Hej!

Om man ska kalla till särskild besiktning är det bättre att göra de inom de 6 månaderna som ABS05 gäller?

MvH
Mattias
 
Det beros på vad man behöver besiktiga.
Finns det risk att problemen/felet kan orsaka följdskador så bör man besiktiga omgående.
Finns det ingen direkt risk att vänta så tycker jag att man bör vänta tills 2-årsbesiktningen där man kan anlita särskild sakkunnig till att besiktiga delar som kräver specialkompetens.
 
Anledning till besiktning nu är att 4 månader efter slutbesiktning så har jag svårt att få kvalitetsdokument på mina badrum trots att husleverantörernas tekniker säger att de lämnar ut detta då de bygger enligt BBV å GVK. Plus att jag har lagningar av tätskikt i duschområde och tveksamma rörgenimföringar och omlagt golv med bakfall och en golvnivåskilllnad på ca 40mmm vid tröskel där max nivå ska va 12mm enligt husets handikappsanpassning.
 
Följdfråga: Vi har hittat en bra besiktningsman som vi tänkte anlita innan ABS05 går ut för att få våra egna anmärkningar efter slutbesiktningen nerförda på protokoll så man har nåt att komma med efter de första 6 månaderna gått ut.

Jag vet bara inte om vi ska ta hit besiktningsmannen och få ett protokoll som vi sedan skickar till husleverantören eller om vi ska kalla till särskild besiktning direkt.

För och nackdelar med dessa två förfaranden om det finns nån skillnad mottages tacksamt.

MVH
 
Bambi skrev:
Jag vet bara inte om vi ska ta hit besiktningsmannen och få ett protokoll som vi sedan skickar till husleverantören eller om vi ska kalla till särskild besiktning direkt.
Det är alltid bättre att ge entreprenören en möjlighet att gå med på besiktningen.
Då kan besiktningsmannen direkt klargöra vad som skall gälla och entreprenören kan inte förbereda några motargument "på kammaren" utan måste står för det direkt, öga mot öga med en sakkunnig.
 
Kan man bara kontakta entreprenören och låta han närvara eller måste man automatiskt kalla till särskild besiktning eller är det de ända rätta? Jag vill inte leka entreprenadjurist.
 
Bambi skrev:
Kan man bara kontakta entreprenören och låta han närvara eller måste man automatiskt kalla till särskild besiktning eller är det de ända rätta? Jag vill inte leka entreprenadjurist.
Det bästa är att ta upp detta med den besiktningsman som man utsett.
 
Hur långt efter slutbesiktning kan man kalla till särskild besiktning för att den ska gälla lika tungt som slutbesiktningen?
 
En särskild besiktning kan aldrig få samma rättsverkan eller väga lika tungt som en godkänd slutbesiktning. Slutbesiktningens rättsverkan innebär bl.a. att entreprenaden avlämnas och beställaren därefter svarar för huset samt att garantitiden börjar löpa liksom sexmånadersfristen för att få påpeka vid slutbesiktningen ej noterade fel.

Vill man klaga på delar av slutbesiktningen eller få den undanröjd skall man påkalla en överbesiktning. Sådant påkallande skall ske inom en månad efter det att part fått besiktningsutlåtandet över den besiktning som skall överprövas.

Särskild besiktning får efter entreprenadtidens utgång påkallas avseende fel som framträtt efter slutbesiktningen eller som påtalats av beställaren inom sex månader från slutbesiktningen.
 
OK, tack för det klargörandet.

Saken är den att våran besiktningsman har felinformerat oss om en del saker som att man inte fick komma med nya fel mellan förbesiktning och slubesiktning. Så han släppte stora repor å tryckmärken utanför kyl och frys och kollade inte fall i badrum. Dessutom gjorde han en egen bedömning att kvalitetsdokument inte behövdes trots krav från Garbo(stod med i förbesiktningsprotokollet) ändrat till Byggledares egenkontroll( slutbesiktningen). Vi blev inte kallade till utvändiga takbesiktningen men ändå stod det med i protokollet att jag var närvarande( har fått ett nytt protokoll där det är ändrat nu efter tillsägelse) så man saknar förtroende.

Sen har ni kanske sett hur våra badrum ser ut trots att besiktningsmannen är med på BKR:s lista.

Man kunde aldrig tänka sig att de kunde gå såhär när man skulle köpa nytt hus, det fanns juh bara glädje å lycka, nu är det borta :(

Så frågan hur man bäst går vidare med detta?
 
Hej igen!

