Hej!

Renoverar för tillfället min bostadsrätt och har i vardagsrummet ett ventilationshål på väggen som börjar ca 10cm nedanför taket. Kommer sänka taket 10cm och då kommer den nya taklisten hamna mitt på detta ventilationshål (galler). Får man sätta igen detta hål eller går det kanske att sätta igen övre halvan av hålet på något sätt? Hur hade ni gjort? Väggen är av betong. Ventilationshålet är självdrag eller frånluft.

Även i köket har jag en ventil i skafferiet. Denna ventil Sitter med ett rör som går genom tegelväggen och ut i det fria. Får jag sätta igen detta? Blir krångligt att göra ett nytt hål i det nya köket.
 
NEJ!

Om du sätter igen/stänger ventilerna så rubbar du ventilationen, för din bostadsrätt, i värsta fall så rubbar du ventilationen i hela bostadsrättshuset.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrikru och 1 till
  • Laddar…
Okej, då lägger vi ner planerna på att sätta igen ventilationen. Skulle vilja ha en rund ventil istället för det fyrkantiga hålet. Hur löser jag detta bäst? Lägga dit ett rör av lämplig storlek och mura runt?
 
C
Bästa är att kolla med sotaren hur du skall göra så att du inte åker på underkänt vid kommande ventilationskontroll. Det är annars lätt hänt om man inte har koll på olika typer av don, krav på dimensioner och andra detaljer som är viktiga i sammanhanget för att det skall bli godkänt.
 
Hmm, så dom kan bli tjuriga om man exempelvis gör hålet lite mindre och sätter dit en rund ventil?

I badrummet så har jag ett ganska stort rektangulärt ventilationshål som jag tänkte göra mindre (100mm) och sätta dit en PAXfläkt. Kan det bli problem med detta vid en kontroll?
 
C
Om det inte görs rätt så kan det absolut bli problem.

Angående fläkt i badrummet så kräver detta att kanalen är tät och att den inte betjänar flera lägenheter. Annars blir det definitivt nedslag.
 
cpalm skrev:
Om det inte görs rätt så kan det absolut bli problem.

Angående fläkt i badrummet så kräver detta att kanalen är tät och att den inte betjänar flera lägenheter. Annars blir det definitivt nedslag.
Vad krångligt. Hur får jag reda på vad jag får och inte får göra?
Är det föreningen jag ska kontakta?
 
C
Jag föreslog sotaren tidigare... Även föreningen är förstås lämpligt att prata med, men det är väl sannolikt så att de inte kan svara på några tekniska frågor.
 
GT3 skrev:
Hmm, så dom kan bli tjuriga om man exempelvis gör hålet lite mindre och sätter dit en rund ventil?

I badrummet så har jag ett ganska stort rektangulärt ventilationshål som jag tänkte göra mindre (100mm) och sätta dit en PAXfläkt. Kan det bli problem med detta vid en kontroll?
Sotaren har inget med detta att göra. Det är en riksbehörig funktionskontrollant (ovk besiktningsman) som gör besiktningen var sjätte år om det nu är självdrag i din lägenhet. Ja det kan bli problem eftersom du ändrar ventilations typ från självdrag till mekanisk ventilation. Har själv underkänt flertal av liknande installationer så ska du göra något så ha torrt på fötterna. Det vill säga skriftligt från styrelse annars kommer du eventuellt få återställa vid ev besiktning.
 
C
Sotaren har med detta att göra på så sätt att de oftast även jobbar med ventilation. Men absolut, även annan sakkunnig på ventilation kan naturligtvis anlitas. Däremot behöver du nog inte anlita en behörig kontrollant för att ta reda på hur du kan göra.
 
Redigerat:
C
Jag menar förstås sotaren (företaget som föreningen anlitar), inte sotaren (personen, yrkestiteln).
 
Kommer som sagt INTE att bygga igen någon ventilation. Vill däremot sätta dit runda ventiler, typ en sådan här

http://www.delat.ws/images/frånluftsventil_stor.png

Ventilationshålen i vardagsrum och badrum är i dagsläget fyrkantiga. Väggarna är av betong. Hur gör jag smidigast för att få dessa ventiler att passa? Notera att både bad och vardagsrum är helt rivna osv :)
 
E
Om du bor i ett HSB-hus så skulle jag rekommendera att du kontaktar HSBs ventilationstekniker. De som jag haft kontakt med har varit jätteduktiga och hjälpsamma med att komma med idéer och förslag.
 
Bor tyvärr inte i HSB-hus. Min förening hade heller inte 100 koll på ventilation och vad man får/inte får göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.