Vi håller på att renovera ett badrum. Duschytan blir 90 cm bred och 170 cm lång. Duschen är i ett hörn och vi sätter en 100cm glasvägg mot kommod. Se bild.

Elektrikern säger absolut nej till att installera handdukstork mittemot duschen ur säkerhetssynpunkt då vi inte har vägg som skyddar.

Vad säger ni som kan? Det ska ju vara fast installation och är ju långt från duschen.
 
  • Det är ett ritningsutkast av ett badrum med märkning för handdukstork och 10 cm utrymme för städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
U
Är väll 120cm från duschmunstycke (takduschen) som gäller. Samt 10cm från golv. Mer rätt kapplsingsklass.

https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum

@Bo.Siltberg har koll!

sen är det ju krav på JFB, jord osv. med det är mer generellt för badrummet och inte positionen.

för övrigt så har vi precis som du tänkt, inget som vår elektriker klagade på
Ett modernt badrum med grå skåp, kakelväggar, dusch och inbyggd belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Handdukstorken får placeras direkt under duschen om du så vill. Det som gäller är att den håller en kapslingsklass på minst IPX4 och att den är fast ansluten. Kanske kan vara värt att läsa installationsanvisningen också...och att kolla upp handdukstorken lite då det finns mycket billigt skräp på marknaden idag.

Det är mao tillåtet att placera torken där på motsatt sida. Den kanske t.o.m hamnar i oklassat område där. Man räknar avståndet från duschhuvudet till torken, som i så fall ska vara minst 120 cm.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Direkt under duschen vid IPX4?
Stämmer väl inte eller missförstår jag?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
U
G goodzie skrev:
Direkt under duschen vid IPX4?
Stämmer väl inte eller missförstår jag?
Tolkar det som det är ok i klassat område men finns det risk för direkt spolning krävs x5
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag kanske borde tillägga att det jag skrev är vad reglerna säger, och ja, de tillåter att du ställer 230 V-produkter som tvättmaskinen, handdukstorken eller vad det må vara direkt under duschen (men minst 10 cm över golv eller vattenytan).
Och jag skrev minst IPX4.
Det är bara direkt i vatten (område 0) som det inte finns handdukstorkar anpassade för, men det skulle teoretiskt vara möjligt med an 12 V-tork under vatten (om vi bortser från att den inte kommer att uppfylla sin funktion ;)).

Lämpligheten är en helt annan sak. Och tillverkaren kan ha begränsningar. Rent allmänt skulle jag säga att det bra om det är någorlunda torrt vid handdukstorken. Jag skulle givetvis undvika att spola vatten direkt mot den. Anslutningskabeln behöver vara skyddad mot olyckor på lämpligt sätt, t.ex mot att man halkar och får tag på sladden. Och det är ingen klätterstege.

Även i oklassat område behöver man bedöma IP-klass och andra skydd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M
Största frågan är varför ni vill montera en handdukstork öht...
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Om man inte duschar flera gånger om dagen så behöver man ingen handdukstork, det räcker med en luftig upphängning så är handduken torr till nästa dag. En handdukstork drar bara onödig dyr energi.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.