Att det luktar kan du bara komma ifrån genom sluta lacka :beer:

Redigerat:
Öhh va!? :x

Nä det är riktigt att lukten av tex lack inte går att ta bort.
Men det går definitivt styra hur den sprids.

Med FT(X)-system så har man lite undertryck i fastigheten, om man då bara har FT(X)-system på markplan och självdrag i källaren och det inte finns något lufttätt skikt/dörr där imellan så kommer automatiskt luften från källaren att komma upp till markplanet.

jonaslatt skrev:
Ska fixa detta senare. Vet någon just mer lukten från garaget upp i huset . Skulle ftx i källaren göra saken bättre eller sämre tro?
Jag skulle ej dra ner FTX om du har en roterande värmeväxlare i ditt FTX då du brukar lackera i garaget. Dessa har ett visst "spill" över växlaren. 2-5% tror jag. Det är inga problem i normalfall, men lackering med klarlack och andra starka färger är såpass starka och sprider sig väldigt mycket! Jag klarlackade en detalt i tvättstugan och det stank i hela huset efter en stund.

Däremot om du har en växlare som ej blandar luftströmmarna alls som t.ex. korsström/platt/motströmsväxlare så är det bara att köra på!

Exakt så Demmpa! (y)
Det är det felet TS har idag.

Ropia: luften från garaget ska ALDRIG tillåtas passera in i bostaden, så det spelar ingen roll vilken typ av aggregat du har.

Upp med planlösningen så vi kan gå vidare nu (y)

Vad för värmesystem har ni?
Vad används pannrummet till?

Hur är taket i garaget uppbyggt?
Vad är det för dörr mellan garaget & resten av källaren? (vanlig innerdörr misstänker jag)

När hon har kunder i salongen kommer dörrarna till pannrum & korridor vara stängda?
Är dom stängda annan tid?

Frånluft: matkällare, garage (2 st), ev. pannrum & ev. salong.
Tilluft: salong.

(Det är bättre om du lägger upp bilderna direkt i tråden/forumet än att gå via externa siter. Bilder som läggs upp direkt i tråden syns direkt.)

Vi kör pellets vintertid. Och inget sommartid.
Pannrummet är ordninggjort och används bara till pannrum plus ingång till salongen.

Garaget har gips tak plus riktigt brandsäker/ljudisolerade dörr in till trapphuset. (gammal karm så är väl inte 100‰ tät runt om.) innan denna dörr fanns till garaget så fick jag fortfarande jätte mycket lukter till huset.

Dörrarna i källaren är alltid stängda.
Matkällaren är bara ett förråd.
Kan tillägga att det är inga dofter i källaren. Rent och frärst, lagt klinkers på golv och putsade väggar.

Jarlingar skrev:
Exakt så Demmpa! (y)
Det är det felet TS har idag.

Ropia: luften från garaget ska ALDRIG tillåtas passera in i bostaden, så det spelar ingen roll vilken typ av aggregat du har.

Upp med planlösningen så vi kan gå vidare nu (y)
Jag tror inte du begriper fullt ut. Att ha frånluftkanaler i garage i kombination med en värmeväxlare som ej blandar luftströmmarna (t.ex platt/kors/motströms) ger just det, ingen passage av garageluft till boningsytorna...

om det däremot är olika brandklassade zoner med rätt dörrar och väggar är det en annan femma, då kan brandspjäll t.ex behövas.

Ropia skrev:
Jag tror inte du begriper fullt ut. Att ha frånluftkanaler i garage i kombination med en värmeväxlare som ej blandar luftströmmarna (t.ex platt/kors/motströms) ger just det, ingen passage av garageluft till boningsytorna...
En roterande växlare ger inte heller någon återledning av frånluften till tilluften tack vare renblåsningssektionen.

Jag har ftx heru nu. Det sitter värme växlare i den tror jag (kan skifta mellan sommar och vinterläge)

Demmpa skrev:
En roterande växlare ger inte heller någon återledning av frånluften till tilluften tack vare renblåsningssektionen.
Det gör det visst. En roterande har ett par procents inblandning ( De flesta anger mellan 2 och 5 procent), även med renblåsningssektion. det kan enkelt påvisas med spårgasdetektering!

Du kan läsa en artikel i ämnet här som klart påvisar en inblandning mellan 2 och 5 procent på roterande värmeväxlare med renblåsningssektor!

http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/files/TVIT-7000pdf/TVIT-7033LJ.pdf

Läs sidan 8 om du inte orkar leta.

Frågor på detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.