Vi har bundit vårt lån på nuvanande huset i tre år till en vad jag tycker mycket förmånlig ränta. Vi är nu på g med nybygget (väntar på besked på förhandsbesked..) och jag sitter här och klurar på om vi på något finrligt sätt kan lyckas få med oss nuvarande lån till nya huset. Ett säkerhetsbyte skulle ju vara aktuellt men problemet är ju att vi inte kommer att ha nya huset helt klart innan vi säljer det gamla. När kan man ta ut pantbrev på det nya huset tidigast?
 
Vi tog ut pantbrevet på hela lånesumman när vi la upp byggnadskreditivet, men vi får ju inte något vanligt bottenlån förrän efter slutbesiktning och värdering och det är väl först då det kan bli aktuellt att förhandla om bunden ränta/flytta säkerhet. Det kanske går att successivt flytta säkerheten för varje lyft, men det får någon mer erfaren byggare besvara.
 
Om ni har kvar det gamla huset fram tills dess att ni slutbesiktigat det nya huset kommer ni att kunna flytta över lånen.

Hälsningar
 
Hene: det är ju något liknande som jag funderar över. Att ta ut nya lån på samma summa som de andra (och då också pantbrev på samma summor) och därmed kunna flytta över lånet successivt eller något liknande.
PCLarsson: Inte säker att att banken låter oss sitta med dubbla lån. Och dessutom låter det som om det är en dyr variant.
 
Rebeckaf skrev:
Hene: det är ju något liknande som jag funderar över. Att ta ut nya lån på samma summa som de andra (och då också pantbrev på samma summor) och därmed kunna flytta över lånet successivt eller något liknande.
PCLarsson: Inte säker att att banken låter oss sitta med dubbla lån. Och dessutom låter det som om det är en dyr variant.
Lånen kan inte flyttas över innan slutbesiktning har skett, så någon successiv överflyttning under byggtiden är således inte möjlig. Banken kan bara ha färdigställda byggnader (slutbesiktigade) i sina bolåneinstitut/hypoteksbanker.
 
Rebeckaf skrev:
När kan man ta ut pantbrev på det nya huset tidigast?
Pantbreven tar du ut på fastigheten och har inget att göra med om det står ett hus där eller inte. Man kan i teorin ta ut pantbrev på flera miljoner på en obebyggd tomt i obygden.

PCLarsson skrev:
Lånen kan inte flyttas över innan slutbesiktning har skett, så någon successiv överflyttning under byggtiden är således inte möjlig.
Man kan naturligtvis ta ett hypotekslån på den obebyggda tomten, även om beloppet då blir relativt lågt.
 
Beror således på hur dyr tomt man har... :)

Men om man inte får klart sitt hus på flera år då. Sitter man med byggkreditiv under hela den tiden då?
 
Hemmakatten
Jo, man kan ha byggkreditivlån under flera år. Vårt byggkreditiv hade en mycket bra (=låg) ränta så vi väntade tills banken hörde av sig och tyckte att vi skulle lägga om till ett vanligt huslån.
 
Nyfniken skrev:
Man kan naturligtvis ta ett hypotekslån på den obebyggda tomten, även om beloppet då blir relativt lågt.
Nopp;

de stora hypoteksbankerna finansierar sig idag genom utgivandet av säerställda bostadsobligationer under Lag (2003:1223) utgivning av säkerställda obligationer. Och där kan bara följande säkerheter ingå;

Tillåtna krediter i säkerhetsmassan

<A name=K3P1S1>1 § Säkerhetsmassan får bestå av
<A name=K3P1S1N1>1. krediter som lämnats mot inteckning i fast egendom som är avsedd för bostads-, jordbruks-, kontors- eller affärsändamål, mot inteckning i tomträtt som är avsedd för bostads-, kontors- eller affärsändamål, mot pant i bostadsrätt eller mot motsvarande utländska säkerheter (hypotekskrediter), förutsatt att krediterna uppfyller de villkor som uppställs i <A title="3 § När en hypotekskredit lämnas, får krediten ingå i säkerhetsmassan till den del krediten i.." href="#K3P3">3-7 §§, och
2. krediter för vilka följande låntagare svarar eller garanterar (offentliga krediter):

<A name=K3P1S1Na>a) svenska staten, en svensk kommun eller därmed jämförlig samfällighet,
<A name=K3P1S1Nb>b) Europeiska gemenskaperna eller någon av de utländska stater eller centralbanker som framgår av föreskrifter meddelade med stöd av <A href="#">6 kap. 3 § 4,
c) en sådan utländsk kommun eller därmed jämförlig samfällighet, med befogenhet att kräva in offentlig uppbörd, som framgår av föreskrifter meddelade med stöd av <A href="#">6 kap. 3 § 4, och
d) andra motparter som i enlighet med föreskrifter meddelade med stöd av <A href="#">6 kap. 3 § 4 kan bedömas inte vara mer riskfyllda än de som anges i a-c och som uppfyller övriga krav som framgår av föreskrifterna.

