Jo, ungefär dubbelt. Prova du med lägre ampere-tal på säkringarna ett tag, kör alla maskiner/belastningar i ett test; funkar det så kan du ju säkra ned och anmäla till elbolaget (däremot vet jag inte om man betalar "säkringsavgiften" i förväg eller i efterhand).
 
T&H skrev:
Ja, precis, jag skall säkra upp till 40A bara för att kompensera mitt intresse för broderi..
Vill man vara manlig så borde man veta att 40A är svårt att få tag i...
 
Floppman skrev:
Vill man vara manlig så borde man veta att 40A är svårt att få tag i...
Du vann!
 
Man ska inte bara stirra sig blind på den fasta avgiften, här kommer ett exempel:

16A:
Fast avgift: 650:-
Överföringsavgift 36.90 öre / kWh

25A:
Fast avgift: 3976:-
Överföringsavgift 15,60 öre /kWh

Om man använder mer än 15615 kWh / år så blir det billigare med 25A än 16A
 
16A med 650:- i fast avgift var väl för hus utan elvärme, dvs < 10MWh.
 
Du har så rätt, den som skickade dom uppgifterna hade jämfört fakturan som var SYENOR med 16-tariffen på hemsidan som blev SYESMÅ.

För SYENOR så är det 15,60 öre/kWh exkl moms oavsett huvudsäkring.
 
Jag vill minnas att vi alltid satte i 25A när vi elrenoverade lägenheter inkl mätarbyte i Uppsala. Är det olika fasta avgifter för hus och lägenhet. Jag menar, det finns ju absolut ingen anledning att i sådana fall betala för 3x25A om man bor i en liten etta.....
 
Det kanske var enfas 25A innan renoveringen, och därmed enfasspis som drar ca 20A. Inte mycket att välja på då utan att byta spisen.
 
Intressant prissättning dom har, elbolagen..

Jasså, du vill köpa mycket el?? Jaha, ja, då blir det dyrare..
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Nu kan jag inte detta med hur man dimensionerar, men kan inte detta med kostnad ha att göra med dimensionering av transformatorstation. Mäter man belastning på transformator eller gör man endast dimensionering utifrån summan av abonnemangens säkringsnivå, någon som har koll på detta.
x antal 16A hushåll jämfört med x antal 25A.
Vet att vår gamla transformator där vi har sommarstugan hade problem med belastningen innan den byttes och det blev en del avbrott pga av detta.
 
mycke_nu skrev:
Intressant prissättning dom har, elbolagen..

Jasså, du vill köpa mycket el?? Jaha, ja, då blir det dyrare..
Transportkostnader....
 
mycke_nu skrev:
Intressant prissättning dom har, elbolagen..

Jasså, du vill köpa mycket el?? Jaha, ja, då blir det dyrare..
Det är möjligheten att få ut mycket ström vid varje tillfälle som kostar mer, inte att göra av med mycket ström (även om givetvis den praktiska gränsen för hur mycket man KAN göra av med ökar med fler A).

Att det blir extra kostnader för elbolaget att möjliggöra större strömuttag låter inte orimligt i mina öron.
 
Ju fetare lina, desto dyrare! ;)
 
Givetvis kostar det mer att sätta upp en transformator för 50 kVA än en dito för 16 kVA, det är ju självklart. :)

MEN, om jag säkrar upp från 16 A till 25 A så betyder det troligen att jag ämnar ta ut minst 9A x 3 x 230 V = 4140 W mer i genomsnitt. Även om detta bara sker under de fyra kallaste månaderna om året så blir det ca 4kW x 4 månader x 30 dagar x 24 h = 11 520 kWh.

Dvs ca 3000 kr i extra nätavgifter per år.

Att nätägarna tar ut extra avgifter för högre anslutningseffekt beror nog snarare på att dom sitter i en monopolsituation än dom verkliga kostnaderna. ;)
 
många andra länder har inte detta system med säkringstariff. i polen fick jag reda på att de flesta med 3-fas har 20 el 25A h-säkr. eller 35A om de endast har enfas.
i USA tror jag inte heller att det är tariff, där vill de gärna ha kraftigt överdimensionerade serviser för att "framtidssäkra" 200A /240v tvåfas är det i nybyggda större villor... ska man jämföra så hamnar vår 3x25A på 75A i USA, inte mycket.
det minsta de har där i gamla kåkar är enfas 60A/120v vilket skulle motsvara 3x10A i sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.