M MetteKson skrev:
Har ni utnyttjat attefallstillbyggnaden på 15 kvm också? De 5 kvm ni har kvar på attefallshuset får du inte bygga ihop med huvudbyggnaden, utan bygga fristående eller ansluta till befintligt allefallshus.

Jag kan nämna att tidsbegränsade lov och säsongslov. Dessa kan användas för tillfälliga lösningar. Det kan röra sig om byggbodar under pågående bygge.
Säsongslov används t ex för en glasskiosk som återkommer år efter år på samma plats. Jag har däremot inte hört att det används för enskild persons uterum. Du hittar info kring detta på Boverkets hemsida.

Hur har du tänkt att uterummet ska se ut? Är det en enklare konstruktion? Det låter som mycket jobb att montera upp och ner varje vår och höst.
Vi har inte utnyttjat attefallstillbyggnaden men den trodde jag inte man fick göra om man redan hade ett attefallshus?!

Tack för tipset om säsongslov. Ska kolla upp det.

Har inte lagt så mycket krut på att utforma uterummat utan försöker först bli klok på om/vad vi kan göra. Ser ju helst att det går att få upp/ner varje år eftersom vi på sommaren inte vill ha tak och väggar på den delen av altanen eftersom det kommer bli en bastu när sommarsolen ligger på.
 
N NeLa1 skrev:
Vi har:
1 huvudbyggnad
1 attefallshus 25m2
1 friggebod 15m2

Vi har ingen attfallsutbyggnad men det får man väl inte göra om man redan har ett attefallshus?
Men fyller er huvudbyggnad verkligen hela byggrätten? Jag utgår från att det finns en detaljplan.

Jo visst får ni ha en attefallsutbyggnad också. (nu har jag ju förvisso legat i hjärnskakning ett par veckor så visst kan någon ny skojig ändring av PBL ha trätt i kraft...)
@MetteKson har nog koll på det. Jag gör ju bara detaljplaner... Och vi ser ju oftast de bygglovabefriade åtgärderna som ett störmoment i våra fina planer. (kan vara lite ironi i det sista, men bara lite i så fall.)
 
N NeLa1 skrev:
Vi har:
1 huvudbyggnad
1 attefallshus 25m2
1 friggebod 15m2

Vi har ingen attfallsutbyggnad men det får man väl inte göra om man redan har ett attefallshus?
Jo, det får du. Du får ha ett attefallshus på max 30 kvm (byggnadsarea) och en attefallstillbyggnad med max 15 kvm (bruttoarea) på samma fastighet. Det krävs en anmälan till kommunen, men inget bygglov. Du behöver ha grannens godkännande om du hamnar närmre tomtgräns än 4,5 meter.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Men fyller er huvudbyggnad verkligen hela byggrätten? Jag utgår från att det finns en detaljplan.
Vi har maxat hela byggrätten för huvudbyggnaden.
 
N NeLa1 skrev:
Vi har maxat hela byggrätten för huvudbyggnaden.
Ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.