Om ditt problem orsakas av övertryck i systemet kommer inte vakuumventil hjälpa, utan då behöver du sätta öppen avluftning på taket. Kan även bli övertryck ifall du har tillräckligt otäta skarvar så undertryck i huset drar ut luft från rören. Hursom, en vakuumventil kan bara utjämna ett undertryck i rören.
 
Jag tror att det är undertryck (vakuum?) i systemet. När jag spolar i toan så sugs en del av vattnet som är i golvbrunnen ner i avloppet. Inte tvärtom.
 
Prova den jag länkade till, har en sedan många år och den funkar bra.
Om den sitter synlig och du tycker att den veckade böjliga slangen är ful finns ventilen som lös del för anslutning till vanliga rör.
 
D danne_08 skrev:
Ersätt ditt vattenlås med en sån här
[länk]
Den spar plats och fungerar som vattenlås och avluftning.
Den verkar inte ha fått jättebra betyg, har du haft nått liknande problem som dom i recensionerna ?
 
D danne_08 skrev:
Prova den jag länkade till, har en sedan många år och den funkar bra.
Om den sitter synlig och du tycker att den veckade böjliga slangen är ful finns ventilen som lös del för anslutning till vanliga rör.
Du råkar inte ha en länk till ventilen som lös del ?
 
  • Gilla
Karrzzon
  • Laddar…
D danne_08 skrev:
[länk]
Jag har inte upplevt några problem med den. Kostar ju inte mycket att testa.
Ok, tack för tipset !
 
Vill bara säga att jag har läst alla svar i tråden även om jag inte har svarat på dom. Jag har beställt kopplingar och vakuumventil för att lägga under handfatet. Återkommer om det när jag har kopplat in dom. Jag skall även vara upp på vinden och göra en noga undersökning i spånet under hålet i taket för att se om röret ligger där. Där vart hålet är, det är för övrigt ovanför badrummet så det är inte konstigt om ventilröret har gått där tidigare. Skall även höra med byggnadskontoret efter detaljerade ritningar på huset.
 
  • Gilla
King Average
  • Laddar…
Hej!
Fick du ordning på det står med samma problem.
Behöver hitta en bra lösning tills det är dags för renoveringen av badrummen då kommer tak luftning installeras.

hoppas på svar/
J
 
  • Gilla
Thermacell
  • Laddar…
J Jormen skrev:
Hej!
Fick du ordning på det står med samma problem.
Behöver hitta en bra lösning tills det är dags för renoveringen av badrummen då kommer tak luftning installeras.

hoppas på svar/
J
Hej

Jag satte en vakuumventil under handfatet i badrummet och det fungerade bra. Jag har bara ett boendeplan med källare och kallvind.
Jag var upp på vinden och kollade och det verkar som att dom plockat bort avloppsluftningen när dom bytte tak för ett antal år sedan. Jag pratade med en rörgubbe och han menade på att det är ofta problem med att det läcker in vatten i avloppsluftningen på taket och att det är bättre att sätta vakuumventil i badrummet istället. En hörna av ett rum med sopbehållare, rörkonstruktion och handdukstork. Slitet och oorganiserat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
KrantzLilian och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker generellt på alla frågesighter att folk INTE svarar på trådstartarens önskemål. SLUTA tjata om att han skall ta upp ett obefintligt rör på vinden. Killen frågar om han kan sätta en avluftningsventil med membran på avloppets högsta punkt.
Men ni framhärdar i hur bra det är med ett avgasrör rätt upp genom taket. LÄGG NER.
Han har gjort sin läxa och svarar artigt att det finns inget där. Huset är ombyggt.
ÄNDÅ vill ni skicka honom till nåt ritkontor på stan och nån dammig källare där ritningar från 1952 möjligen kan finnas. Sedan skall han såga hål i samtliga innertak tills han når yttertaket och slutligen damma hål i det också.
Detta istället för att svara på hans ödmjuka fråga. Håll tyst om ni inte har något med frågan att komma med.

Lägg av att predika vad ni tycker är bäst och svara istället killen på det han önskar få svar på.

Nu har han artigt tackat för era framhärdade sanningar skrivna i sten och gjort som han tänkte initialt och si...det funkade.

Jag ser det överallt. På bilsidor, byggsidor, mekaniska sidor. Folk som inte svarar på frågan utan gödslar med egna sanningar som inte hjälper trådskaparen ett dugg. Frågor på bilsidor typ. " Passar en Edelbrock eftermarknadsförgasare direkt på mitt original insugningsrör.
Då svarar man . " Bättre renovera originalförgasaren. "
- Men håll högtidligen käften!!!
Han frågade inte om din åsikt rörande nya eftermarknadsförgasare kontra gamla originafuggar.

Med en ängels tålamod svarade denna trådskapare på lika korkade svar. Han svarade artigt till alla de som inte brydde sig om hans fråga ett dyft. Istället babblade man om egna trånga sanningar.