Vi har nyss haft tvåårs/garantibesiktning där besiktningsmannen tog upp saker som uppkommit och upptäckts inom 2 år, då säger entreprenören som medverkar att det är bara saker som uppkommit som får tas upp.
Saker som troligen funnits hela tiden som är fel får inte tas upp då det finns en godkänd slutbesiktning, jag uppfattade det, enligt dig Volvo, som att man kunde ta upp saker som var fel men som inte kunde försvåras vid tvåårsbesiktningen och då ta dit sakkunnig på de områden man tyckte var tveksamma.

Vidare undrar jag hur man går tillväga angående entreprenörens 10 årsansvar, om man upptäcker fusk/solklara byggfel som orsakar stor risk efter 3 år, hur gör man då för att få detta tillrättat, vilken typ av besiktning använder man sig av?

Carlssoni> Du nämnde man bara kunde göra Särskild besiktning inom de första 6 månaderna, vi gjorde en på ett badrum efter den tiden, var de bara snälla eller finns det undantag?

Hur går man tillväga för att bedömma felaktiga byggsaker efter de 6 månaderna, för som jag förstått så efter den tiden är det bara sprickor, ej stora byggfel som godkänts vid slutbesiktning som kan tas upp?

Mvh
 
Hej.
Jag tror att entreprenören blandar ihop AB/ABT och ABS.

Enl AB/ABT får besiktningsmannen bara ta upp fel som uppkommit under garantitiden.

Enl ABS 05 59§ får besiktningsmannen ta upp fel enl §9, 10 och 11 enl konsumenttjänstlagen om felen inte beror på olyckshändelse eller på brukaren.

Även sk dolda fel, dvs sånt som besiktningsmannen inte har märkt eller borde ha märkt, dvs "inbyggda" fel får besiktningsmannen ta upp på Garantibesiktningen. För dessa fel gäller ansvarstid 10 år.

Om brukaren upptäcker fel efter slutbesiktningen, som inte är garantifel, så kontaktar man en besiktningsman som låter kalla till en Särskild Besiktning.
Garantifel skall tas upp på garantibesiktningen.

En särskild besiktning kan hållas under ansvarstiden dvs 10 år efter att entreprenaden godkänts.
Om besiktningsmannen vid en Särskild besiktning bedömmer att felen är dolda fel har konsumenten rätt att få dessa avhjälpta eller nedsättning av priset.
 
Tack för det svaret t-ehrgren!

Våra största fel är bakom inspektionsluckor som besiktningsmannen borde sett vid slutbesiktningen och kan väl inte anses som dolda?

Men det är alltså OK att ta upp de felen på en paragraf 59-besiktningmed avtal ABS 05, har jag förstått rätt?

Och upptäcker vi mer fel som inte kan anses som dolda under 10-åriga ansvarstiden, t ex efter 4 år, kan man då göra en särskild besiktning och kräva åtgärd eller är det bara dolda fel som kan tas upp efter paragraf 59-besiktningen?

Mvh
 
Efter att ha läst ABS 05 paragraf 59, 60 och 61 nu, så anser jag att man kan, som även konsumenttjänstlagen säger, reklamera fel på byggnader upp till 10 år efter uppdraget slutfördes.

Som jag uppfattar det så har man rätt att ta upp alla fel man kan hitta och som borde hittats vid besiktningar vid en paragraf 59-besiktning?

Vad säger konsumenttjänstlagen om paragraf 9, 19 och 11?

Mvh
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Tack för det svaret t-ehrgren!

Våra största fel är bakom inspektionsluckor som besiktningsmannen borde sett vid slutbesiktningen och kan väl inte anses som dolda?
Fel bakom inspektionsluckor räknas ej som dolda fel.

Men det är alltså OK att ta upp de felen på en paragraf 59-besiktningmed avtal ABS 05, har jag förstått rätt?
Visst kan man ta upp fel bakom inspektionsluckor på den besiktningen, enl konsumenttjänstlagen §9 som hänvisar till §4 skall utförande vara fackmäsigt.

Och upptäcker vi mer fel som inte kan anses som dolda under 10-åriga ansvarstiden, t ex efter 4 år, kan man då göra en särskild besiktning och kräva åtgärd eller är det bara dolda fel som kan tas upp efter paragraf 59-besiktningen?
De fel som ni kan ta upp efter 2-årsbesiktningen är dolda fel eller om entreprenören utfört arbetet vårdslöst eller om entreprenören intygat, genom egenkontroll, att han utfört arbetet på ett visst sätt men i verkligeheten ej gjort så.
Vad som anses som vårdslöst är svårt att säga generellt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.