Inte är det väl plastgänger i omkastaren? Stödhylsa kan vara overkill det håller jag med om.

mvh
 
krilleman_215 skrev:
För-dra halvkopplingarna mot en R15 gänga i metall så kopplingarna nyper ordentligt innan montage, stödhylsan kan du skippa i detta läget då röret i fråga inte konstant är trycksatt.
En lysande lösning, att fördra innan (y)

TACK !!
 
Y
Jag har nu den där kulventilen och den konan. Är redo att skruva. Men undrar om man ska dra tills det tar stopp eller om denna lösning är likt med rör att man ska dra extra kvarts varv eller något sådant.
- Jag har långt till huvudavstängaren så vill helst inte få läcka. :)
 
Krilleman
Jag har aldrig fått en dubbelmutter att läcka, men jag hittar inte heller någon monteringsanvisning på Vatettes sida???!!! :x Lite konstigt!

Men jag var nere i källaren och bekräftade själv: Om du hand-drar muttern och ytterligare drar nästan ett kvarts varv så är kopplingen OK! Ett kvarts varv var inte möjligt att dra, inte ens i skruvstycke. Och då är det hårt draget när inte ens "rörmokarnävarna" vågar dra mer ;)

Du kan ju alltid (för att vara säker) montera kopplingen och släppa på fullt tryck igen. Och när det inte flödar in mer vatten i systemet (man både hör och känner detta i huvudavstägningen) så stänger du av huvudventilen igen, går och bekräftar att det inte är blött. För att sedan släppa på igen... Better safe and sorry!
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Nu körde jag fast... När man kollar in i ventilen så har ena sidan en konad insida och andra har en djup rak sida.
Har det betydelse vilken sida av ventilen jag monterar ner mot dubbelmuttern?

Jag hade velat haft den mjukt konade ner mot dubbelmuttern, känns som det blir snällare flöde då
 
Krilleman
Den koniska sidan mot dubbelmuttern.

Den plana sidan är till för att packningen på slangen ska täta OK!
 
Y
ah jajust, det var skillnad även på gängorna. läskig känsla när väggrören rör sig
 
Y
Något är fel... Ena kulventilen nyper direkt i gängan.

jämfört gängorna med varandra med ser ingen skillnad. prövat båda i samma mutter och ena går djupt och andra hinner knappt vridas..

hur tolkar jag detta
 
Y
eller kanske samma.. är du säker på attden konade sidan ska ner mot muttern?
känns inte bra att grejerna bara sitter med en kvarts gänga, insatsen blir stabil såsett.

väljer jag andra änden på ventilen då blir det många gängor
 
Krilleman
P2210063.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är den rätta sidan, du kan gänga på dubbelmuttern ca 3 varv innan den nyper. = RÄTT!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P2210064.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna sidan ska du ha slangen på! Och här kan du inte gänga på dubbelmuttern mer än ca ett halvt varv. = FEL!

Och jag omprövade min åtdragning med två skiftnycklar istället för att låta ballisen sitta i skruvstycket. Den nyper väldigt fort efter ca 3 varvs hand-åtdragning. Dra den hårt. Men jag kanske fortfarande har för hög puls efter Sveriges vinst mot ärkefienden Finland i hockeyn? :wow: Eller för många öl? :beer:
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Såg precis din tidigare bild där jag kände det bekräftat. Men dina nya var tjusiga. =)

Förhoppningsvis sista frågan... den yta som blir mot slangen sen... på ena ventilen så var det dåligt gjutet. Ruskigt svårfotat.

Enligt manualen ska man ju kolla efter repor men här saknas det metall helt.
Det är inte bara ett jack utan som om man skurit snett med kniven, eller satt filen och filat med viss lutning. blir väl 1mm mindre yta för packningen.
20140221_180251[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


åka och byta, eller använda?
 
Redigerat:
Krilleman
Ska inte vara några problem. Min bedömning är att ca 20% av den plana ytan har ett "jack" vilket inte ska vara några problem alls, och lite ojämnheter över hela ytan fixar packningen!
 
Y
Svårmätt men plana ytan är 1,6mm och där skadan är så är det typ 1,1mm
 
Y
det är ju helt sanslöst vad det ska krångla... nu fixeras inte den ena, även om jag bottnar med rätt ändar så är det lös ändå... ser ingen skillnad på muttrarna fast i butiken fick jag ena från hylla och andra från servicebil så vem vet..
 
Y
Det är något med muttern. Ena sidan så fixerar den. Andra inte.
Har prövat mot vinkeln och mot ventilen.

Mutterns sida med låsbricka klämmer inte ens när jag drar med två verktyg.

Ändå ser muttern rätt ut... Förlite våld, eller fel mutter?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.