C
GT3 skrev:
Kommer som sagt INTE att bygga igen någon ventilation. Vill däremot sätta dit runda ventiler, typ en sådan här

[länk]
Min uppfattning är att det där är ett don som är avsett för mekanisk frånluft. I vår BRF har det förekommit vid några tillfällen att sådana don monterats på tilluften vilket gett nedslag på OVK.
 
Det är viktigt att det där görs rätt. Sist jag bodde i bostadsrätt var det ett jäkla oväsen i våra ventiler och vi krävde att föreningen skulle göra något åt det. Fastighetsskötaren suckade och gav sig ut på rond. Tydligen hade folk i området satt i system att peta in en biltvättsvamp bakom gallret för att minska flödet in i ventilen och därmed den smuts som samlas runt den. Det får till följd att det blåser mer hos andra, då det oftast inte är självdrag utan sitter en fläkt på taket/vinden. Då sätter de också igen sina ventiler för att få tyst, varvid det blir stormvindar och vilda tjut hos oss som var kvar.

För övrigt är fyrkantiga ventiler snyggare än runda ;)
 
Fredrik Å skrev:
Som sagt det där är frånluftsdon.
Det du ska ha är en sån här [länk]
Finns på Bauhaus mfl bygghandlare
Fredrik
Kanske är dum nu men är inte ventilationen i badrummet just frånluft? :) Tilluft kommer väl in genom "springan" i ovankant på dörren?
 
Jo men det gällde väl tilluft i vardagsrummet
 
Fredrik Å skrev:
Jo men det gällde väl tilluft i vardagsrummet
Nej, det gäller två saker. Ett är ventilationen i badrummet som jag undrar hur jag ska göra lite mindre inför renoveringen. Det andra är ett likadant fyrkantigt hål i vardagsrummet som även detta verkar vara frånluft (tilluftsventiler finns ovanför fönstrena). Även detta vill jag göra lite mindre då det annars krockar med taksänkningen. Tar även gärna emot tips på vettiga ventiler att installera på dessa ställen.
 
Frånluften (ventilen i badrummet) ska du inte pillra med då det är justerat och dimensionerat för att passa samtliga lägenheter i huset.
Du har nog inte frånluft i vardagsrummet utan jag gissar att fönsterventilerna inte räckte till när man konverterade ventilationssystemet till mekanisk frånluft.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Frånluften (ventilen i badrummet) ska du inte pillra med då det är justerat och dimensionerat för att passa samtliga lägenheter i huset.
Du har nog inte frånluft i vardagsrummet utan jag gissar att fönsterventilerna inte räckte till när man konverterade ventilationssystemet till mekanisk frånluft.
Fredrik
Sätter man ett papper på ventilen i vardagsrummet så sugs det inåt, alltså måste det väl vara frånluft?

Dessa ventiler har jag i både vardagsrum samt badrum. Vad för typ av ventil är detta och vart kan jag köpa dessa?

bild 1(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut som tilluft.
Vad menar du med sugs utåt.Fastnar pappret på ventilen?
Fastnar pappret även om du har badrumsdörren öppen?
Normalt har man frånluft där luften blir förorenad i tex kök,toa,badrum etc

Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Det där ser ut som tilluft.
Vad menar du med sugs utåt.Fastnar pappret på ventilen?
Fastnar pappret även om du har badrumsdörren öppen?
Normalt har man frånluft där luften blir förorenad i tex kök,toa,badrum etc

Fredrik
Pappret fastnar på ventilen ja. Även med öppen badrumsdörr. Pappret fastnar även på ventilen i vardagsrummet.
Jag verkar ha en jävla skum ventilation :)
 
Verkar väldigt konstigt.
Någonstans måste du ha tilluft isåfall.
Du har inga andra ventiler i lägenheten.Några som sitter i taket.
Satt ventilen på bilden med metalflärparna vinklade uppåt taket?
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Verkar väldigt konstigt.
Någonstans måste du ha tilluft isåfall.
Du har inga andra ventiler i lägenheten.Några som sitter i taket.
Satt ventilen på bilden med metalflärparna vinklade uppåt taket?
Fredrik
Sitter spaltventiler ovanför fönstrena i alla rum så antar att tilluften kommer den vägen. Blir inte klok på vad jag får och inte får göra. Föreningen har inte en aning. Antar att jag får ringa någon som utför OVK-besiktning så får de komma och kika...

Metallflärparna är vinklade nedåt mot golvet.
 
Redigerat:
Då är det någon form av frånluft.
Ventilationen är föreningens problem och OVK ska göras med jämna mellanrum.
Begär att få ur senaste besiktningen.
Fredrik
 
Att OVK är föreningens problem vet jag, men jag behöver någon sakkunnig som kan berätta för mig vad jag får och inte får göra då jag vill gå ned i dimension några cm på kanalerna, alternativt bila ner ett par cm och sätta igen lika mycket i ovankant. Detta pga taksänkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.