Jag har en kap-/gersåg och är i behov av en sänksåg eller annan såg som fungerar med skena. Eftersom jag har dewalt 18v batteri och jag vill minimera sladdar var min tanke att köpa en batteridriven cirkelsåg som kan kopplas till en skena (https://www.proffsmagasinet.se/mask...ag-med-vaska-utan-batteri-och-laddare-2901497). Själva behovet av att kunna sänka ner sågen i materialet har jag inte och jag förutser inte heller något sådant behov framöver.

Min tanke är att detta borde fungera bra för sågning med skena med nuvarande batteri. Tänker jag rätt eller har jag missat något?

Tack på förhand!
 
Sänksåg är så sjukt mycket bättre. Jag har inte ångrat att jag köpte en sänksäg när min förra cirkelsåg gav upp.

Den har så sjukt många användningsområden som man inte sänker på. Jag använde den bland annat till att kapa av 1cm från väggpanelen när jag lade om altanen, detta gjorde att jag fick nästintill plant mellan insida och utsida.

Och när man skall såga i spånskiva så är sänkfunktionen nästintill en nödvändighet. Enda nackdelen är att sänksågen oftast blir lite tyngre.

Men vet inte hur mycket bättre sänksågen är förrän man har en...

Edit: enda gången cirkelsågen vinner är vid kapning av brädor, men det har man ju kap- och gersågen till.
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 6 till
  • Laddar…
Instämmer med @pacman42!

Värt att tänka på är att även om det är smidigt med batteridrift så går den vinsten förlorad när man vill/måste ansluta sågen till en dammsugare. Det vill man ofta(st) och då kan man lika gärna ha kabeln också.

//Ronnie
 
  • Gilla
Funcadelic och 4 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Varför är sänkfunktionen en nödvändighet vid sågning i spånskiva?
 
F Funcadelic skrev:
Tack för era svar! Varför är sänkfunktionen en nödvändighet vid sågning i spånskiva?
För att kunna såga hål i mitten av skivan, exempelvis för ett mindre fönster, ventilationsöppning osv. Jag har gjort det flera gånger och jag har inte renoverat så särskilt mycket ändå.
 
  • Gilla
Funcadelic och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte sänkfunktionen är lika viktig som pacman, många gånger går det lika bra med sticksåg eller andra lösningar.

Men är valet mellan cirkelsåg eller sänksåg så har sänksågen fler fördelar än nackdelar enligt mig.
Det förutsatt att bägge kan köras på skena, har klyvkniv och stabil inställning av vinkel samt sågdjup...
 
  • Gilla
Funcadelic och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att kunna såga hål i mitten av skivan, exempelvis för ett mindre fönster, ventilationsöppning osv. Jag har gjort det flera gånger och jag har inte renoverat så särskilt mycket ändå.
Om jag sänker min cirkelsåg där jag markerat sågsnittet så börjar jag såga på skivan var jag vill,är det en sänksåg då😉? Har själv gjort så många gånger, förstår inte problemet?
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
En sänksåg har ihop med en dammsugare mycket bättre spån och dammhantering.
Inte så ofta själva sänkfunktionen är behållningen i mitt användande.
Har en sladd och nätansluten sänksåg.
 
  • Gilla
MathiasS och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
En sänksåg har ihop med en dammsugare mycket bättre spån och dammhantering.
Inte så ofta själva sänkfunktionen är behållningen i mitt användande.
Har en sladd och nätansluten sänksåg.
Tack, har funderat utifrån att jag kör med en hyfsat bra Elu (Made in Switzerland) cirkelsåg.
Och har fått göra specialare för att minska damm/spånsprut.
Så det skulle jag värdera högt om jag köpte idag.👍
 
  • Gilla
Funcadelic och 2 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Om jag sänker min cirkelsåg där jag markerat sågsnittet så börjar jag såga på skivan var jag vill,är det en sänksåg då😉? Har själv gjort så många gånger, förstår inte problemet?
Så du har den funktionen med precisionen av en skena? Då är det ju i princip en sänksåg...
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Den största skillnaden som jag har mest användning är att sänksågen inte bygger ut på klingsidan som cirkelsåg gör
 
  • Gilla
Funcadelic och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den största skillnaden som jag har mest användning är att sänksågen inte bygger ut på klingsidan som cirkelsåg gör
Bra poäng, utan den funktionen hade jag inte kunna kapa av en centimeter på panelbrädorna på väggen. Det hade krävt ett par-tre timmars extra arbete i alla fall.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den största skillnaden som jag har mest användning är att sänksågen inte bygger ut på klingsidan som cirkelsåg gör
Är det så stor skillnad?

Bosch cirkelsåg och skensystem på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bosch cirkelsåg och skensystem isolerade på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
useless useless skrev:
Är det så stor skillnad?

[bild]


[bild]
Smart av Bosch att stoppa dammsugarporten där.....
På dom flesta modeller är det helt klar skillnad och särskilt mot ännu mer traditionella cirkelsågar.
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Har både en gammal sladd driven festool sänksåg, och en batteridriven cirkelsåg som funkar på samma skena. Cirkelsågen har lite ”sänksåg” funktion. Men har jag mycket som skall klyvas med långs bitar så föredrar jag sänksågen. Speciellt om jag sågar på en skiva direkt på golv etc. Då är skyddskåpan för klingan rätt jobbig på cirkelsågen. Sänksågen har bättre precision, splitterskydd klyv kniv mm. Däremot för korta kapsnitt så är cirkeln med fsk420 skena grym. Skulle jag behöva välja 1 så hade jag nog valt sänksågen, men inget självkkart val. Beror på vilken fas i bygget man är. Tidigt med mycket grovt, regling etc, cirkelsågen. Slutfas med mycket skivor, hyllor, golv bänkar, sänksåg.
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.