MaxPax skrev:
Det är hans högst personliga åsikt då. Om min personliga åsikt vore att lagen inte spelar någon roll är det då okej för mig att råna affärn och olla snutbilen? Nä.[/QUOTE
 
Mats Lj skrev:
Löfvén sa uttryckligen i en intervju att vallöften inte spelar någon roll.

Slutsats: Lita aldrig på en sosse.
Ja herregud att det finns idioter som tror på allt vad politiker säger före ett val .
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Lövéns väljare är mer betjänta av ökat försörjningsstöd, högre bostadsbidrag, mer i A-kassa än Rot och Rut så egentligen går han ju sina väljares ärenden.
 
MaxPax skrev:
Det är hans högst personliga åsikt då. Om min personliga åsikt vore att lagen inte spelar någon roll är det då okej för mig att råna affärn och olla snutbilen? Nä.
Det måste ju vara ok för dig om du nu tycker det. Men polisen kommer inte tycka det är ok.
 
M
huggan skrev:
Det måste ju vara ok för dig om du nu tycker det. Men polisen kommer inte tycka det är ok.
Min poäng är att om nu sossarna skall verka för jämlikhet så kan ju inte dess styrande politiker anse sig förmer än andra människor.
 
MaxPax skrev:
Min poäng är att om nu sossarna skall verka för jämlikhet så kan ju inte dess styrande politiker anse sig förmer än andra människor.

Men så har det väl alltid varit med politiker? Det känns som själva definitionen av politiker är "en individ som anser sig förmer än andra".
 
M
Det har du fankemej helt rätt i. Dock så ingår det i mitt önsketänkande om världen att det faktiskt finns några få som är intresserade av att ta reda på vad "folket vill" och agera därefter, istället för att bestämma vad han/hon anser är bäst för folket. Men det är bara önsketänkande som sagt...
 
Vad folket vill och vad som är bäst för folket är inte alltid samma sak
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Polos skrev:
Vad folket vill och vad som är bäst för folket är inte alltid samma sak
Då kanske du delar principen "allt för folket, intet genom folket" från despotismen i Europa under 1700-talet?
 
Polos skrev:
Vad folket vill och vad som är bäst för folket är inte alltid samma sak
Och du tror på allvar att våra politiker med Käbblaren i spetsen är mer lämpade att bestämma det?
 
M
Om vi ska kalla det för att vi har demokrati så är det ju det som gäller. "Folkstyre". Om vi ska ha diktatur, oligarki eller monarki så får man ju ändra statsskicket officiellt. Kalla det för vad det är.
 
Redigerat av moderator:
hantverkare1 skrev:
Och du tror på allvar att våra politiker med Käbblaren i spetsen är mer lämpade att bestämma det?
Ja jag tror på våran demokrati i Sverige
 
S
Henri skrev:
I exemplet får ju Pluring inte längre 50 % = 167.500:-, utan som du skriver endast 100.000:-. En minskning av ROT-avdraget med 67.500:-. Agda får inte längre 50.000:- i avdrag, utan som du skriver endast 30.000:-. En minskning av avdraget med 20.000:-.
Således minskar Plurings avdrag med (67.500:- minus 20.000:) 47.500:- mer än Agdas. Enkel matematik även för en femteklassare.
Om man är ute efter rättvisa bör man väl fundera över det faktum att Pluring betalar mer i inkomstskatt både procentuellt och i kronor.
Vad pratar du om?
Det finns ett tak på 50.000kr per person, så paret Pluring kan bara dra av 100.000kr per år. Så att försöka dra av 167.500kr lär underkännas. Men din excellenta matematik kanske kan övertyga Skatteverket?

Hela poängen med mitt inlägg är att rika kommer fortfarande kunna utnyttja hela beloppet i avdraget efter årsskiftet medan normalt folk inte kommer kunna utnyttja det fullt ut.
 
Redigerat:
Polos skrev:
Ja jag tror på våran demokrati i Sverige
Vi har ej demokrati i det här landet.
Det krävs lite mer än fria val för att det ska vara en riktig demokrati.
 
OM nu någon skulle uppfatta Sveriges Byggindustrier inlägg som nått annat än en partsinlaga för deras medlemmar så är ni lite snett ute. Deras ända uppgift är att lobba för byggindustrin med hjälp av alla "tillåtna medel". Så ta deras "fakta" med många nypor salt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.