Grr. Jag blir så ....
 
Redigerat:
  • Gilla
PerElvis och 2 till
  • Laddar…
K KrantzLilian skrev:
Jag tycker generellt på alla frågesighter att folk INTE svarar på trådstartarens önskemål. SLUTA tjata om att han skall ta upp ett obefintligt rör på vinden. Killen frågar om han kan sätta en avluftningsventil med membran på avloppets högsta punkt.
Men ni framhärdar i hur bra det är med ett avgasrör rätt upp genom taket. LÄGG NER.
Han har gjort sin läxa och svarar artigt att det finns inget där. Huset är ombyggt.
ÄNDÅ vill ni skicka honom till nåt ritkontor på stan och nån dammig källare där ritningar från 1952 möjligen kan finnas. Sedan skall han såga hål i samtliga innertak tills han når yttertaket och slutligen damma hål i det också.
Detta istället för att svara på hans ödmjuka fråga. Håll tyst om ni inte har något med frågan att komma med.

Lägg av att predika vad ni tycker är bäst och svara istället killen på det han önskar få svar på.

Nu har han artigt tackat för era framhärdade sanningar skrivna i sten och gjort som han tänkte initialt och si...det funkade.

Jag ser det överallt. På bilsidor, byggsidor, mekaniska sidor. Folk som inte svarar på frågan utan gödslar med egna sanningar som inte hjälper trådskaparen ett dugg. Frågor på bilsidor typ. " Passar en Edelbrock eftermarknadsförgasare direkt på mitt original insugningsrör.
Då svarar man . " Bättre renovera originalförgasaren. "
- Men håll högtidligen käften!!!
Han frågade inte om din åsikt rörande nya eftermarknadsförgasare kontra gamla originafuggar.

Med en ängels tålamod svarade denna trådskapare på lika korkade svar. Han svarade artigt till alla de som inte brydde sig om hans fråga ett dyft. Istället babblade man om egna trånga sanningar.

Grr. Jag blir så ....
Personer som river upp gamla trådar med en otrevlig attityd är väl inte heller toppen. Om TS får veta alla för- och nackdelar med en lösning han undrar över är det väl bara bra?
 
ådal ådal skrev:
Personer som river upp gamla trådar med en otrevlig attityd är väl inte heller toppen. Om TS får veta alla för- och nackdelar med en lösning han undrar över är det väl bara bra?
Nä, det är inte alls bra. Det skrev jag ju. Han bad inte alls om det. I det här fallet hade trådskaparen förvissat sig om alternativen vilket han artigt deklarerade med uttömmande svar gällande sin utredning om huruvida det fanns en avluftning på vinden. Han säger upprepat, tålmodigt, ihärdigt och artigt : Det finns inga rester av en avluftning

Och ÄNDÅ ..... bla bla bla du borde tugg tugg egen förträfflighet breda ut sig i egna bokstäver svammel.

När jag som trådskapare ställer en fråga vill jag ha ett precist, isolerat, avskärmat svar.
Inte ett allmänt hummande "varför gör du på dette viset"
- Svara på frågan bara. Hur svårt är det att fatta?

Han löste det för 400 kronor.
"Hjälpen" han fick föreslog ett snickarprojekt på 45.000
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars Karrsa och 2 till
  • Laddar…
K KrantzLilian skrev:
Nä, det är inte alls bra. Det skrev jag ju. Han bad inte alls om det. I det här fallet hade trådskaparen förvissat sig om alternativen vilket han artigt deklarerade med uttömmande svar gällande sin utredning om huruvida det fanns en avluftning på vinden. Han säger upprepat, tålmodigt, ihärdigt och artigt : Det finns inga rester av en avluftning

Och ÄNDÅ ..... bla bla bla du borde tugg tugg egen förträfflighet breda ut sig i egna bokstäver svammel.

När jag som trådskapare ställer en fråga vill jag ha ett precist, isolerat, avskärmat svar.
Inte ett allmänt hummande "varför gör du på dette viset"
- Svara på frågan bara. Hur svårt är det att fatta?

Han löste det för 400 kronor.
"Hjälpen" han fick föreslog ett snickarprojekt på 45.000
Är man helt olärd inom området förstår jag varför man blir irriterad över alla svar. Men skönt att det löste sig smidigt för TS i alla fall.
 
  • Gilla
KrantzLilian
  • Laddar…
K KrantzLilian skrev:
När jag som trådskapare ställer en fråga vill jag ha ett precist, isolerat, avskärmat svar.
Inte ett allmänt hummande "varför gör du på dette viset"
- Svara på frågan bara. Hur svårt är det att fatta?
Inte sällan så visar det sig att det som efterfrågas inte är det frågeställaren egentligen behöver hjälp med, eller att det ens är en bra lösning. I exemplet med förgasaren så kanske det är en läckande insugspackning som är felet och att då bara svara på hur man byter den fast man kanske anar att felet är något annat är ju egentligen inte att hjälpa personen i fråga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.