Hypotekskrediter som lämnats mot inteckning i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt som är avsedd för kontors- eller affärsändamål får utgöra högst 10 procent av säkerhetsmassan. Lag (2006:1385).

Således kan inte en obebyggd tomt hypoteksbelånas

Hälsningar

/PC
 
Redigerat:
PCLarsson skrev:
Nopp;

de stora hypoteksbankerna finansierar sig idag genom utgivandet av säerställda bostadsobligationer under Lag (2003:1223) utgivning av säkerställda obligationer. Och där kan bara följande säkerheter ingå;
Är du helt säker?

Jag har lite svårt att rensa bort skräpet i ditt citat. Men jag tycker inte att det är solklart att en obebyggd villatomt inte ingår i "fast egendom som är avsedd för bostads-, jordbruks-, kontors- eller affärsändamål".
 
Nyfniken skrev:
Är du helt säker?

Jag har lite svårt att rensa bort skräpet i ditt citat. Men jag tycker inte att det är solklart att en obebyggd villatomt inte ingår i "fast egendom som är avsedd för bostads-, jordbruks-, kontors- eller affärsändamål".

Helt säker,

Knapast någon som vill använder en obebyggd tomt för bostadsändamål, eller? Klart är tomten tillräckligt stor så att du kan använda den för annat affärsändamål som skogsbruk så går det bra att få in den i en hypoteksbelåning.

Jobbar dagligen med hypoteksfinansiering och jag skulle aldrig lägga upp ett hypotekslån med en obebyggd tomt som säkerhet, endast färdigställda fastigheter.

Hälsningar

/PC
 
Jag jobbar också inom samma bransch som du Larsson men kan tyvärr inte hålla med. Även om jag sitter på försäkringssidan och juridiken så vet jag både hur vi och åtminstone en del av våra konkurrenter jobbar. Det är inga problem att lägga hypotek på tomten däremot är det självklart inte per automatik så att alla banker och alla kunder får detta som en rättighet utan det är en förhandlingsfråga.

Jag kan med säkerhet säga att LF bank, Swedbank, SEB och Handelsbanken kan göra en sådan belåning om man vill och har det som policy på lokalkontoret

Rent lagmässigt möter det inte heller några hinder utan våra oktrojer vilar tryggt ändå :)

Mvh Lorant
 
TS: Kan du inte tala med din nuvarande bank då och förhandla fram lika bra villkor på dina framtida lån, som ju dessutom torde bli ngt större ?
Förvisso kan räntesatserna ha ändrats - men det får ni nog köpa om ni inte ligger såpass i fas att det nya huset är färdigt så ni kan flytta lånen sen...

/K
 
kinglolle skrev:
Jag jobbar också inom samma bransch som du Larsson men kan tyvärr inte hålla med. Även om jag sitter på försäkringssidan och juridiken så vet jag både hur vi och åtminstone en del av våra konkurrenter jobbar. Det är inga problem att lägga hypotek på tomten däremot är det självklart inte per automatik så att alla banker och alla kunder får detta som en rättighet utan det är en förhandlingsfråga.

Jag kan med säkerhet säga att LF bank, Swedbank, SEB och Handelsbanken kan göra en sådan belåning om man vill och har det som policy på lokalkontoret

Rent lagmässigt möter det inte heller några hinder utan våra oktrojer vilar tryggt ändå :)

Mvh Lorant
Upplåningen idag sker genom säkerställda obligatiner under lagen som jag refererade till. Detta innebär inte att banken kan ge lån till tomten mot pantbrev, men lånen kommer att ligga i "Banken" och inte i deras bolåneinstitut, vilket var frågan ovan.
 
Vi kommer att låna i princip samma summa som tidigare. Det nya huset blir dyrare men vi kommer att ha en vinst på vårt befintliga hus som täcker den skillnaden. Vi har bundit vårt lån på nuvarande huset till 2,85%. Det kommer inte att utgå någon ränteskillnadsersättning om vi skulle säga upp lånet i förtid (har drygt 2,5 år kvar). Grejen är att jag skulle gärna vilja behålla nuvarande lånet löptiden ut eftersom vi denna gång timade "botten" perfekt. :) Om man i alla fall kunde behålla delar av det så vore det ju trevligt. Vi kommer sannolikt att få samma rabatt på räntan till det nya huset men det hjälper ju inte om räntan under tiden gått upp två procent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.