Om det är Litium så ladda batteriet till 80% innan vinterställningen. Koppla sedan ur det. Med största sannolikhet tål dock inte detta batteri minusgrader i så fall (fritidsbatterier i Litium brukar inte göra det), så ta hem det och förvara det i plusgrader.
 
  • Gilla
gusgez och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är Litium så ladda batteriet till 80% innan vinterställningen. Koppla sedan ur det. Med största sannolikhet tål dock inte detta batteri minusgrader i så fall (fritidsbatterier i Litium brukar inte göra det), så ta hem det och förvara det i plusgrader.
Eh näe... Litiumbatterier lagras bäst mellan 30 och 50% laddning om det är urkopplat. LFP-celler kan laddas ur vid ner till -20 grader men ska laddas vid över 0. Urkopplat kan LFP stå vid -45 grader.
 
Logad Logad skrev:
Eh näe... Litiumbatterier lagras bäst mellan 30 och 50% laddning om det är urkopplat. LFP-celler kan laddas ur vid ner till -20 grader men ska laddas vid över 0. Urkopplat kan LFP stå vid -45 grader.
Det verkar variera, här är ett exempel från en tillverkare som går emot vad du säger:
- https://www.lithiumbatterytech.com/sv/lifepo4-batteries-user-maintenance-guide/

Edit: det var den första sökträffen jag fick...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om TS vill ha vettiga svar är det nog lämpligt att svara på följdfrågor. Det är väldigt mycket svar som bygger på spekulationer och kan vara helt fel i det här fallet.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Tack för alla tankar , kunskap och motfrågor. Jag har fått svar på min fråga, tack!

Min undrar var egentligen bara om batteriet laddar ur på vintern när ingen el används i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.