Jag förstår inte riktigt många av kommentarerna här. De verkar väldigt konspiratoriska.

Vad kostar det att få ett rum omtapetserat?
(Nu är väl inte det exakt samma iom att gamla tapeter kanske skall bort).

Men säg att det kostar x kr per rum. Och den lägenhet man köper saknar detta i motsvarande två rum och hall.
Då blir inbesparingen lite grovt 3*x. (Borde kunna landa i häradet 20-30 kSEK som man sparar på det).

Utvecklaren slipper upphandla och betala hantverkarfirman för detta och kan sänka priset motsvarande utan att själva förlora ett öre på det.

Det är bara räkna på hur många hantverkartimmar det handlar om för färdigställande. Antag sedan något rimligt timpris. (Inget ROT här). Och så skall man inte glömma kostnader för att de kommer till/från arbetsplatsen varje dag.
Plus material. Fast det är antagligen en mindre del. Det lär gå snabbt att komma upp i 200 kSEK.

Hur mycket man sparar på detta beror på hur mycket man värderar den egna tiden.
Och hur roligt man tycker den typen av jobb är. En del gillar verkligen att hålla på själva och då är ett sådant här tillfälle gyllene.

Jag kan tänka mig att vissa som gillar att hålla på med den typen av bygge köper en lägenhet. Gör färdigt och säljer sedan. Mest för att dom tycker det är kul.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Man kan få det lite snyggare/personligare än de standardinredningar som är i nybyggda lägenheter. Har ofta tänkt, när jag sett en ny lägenhet, att här måste man göra om allt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Är det någon som tror att bolaget gör detta i första hand för eventuella "fattiga" köpare?
Man har naturligtvis räknat på det och gör troligen en större vinst genom att slippa en del byggkostnader jämfört med försäljningspriset.
För den väldigt händige kan det vara en hygglig möjlighet.
Som någon tidigare påpekade kan det under en längre tid (efter inflyttning) vara en stor ljudpåverkan då många lägenheter håller på att färdigställas av köpare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Väldigt händige är väl att ta i.
Vi pratar ju inte om att bygga ett helt hus eller uppföra bärande väggar etc.
Min gamla mamma skulle fixa det där.

Om jag var i lägenhetstankar så skulle detta vara ett förstaval utan tvekan. Moderna lägenheter är så pass dämpade att man knappt hör om grannen borrar i väggen.
 
  • Gilla
daVinci
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Väldigt händige är väl att ta i.
Vi pratar ju inte om att bygga ett helt hus eller uppföra bärande väggar etc.
Min gamla mamma skulle fixa det där.

Om jag var i lägenhetstankar så skulle detta vara ett förstaval utan tvekan. Moderna lägenheter är så pass dämpade att man knappt hör om grannen borrar i väggen.
Du noterade väl att jag skrev att det var den gruppen som skulle kunna tjäna på det!
Övriga, som kanske måste anlita en hantverkare till vissa arbeten biter sig nog i svansen.
Varför blanda in din gamla mamma som vi inte vet något om :cool:
 
Den största vinsten med att sälja lägenheter som inte är helt färdiga är att de kan bli sålda snabbare och fastighetsbolaget behöver inte sitta på lån så lång tid. Om vinsten för fastighetsbolaget reflekteras i försäljningspriset kan det bli en bra affär för båda. Speciellt om man är händig och kan göra resten själv. Dessutom får man det inrett precis som man gillar. Det kan vara en bra affär men det får man räkna noga på innan man tar beslut om att köpa.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
För att få ner priserna och in nya grupper på bostadsmarknaden testar Uppsala sälja ofärdiga bostadsrätter.

Du kan läsa artikeln här: Säljer ofärdiga bostadsrätter
Redaktionen Redaktionen skrev:
För att få ner priserna och in nya grupper på bostadsmarknaden testar Uppsala sälja ofärdiga bostadsrätter.

Du kan läsa artikeln här: Säljer ofärdiga bostadsrätter
Även om lägenheterna är i den funktion så att de klarar kraven om säkerhet för att en boende ska flytta in exempelvis godkänd ventilation, elinstallationerna är ok, vatten och avlopp fungerar och godkända värden för tappvatten osv. Så finns det stora risker med detta men även fördelar för utvecklarna.

Får kunden förslag på vilka väggar och vart ska kunna kompletteras?

1. Om inte så gör utvecklaren sig en tjänst för att slippa tillgänglighetsanpassa alla ytor och slipper kraven för stångländ skåpsutrymmen och bänkskiva om man säljer lägenheten som en stor 1a så kan köket anpassas efter det.

2. Kunden som flyttar in i rå betong/ytterväggar får bara eluttag i dessa och övriga uttag/ belysningsknappar m.m måste annan el entreprenör ombesörja. Hur förbereder man takbelysning och överluft över dörrar om inte vet hur många där ska vara.

3. När kunden utför arbeten själv i senare skede finns inte hjälpmedel till hands som vid nyproduktion (bygghissar) avfallshantering med sortering, skivliftar och ställningar och ventilation m.m och risken finns att befintliga färdigställda ytor förstörs.

4. Finns stora risker att branschstandard inte kommer följas säg exempelvis att bredd på dörrar avviker om Kunden själv väljer. Att stegljudsmatta fuskas med om klinkerarbeten utförs av kunden själv. Att hela processen med att dokumentera byggvaror som används avseende kemikalier och miljö inte kommer utföras.

5. Att oseriös och svart arbetskraft kommer användas i större utsträckning. Något som byggbolagen och byggbranschen försöker komma till rätta med.

