Bambi skrev:
Efter att ha läst ABS 05 paragraf 59, 60 och 61 nu, så anser jag att man kan, som även konsumenttjänstlagen säger, reklamera fel på byggnader upp till 10 år efter uppdraget slutfördes.
Ja, det är rätt.

Som jag uppfattar det så har man rätt att ta upp alla fel man kan hitta och som borde hittats vid besiktningar vid en paragraf 59-besiktning?
Man SKA ALLTID upplysa besiktningsmannen om de fel man vet om.
I princip kan man alltid säga att fel beror på ett icke fackmässigt utförande, eller vårdslöshet, och därmed hamnar felen under §9 i konsumenttjänstlagen, som därmed ingår i §59.

Vad säger konsumenttjänstlagen om paragraf 9, 19 och 11?
Jag förstår inte vad du menar?
 
Redigerat:
Hej!

Jag undrade vad det stod i just de paragraferna men hittade det sen. Jag tror jag har på det klara med vad som gäller nu, man kan ta upp allt som inte är fackmässigt utfört, trots vår entreprenör sa något annat vid paragraf 59 besiktningen.

Men det är bara att stå på sig i vanlig ordning och kämpa som ett bi.

Tack för svaren, de gav mig mycket energi!

Mvh
 
Hoppas att du får tag i en besiktningsman som kan juridiken för ABS.
Jag anser att man skall anlita en certifierad besiktningsman. Inte för att han/hon per automatik skulle vara bättre på att upptäcka fel, utan för att han/hon har kunskaper om entreprenadjuridik. En certifiering innebär även en kvalitetssäkring, då besiktningsmannen har rapporteringskrav och krav på kompetensutveckling.

Om du inte blir nöjd med besiktningsmannens arbete har du möjlighet att kräva överbesiktning. Det skall göras inom 1 månad från erhållande av utlåtandet.

Jag vill gärna att du följer upp tråden med vad som händer.

Lycka till/Tomas
 
Hej!

Tack!


Så man kan alltså kräva överbesiktning även på en 59-besiktning? Kan jag komplettera protokollet om jag tycker det är missat något, om, blir det med automatik bara en punkt vi som beställare får ha med eller kan besiktningsmannen ta ställning till den punkten och komplettera den som sin egen?
 
Hej.
Man kan begära överprövning på 2-årsbesiktningen, se ABS 05 punkt 26.

Som byggherre kan, och ska du, du informera besiktningsmannen om det som du upptäckt. Om besiktningsmannen bedömmer att det är ett fel ska han protokollföra det som vilket annat fel som helst. Om besiktningsmannen däremot bedömmer att det inte är ett fel skall han notera det på en annan plats i protokollet.

Observera att det är besiktningsmannens bedömning som gäller.
Parterna får inte utöva påtryckning mot besiktningsmannen om vad som är fel eller inte.
Besiktningen skall utföras "med opartiskhet och självständighet" enl konsumenttjänstlagen §55.
 
Hej!

Nu har besiktningen varit och vi avvaktar för att se hur och när entreprenören kommer med åtgärdsförslag.

Tack för all hjälp t_ehrngren!

Jag tycker personligen att det du skrivit i denna tråden är väldigt viktigt och innehållsrikt och skulle stå under en rubrik som §59-besiktning så att alla som söker på de kan ta del av all din info, som är otroligt bra hjälp för alla.

Jag återkommer med hur det gått och hoppas alla tar sitt ansvar nu!

Mvh
 
Bambi skrev:
Anledning till besiktning nu är att 4 månader efter slutbesiktning så har jag svårt att få kvalitetsdokument på mina badrum trots att husleverantörernas tekniker säger att de lämnar ut detta då de bygger enligt BBV å GVK. Plus att jag har lagningar av tätskikt i duschområde och tveksamma rörgenimföringar och omlagt golv med bakfall och en golvnivåskilllnad på ca 40mmm vid tröskel där max nivå ska va 12mm enligt husets handikappsanpassning.
Detta vibbar skumt. kan man verkligen bygga både enligt GVK och BBV? Kolla med Bkr om de har BBV behörighet? För att du sakll kunna få ett dokument osom försäkringsbolagen kräver vid skada oftast så sakll firman som byggt vara behörig. annars KAN du inte få ett som är rätt utfärdat.

Det låter ju inte på din beskrivning som att det är byggt enligt BBV...........
 
Hej!

Det var nog jag som på den tiden trodde att GVK och BBv var i stort sett samma.

