter där alls? poängen är väl att luften från andra ställen i huset/lgh ska dras till "frånluftsdonen" och tas ut genom just dom - känns inte som det skulle fungera så bra om det är fullt med "tilluft" därinne redan).. så fungerar troligen ventil 2 bättre och är den av gammal standard så kan du ju byta ut den mot en mer modern variant.. de nya modellerna styr sig själva med hjälp av fuktigheten (inställningsbara).. så de kanske är ett bra alternativ :)

Lycka till :)
MVH Sandra
Nu svarade du dock inte riktigt på frågan. :) Idag har jag ingen fläkt i ventil 2 utan bara ett utsug.Och min tanke är alltså att sätta en fläkt uppe i kanalsystemet som går hela tiden och verkar för att bättra på cirkulationen i hela huset (som är litet och med bara ett badrum).
 
Är det inte idé att byta de gamla eternitkanalerna mot moderna, runda, samtidigt?

Det finns ju flera kanalfläktar där du kan reglera hastigheten i två steg.
Vissa kan även regleras med en tyristor/varvtalsregulator. Var noga med att få en som klarar att reglera som du tänkt.
En risk vid styrning via en tyristor är att fläkten via låga varv kan få ett störande brummande ljud.

Och glöm inte isoleringen som jag skrev om i inlägg#5..
 
Scherm skrev:
Nu svarade du dock inte riktigt på frågan. :) Idag har jag ingen fläkt i ventil 2 utan bara ett utsug.Och min tanke är alltså att sätta en fläkt uppe i kanalsystemet som går hela tiden och verkar för att bättra på cirkulationen i hela huset (som är litet och med bara ett badrum).
Ok, trodde det satt en typ paxfläkt där (nr 2 ) som bara inte verkade räcka till :) därför jag inte tyckte det behövdes en till.. hehe.. en brukar göra susen och det hävdar jag nu med :) (men det där med ventilation är en djungel..). Så har du ingen, är det en god idé att ploppa dit en.. däremot tror jag inte det behövs två..

Jag hade nog helt enkelt provat att sätta en paxfläkt (eller motsvarande) i den befintliga.. dvs ovan tvättmaskinen.. bara genom att skaffa nått som mekaniskt drar ut luften är ju en klar förbättring mot idag.. och vad är det man säger.. hm.. den borde dra ut duschångan på 15-20 min efter.. (tror det var nått sånt man skulle sträva efter).

Säger också som ovanstående, kom ihåg att isolera..vi hade droppande vatten både på toa och genom köksfläkten vid förra huset innan vi isolerade rören på vinden..

Ovanstående har också rätt i att om du köper en fläkt som hela tiden har det här grundsuget.. så surrar de en del.. kanske inte jättestörande (i sitt bassug..) om man inte är känslig.. men kan vara värt att tänka på iaf (tex om man har sovrum nära den väggen där fläkten sitter). Sen när man duschar varvar den ju upp automatiskt.. och låter mer.. men det förväntar man sig ju iaf..

MVH Sandra

PS - nada expert, jag bara sa vad jag/vi hade gjort.. som första steg iaf
:)
 
oh.. glömde.. du kan ju också (som du sa) sätta en fläkt på vinden uppe bland rören .. som drar automatiskt.. men bygg in den.. de kan låta mycke :)

Vi hade bestämt oss för den lösningen för att ventilera våran källare.. (men då med tre insug på varierande ställen i källaren..).. för att det kändes mer praktiskt när vi ändå behövde tre fläktar som gick hela tiden för att klara ventilationen... tre paxfläktar kostar och driften av dem kostar också (plus oljud från tre).. det blidde billigare (mer praktiskt och tystare) att dra rören och sätta en större fläkt på vinden.. dessvärre hann vi flytta innan vi gjorde i ordning det.. så det blev upp till nästa ägare :)

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.