Tänkte glasa in en del av altanen (ca 13m2) som är i anslutning till huset. Vanligtvis krävs det bygglov för detta men om det är ett säsongsbetonat uterum, dvs att det endast är uppe under vinterhalvåret, går det att avvika från bygglovet på något sätt isf tro? Vi har redan en friggebod och ett attefallshus på tomten så vi har redan maxat vad vi får bygga.
 
Ni sätter upp och tar ner det varje år då?
 
H huggan skrev:
Ni sätter upp och tar ner det varje år då?
Ja
 
Det är en tolkningsfråga, har ni det upp 4 mån om året så kan en byggnadsnämnd anse att det inte är tillfälligt varav lov krävs.

Men det kokar nog ner mer till vilka grannar du har. För först måste byggnadsnämnden få kännedom.

Säger vi att dom får det så är det ju bara att plocka ner det.
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
harry73
Och plockar du ner det innan nämnden fattar beslut om byggsanktion, blir det inget problem
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det är en tolkningsfråga, har ni det upp 4 mån om året så kan en byggnadsnämnd anse att det inte är tillfälligt varav lov krävs.

Men det kokar nog ner mer till vilka grannar du har. För först måste byggnadsnämnden få kännedom.

Säger vi att dom får det så är det ju bara att plocka ner det.
Ska jag tolka det som att det inte behövs bygglov om det är kortare än 4 månader? ...och att man då inte ens behöver fråga kommunen.
 
Ett kvarter från mig bor några som gör tvärt om. De har segeldukstak och väggar på uteplatsen på sommaren och tar ner det på vintern. Det tycker jag är rimligt utan lov. (och då gör jag ju detaljplaner som yrke och gillar bygglov. :crysmile:)

Friggebod och attefall ligger utöver byggrätten. Men ni har kanske maxat med hus och garage? Oftas får man iof glasa in en uteplats ändå. Med bygglov alltså. Men det är olika i olika områden.
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och plockar du ner det innan nämnden fattar beslut om byggsanktion, blir det inget problem
Sant, blir dock en dyr historia om man bygger ett uterum som behöver plockas ner permanent :)
 
Jiji Jiji skrev:
Ett kvarter från mig bor några som gör tvärt om. De har segeldukstak och väggar på uteplatsen på sommaren och tar ner det på vintern. Det tycker jag är rimligt utan lov. (och då gör jag ju detaljplaner som yrke och gillar bygglov. :crysmile:)

Friggebod och attefall ligger utöver byggrätten. Men ni har kanske maxat med hus och garage? Oftas får man iof glasa in en uteplats ändå. Med bygglov alltså. Men det är olika i olika områden.
Vi får lov att bygga 5 m2 till eftersom attefallshuset är 25 m2. I övrigt har vi maxat det det vi får lov att göra.
Kanske ska ansöka om bygglov för 12 m2 och om det inte går igenom, bygga de 5 m2 som vi får lov till.
 
Men då menar du att ni har bygglov för hela er byggrätt?

Och har byggt den bygglovabefriade attefallsutbyggnaden. Samt friggebod och attefallshus?
-5 kvm för bygglovabefriat attefallshus?
 
Redigerat:
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
N NeLa1 skrev:
Vi får lov att bygga 5 m2 till eftersom attefallshuset är 25 m2. I övrigt har vi maxat det det vi får lov att göra.
Kanske ska ansöka om bygglov för 12 m2 och om det inte går igenom, bygga de 5 m2 som vi får lov till.
Har ni utnyttjat attefallstillbyggnaden på 15 kvm också? De 5 kvm ni har kvar på attefallshuset får du inte bygga ihop med huvudbyggnaden, utan bygga fristående eller ansluta till befintligt allefallshus.

Jag kan nämna att tidsbegränsade lov och säsongslov. Dessa kan användas för tillfälliga lösningar. Det kan röra sig om byggbodar under pågående bygge.
Säsongslov används t ex för en glasskiosk som återkommer år efter år på samma plats. Jag har däremot inte hört att det används för enskild persons uterum. Du hittar info kring detta på Boverkets hemsida.

Hur har du tänkt att uterummet ska se ut? Är det en enklare konstruktion? Det låter som mycket jobb att montera upp och ner varje vår och höst.
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
harry73
N NeLa1 skrev:
Sant, blir dock en dyr historia om man bygger ett uterum som behöver plockas ner permanent :)
Varför permanent?
 
harry73 harry73 skrev:
Varför permanent?
För att slippa att nämnden beslutar om byggsanktion
 
Jiji Jiji skrev:
Men då menar du att ni har bygglov för hela er byggrätt?

Och har byggt den bygglovabefriade attefallsutbyggnaden. Samt friggebod och attefallshus?
-5 kvm för bygglovabefriat attefallshus?
Vi har:
1 huvudbyggnad
1 attefallshus 25m2
1 friggebod 15m2

Vi har ingen attfallsutbyggnad men det får man väl inte göra om man redan har ett attefallshus?
 
harry73
Du får fortfarande göra 15kvm attefallsutbyggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.