Men fick idag ett brev från husleverantören att de påkallar till överbesiktning på §59-besiktningen.

Detta trodde jag inte, men så är fallet, hur kan jag agera nu? Är det nuvarande besiktningsprotokollet inte värt ett skit nu då? Vem tar kostnaden för den besiktningen som varit?

Det var en kanonbesiktning med biträdande besiktningsmän på de olika områdena.

Tar tacksamt emot tips och råd!

Mvh
 
Hej.
Vilken punkt i protokollet begär man överbesiktning på, dvs vad skall överbesiktas?
Part som begär överbesiktning måste ange skälet till att man begär överbesiktning.

Vem som står för kostnaden för överbesiktningen beror på utgången, om du får rätt betalar entreprenören och vice versa.

Om överbesiktningen ger dig fel tycker jag att du skall kräva kostnadsreducering alt pengarna tillbaka för den tidigare besiktningen.

Nu skall parterna gemensamt utse en besiktningsman, jag rekommenderar att utse en certifierad entreprenadbesiktningsman, finns på SP SITAC:
http://www-v2.sp.se/cert/cert_prod2/PersCertView.aspx?Id=7777&Company=SIT&lang=sv
 
Redigerat:
Hej!

Enligt ABS 05 punkt 26 står det. Finns ingen direkt anledning som jag uppfattar det, det vill mest kolla felen och ansvaret för dem.

Den tidigare besiktningen är utförd av Sitacbesiktningsman och följer alla regler vad jag kan se och förstå. Om de hittar ett fel nu får de då stå för kostanden, i nuvarande protokoll var anmärkningarna 3-siffriga till antal?

Tack för länken, ska leta upp en besiktnigsman där och höra mig för, man blir bara så besviken då man trodde sig närma sig en lösning.

Mvh
 
ABS 05 punkt 26 är ju punkten om överbesiktning.
Där står att "Genom överbesiktningen prövas de frågor som har föranlett densamma, som fråga om entreprenadens godkännande, förekomsten av fel eller ansvar för fel". Entreprenören måste alltså ange vad man avser att överbesikta.

Den besiktningsman som utses till "överbesiktningsman" har det tidigare protokollet att gå på. Han skall då ta ställning till de antecknade felen.

Då den besiktningsman som utförde §59 besiktningen var certifierad så kan du nog vara lugn, men du skall meddela honom att motparten begärt överbesiktning och höra vad han anser.

Var benhård på att du endast accepterar en certifierad entreprenadbesiktningsman.

Angående kostnaden så fördelas den enl följande:
De fel som "överbesiktningsmannen" ger dig rätt på, bekostas av entreprenören och vice versa.
 
Redigerat:
Tack t_ehrngren!

Jag får höra mig för mer i morgon och ser hur det fortsätter, konstigt att de inte angivet vad de vill överbesikta.

Mvh
 
Ett förtydligande:
Angående kostnaden så fördelas den enl följande:
Tidsåtgången för de fel som besiktningsmannen" ger dig rätt på, bekostas av entreprenören och vice versa.
 
Hej igen!

Det känns som att husföretagen med sin juridiska kunskap alltid kan kalla till överbesiktning om det blir en noggrann besiktning med massa punkter, kostnaden för den nya besiktningsmannen är juh ingen stor kostnad för dem.
Men det känns bra att de måste utgå från det gamla protokollet så inte de pengarna är kastade i sjön, känns inte som det är den tidigare besiktningsmannens fel att de kallar till överbesiktning, så kräva tillbaka pengar från honom känns inte rätt, han har ju gjort ett bra och noggrant jobb.

Mvh
 
Bambi skrev:
Hej igen!

Det känns som att husföretagen med sin juridiska kunskap alltid kan kalla till överbesiktning om det blir en noggrann besiktning med massa punkter, kostnaden för den nya besiktningsmannen är juh ingen stor kostnad för dem.

Mvh
Vid val av överbesiktningsman skall båda parter (ni och husfirman) vara överens om en besiktnignsman som ni båda godtar som oberoende och sakkunnig.
Kan ni inte komma överens om en så får ni utse varsin, dessa två utser en tredje och sedan görs besiktningen av tre man.
Vem som får betala kalaset avgör besiktningsmannen (alt. besiktningsmännen) beroende på vad de kommer fram till.
Antingen anser de att den ena parten haft rätt och då får den andra betala eller så fördelas kostnaderna på båda parterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.