76 643 läst · 1 985 svar
77k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Tråden går ej att kommentera.
1000 mil per år är alltså ca 4 000 kr per år, dvs kapitalkostnaden på ett lån på 100 000 kr dvs en fin altan, ett mindre toa, farstukvist, garageuppfart eller annat som kostar 100 000 kr.D djac skrev:Ja, då får det ju handla om ngt mycket litet, nya strålsamlare eller liknande. Genomsnittlig körsträcka för privatägda bilar är 1000 mil per år, några kronor ner på bränslet ger inte så mycket i sammanhanget, bilkostnaderna i övrigt är så stora.
Den genomsnittliga belåningen är 469´ per person, det är det här som kostar, inte bränslet.
Jag vet vad jag hellre lägger pengarna på.
Resonemanget gäller givetvis inom rimliga gränser, och 1 kr/mil är inte rimligt.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 995 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 995 inlägg
Nu handlade det om koldioxidutsläpp och inget annat.B Byggmarodören skrev:
Fast nu kommer ju priset sannolikt bara vara lägre en kort period och därefter krypa tillbaks, så att låna pengar baserat på detta tillfälliga och lilla budgetutrymme är nog inte så tillrådligt.M Myckling skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 995 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 995 inlägg
Försöker du säga samma sak som jag, alltså att när priset går upp så går förbrukningen ner, eller vad vill du säga med dina grafer?K Kane skrev:
Men nu flyttar du ju fokus. Det vi pratar om gäller väl den förändring som skett nu och där du påstår att fler kommer att köra med pga prissänkningen.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 995 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 995 inlägg
Det är klart att priset inte kommer att bli som på 60-talet (eller vad det nu blir) men ibland kan det vara tankeväckande att titta på ytterlighetspunkter, dvs. vad händer om priset är extremt lågt eller högt, för att lättare förstå vad som händer vid t.ex. 10 % förändring.M Myckling skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 545 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 545 inlägg
Så du tror alltså priset kommer att "krypa tillbaks" till samma nivåer som innan årsskiftet?D djac skrev:
Priset på olja förutspås ligga på relativt "normala" nivåer så någon sådan prisuppgång verkar osannolik.
https://www.dagensps.se/bors-finans/ravaror/norsk-expert-oljepriset-kommer-att-kollapsa/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 995 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 995 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 140 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 140 inlägg
Jag får inte helt ihop det att folk byter till bilar som drar mindre gör att ha råd att åka till jobbet, byter jobb för att man tycker man har råd att köra till jobbet etc samtidigt som konsumtionen av bensin/diesel tydligen inte påverkas av priset. Hur är du möjligt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 210 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 210 inlägg
Det är väl som vanligt, folk tar lite för mycket utgångspunkt i sig själva när de ska försöka göra prediktioner om populationer. Men man är sällan representativ eller har ens en god föreställning om sitt eget agerande.Fairlane skrev:
Samtidigt är just ändring av bränslekonsumtion, bilåkande, att flytta och byta jobb grejer som går väldigt långsamt för väldigt många människor. Särskilt för medelålders+.
Försök att få vanebilister att åka kollektivt visar ju t ex att det knappt händer. Lättare att påverka unga människor, deras hjärna är enklare att koppla om.
jo vi är vanedjur, men mönster går att bryta. För egen del åker jag kollektivt, trots längre tid för transport, men tjänar att avverka lite digital tidningar till jobbet och power napp på vägen hem.
Det konkreta är väl att reduktionsplikten kostat svenskarna i alla fall 50 miljarder till väldigt lite miljönytta. Hade alternativa investeringar gjort större nytta?
Hur mycket tågspår eller kollektivtrafik hade kunnat byggas för samma summa? Jämförelsen är inte perfekt då mycket av pengarna för biobränslet hamnat utomlands medan utbyggnad av tågbanor i större del stannat inom landet och därför inte varit en kostnad på samma sätt.
Hur mycket tågspår eller kollektivtrafik hade kunnat byggas för samma summa? Jämförelsen är inte perfekt då mycket av pengarna för biobränslet hamnat utomlands medan utbyggnad av tågbanor i större del stannat inom landet och därför inte varit en kostnad på samma sätt.