Sen vill jag inte spekulera i arbetsmiljöskydd för enskilde arbetaren.. jag pular mycket själv men risken är större att fler som inte borde nu gör arbeten själva. Kan fortsätta skriva listan hur lång som helst både för pros och cons..
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
S
N NaNda skrev:
Även om lägenheterna är i den funktion så att de klarar kraven om säkerhet för att en boende ska flytta in exempelvis godkänd ventilation, elinstallationerna är ok, vatten och avlopp fungerar och godkända värden för tappvatten osv. Så finns det stora risker med detta men även fördelar för utvecklarna.

Får kunden förslag på vilka väggar och vart ska kunna kompletteras?

1. Om inte så gör utvecklaren sig en tjänst för att slippa tillgänglighetsanpassa alla ytor och slipper kraven för stångländ skåpsutrymmen och bänkskiva om man säljer lägenheten som en stor 1a så kan köket anpassas efter det.

2. Kunden som flyttar in i rå betong/ytterväggar får bara eluttag i dessa och övriga uttag/ belysningsknappar m.m måste annan el entreprenör ombesörja. Hur förbereder man takbelysning och överluft över dörrar om inte vet hur många där ska vara.

3. När kunden utför arbeten själv i senare skede finns inte hjälpmedel till hands som vid nyproduktion (bygghissar) avfallshantering med sortering, skivliftar och ställningar och ventilation m.m och risken finns att befintliga färdigställda ytor förstörs.

4. Finns stora risker att branschstandard inte kommer följas säg exempelvis att bredd på dörrar avviker om Kunden själv väljer. Att stegljudsmatta fuskas med om klinkerarbeten utförs av kunden själv. Att hela processen med att dokumentera byggvaror som används avseende kemikalier och miljö inte kommer utföras.

5. Att oseriös och svart arbetskraft kommer användas i större utsträckning. Något som byggbolagen och byggbranschen försöker komma till rätta med.

Sen vill jag inte spekulera i arbetsmiljöskydd för enskilde arbetaren.. jag pular mycket själv men risken är större att fler som inte borde nu gör arbeten själva. Kan fortsätta skriva listan hur lång som helst både för pros och cons..
Jag vet inte, men det var väldigt få av punkterna som jag skulle klassa som stora risker i sammanhanget. När man bor i ett land där kostnaderna för att bygga inte längre är rimliga, så får man helt enkelt vara pragmatisk.
 
E
Naivt att tro att detta görs av någon som helst annan anledning än att fastighetsförsäljaren maximerar vinsten på ett kreativt sätt
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
S
E Emil_K skrev:
Naivt att tro att detta görs av någon som helst annan anledning än att fastighetsförsäljaren maximerar vinsten på ett kreativt sätt
Ja, jag tror inte att dom gör det för att minimera vinsterna. Men upplägget gynnar ju båda parter. Det är nog en målgrupp som kan fixa lite själva.
 
  • Gilla
jaronsso
  • Laddar…
E
Den enda köpande part som gynnas av det är en som gärna bor i en ofärdig lägenhet.
Aldrig någonsin har det blivit billigare att bygga efter att arbetsplatsen avetablerats.
Dessutom kommer majoriteten av de egenhändigt färdigställda lägenheterna garanterat inte följa branschstandard.
 
S
E Emil_K skrev:
Den enda köpande part som gynnas av det är en som gärna bor i en ofärdig lägenhet.
Aldrig någonsin har det blivit billigare att bygga efter att arbetsplatsen avetablerats.
Dessutom kommer majoriteten av de egenhändigt färdigställda lägenheterna garanterat inte följa branschstandard.
Naturligtvis blir det billigare att inte betala världens högsta skatter och köpa in material på Blocket.
 
E Emil_K skrev:
Naivt att tro att detta görs av någon som helst annan anledning än att fastighetsförsäljaren maximerar vinsten på ett kreativt sätt
Det gör ju alla företag oavsett om de bygger nyckelfärdigt eller inte.

De överlägset flesta bygger just nyckelfärdiga och jag ser det här som ett trevligt unikt initiativ.
De flesta jag känner som köpt en ny bostad river ut och målar om i en omfattning som är miljömässigt uselt.
Ett resursslöseri. En vän köpte 2008 en ny lägenhet i nordvästra Stockholm började med att riva ut och kassera ett oanvänt kök...
Bättre då att utgå från ingenting.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Den enda köpande part som gynnas av det är en som gärna bor i en ofärdig lägenhet.
Aldrig någonsin har det blivit billigare att bygga efter att arbetsplatsen avetablerats.
Dessutom kommer majoriteten av de egenhändigt färdigställda lägenheterna garanterat inte följa branschstandard.
Det är väldigt få företag som låter köparna välja fritt vad det gäller kök, ytskikt och planlösning.
Resultaten är de sopberg med byggvaror i nära nyskick som kasseras varje år när en ny flyttar in.

Detta initiativ kan säkert sluta i en mycket trevlig fastigheten, en massa "självbyggare" som får en fantastiskt fin gemenskap
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är väldigt få företag som låter köparna välja fritt vad det gäller kök, ytskikt och planlösning.
Resultaten är de sopberg med byggvaror i nära nyskick som kasseras varje år när en ny flyttar in.

Detta initiativ kan säkert sluta i en mycket trevlig fastigheten, en massa "självbyggare" som får en fantastiskt fin gemenskap
Helt rätt. Vem gillar "Builder Grade-inredning"`?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.