B Konsumenten84 skrev:
Absolut inte. Utsatt pris kan vara värdet. Man behöver inte sälja för det.
Man behöver inte sälja för dubbla priset heller, det utsatta priset är fortfarande ett lockpris om säljaren inte är villig att sälja för det.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
B
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Man behöver inte sälja för dubbla priset heller, det utsatta priset är fortfarande ett lockpris om säljaren inte är villig att sälja för det.
FEL

Lockpris:

Med lockpris menas att mäklaren använder en felaktig prissättning för att öka intresset för en bostad. Mäklaren sätter medvetet ett pris som är lägre än bostadens värde eller det pris som säljaren är beredd att sälja för. Om priset bedöms som ett lockpris innebär det att mäklaren bryter mot lagen.

Beredd inne inte att dem skall eller måste eller är tvingade på något sätt att sälja!
 
B Konsumenten84 skrev:
FEL

Lockpris:

Med lockpris menas att mäklaren använder en felaktig prissättning för att öka intresset för en bostad. Mäklaren sätter medvetet ett pris som är lägre än bostadens värde eller det pris som säljaren är beredd att sälja för. Om priset bedöms som ett lockpris innebär det att mäklaren bryter mot lagen.

Beredd inne inte att dem skall eller måste eller är tvingade på något sätt att sälja!
Om man sätter ett utgångspris under vad säljaren är villig att sälja för är det just ett felaktigt pris, alltså ett lockpris.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
B
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Om man sätter ett utgångspris under vad säljaren är villig att sälja för är det just ett felaktigt pris, alltså ett lockpris.
Menar du att säljaren är tvingad att sälja till ts om hen varit "beredd" när priset sattes?
 
B Konsumenten84 skrev:
Menar du att säljaren är tvingad att sälja till ts om hen varit "beredd" när priset sattes?
Jag säger bara att om priset sätts för lågt är det ett felaktigt pris och alltså ett lockpris. Sen om det är mäklarens eller säljarens fel kan ju variera.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
P
Så om man leker med tanken att säljaren och mäklaren kommer fram till att begära ett pris och sätta ut huset, man gör det och konstaterar att det är för dåligt och för lågt intresse och hamnar mitt i semestern och på visningar som borde kommit 20 personer på men det kommer 1.
Sen pratar säljaren med nån granne som snabbt också konstaterar att längre ner på gatan fick dom minsann ytterligare mer betalt och säljaren inser att det var ett misstag och inser att man kan få mer för sitt hus.
Skall mäklaren i det läget straffas för lockpris? för ägaren ångrat sig eller insett att den vill ha mer pengar för huset, det kan ju också hänt nåt som ändrar priset tex att värmepumpen brakade ihop och nu vart bytt mot en ny , det har ju köparen inte en aning om.

Det är lätt att gnälla om lockpriser men det kan ju finnas tusen orsaker som inte är mäklarens fel som ändå ger resultatet att det ser ut som man försökt med ett lockpris. att då straffa mäklaren som ju ändå trots allt avlönas av säljaren och då även om den ska hjälpa alla i husaffären så är det ju ändå säljaren som är mäklarens kund och att inte se till att ens kund får den mängd pengar den borde få är ju ett fel som gör att man som mäklare troligen inte får så många fler uppdrag bland den säljarens vänner och bekanta, marknaden kan svänga upp och ner och påverkas av olika saker.

Många trådar om det här ämnet utgår bara ifrån att man som köpare vill köpa så billigt som möjligt och glömmer bort alla andra sidor av problemet , och varje gång man inte fick köpa för det man vill ge så är det nån annans fel.

Det är och har varit mer säljarens än köparens marknad ett längre tag pga bristen på hus till salu.. betala tills säljaren vill sälja eller leta vidare , är tyvärr så verkligheten ser ut
 
  • Gilla
Bozzen
  • Laddar…
Att säljaren inte är villig att sälja för utsatt pris just nu, betyder inte att det är ett lockpris. Det är fullt möjligt att säljaren säljer för det utsatta priset, om det inte dyker upp en bättre spekukant inom 6 månader, eller 2 år.

Jag ser det som att ett lockpris, är när man sätter ett utgångspris, som är helt orealistiskt. Här i området var det för en del år sedan en mäklare som satte ut ett hus för 2,8 milj om jag minns rätt. På den tiden låg normalpriset för området på 4 - 4,5 milj. för hus i "normal storlek" och normalt skick. Men just detta huset låg på det absolut bästa läget i området, andra hus på samma gata hade gått för nära 7 milj.

Det blev trafikkaos. Det var minst 500 sällskap på visningen. Det var kö för att ens komma in på tomten.

Huset gick om jag minns rätt för 3,3 eller 3,4 milj. Det var i rätt risigt skick, men absolut inget rivningsobjekt. Hade man satt ut ett vettigare utgånsgpris, är jag övertygad om att det skulle gått att få ut nära 5 milj.

DET var ett lockpris. Som troligen berodde på att mäklaren var udda för området, han sålde normalt sett lägenheter i city. Han fattade troligen inte att detta var områdets bästa läge, eller vilka detaljer som driver upp priserna i området. jag gissar att han bara tittade på medelpriset i området, och drog av för renoveringsbehovet. I dagsläget säljs hus på den gatan för 12 - 13 milj.
 
  • Gilla
Crippman och 1 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Att säljaren inte är villig att sälja för utsatt pris just nu, betyder inte att det är ett lockpris. Det är fullt möjligt att säljaren säljer för det utsatta priset, om det inte dyker upp en bättre spekukant inom 6 månader, eller 2 år.

Jag ser det som att ett lockpris, är när man sätter ett utgångspris, som är helt orealistiskt. Här i området var det för en del år sedan en mäklare som satte ut ett hus för 2,8 milj om jag minns rätt. På den tiden låg normalpriset för området på 4 - 4,5 milj. för hus i "normal storlek" och normalt skick. Men just detta huset låg på det absolut bästa läget i området, andra hus på samma gata hade gått för nära 7 milj.

Det blev trafikkaos. Det var minst 500 sällskap på visningen. Det var kö för att ens komma in på tomten.

Huset gick om jag minns rätt för 3,3 eller 3,4 milj. Det var i rätt risigt skick, men absolut inget rivningsobjekt. Hade man satt ut ett vettigare utgånsgpris, är jag övertygad om att det skulle gått att få ut nära 5 milj.

DET var ett lockpris. Som troligen berodde på att mäklaren var udda för området, han sålde normalt sett lägenheter i city. Han fattade troligen inte att detta var områdets bästa läge, eller vilka detaljer som driver upp priserna i området. jag gissar att han bara tittade på medelpriset i området, och drog av för renoveringsbehovet. I dagsläget säljs hus på den gatan för 12 - 13 milj.
Håller helt med.. bra beskrivet

Ja precis att priserna varierar med hur många som vill köpa det som är tillsalu just nu och att budgivningar förändrar priset till viss del är ju normalt och inget konstigt att dom som säljer räknar med att budgivning ska knuffa upp priset lite till..
Att då nån som råkar vara först vill köpa för utgångspris för att det är begärt pris och sen blir tjejtjurig när man inte får det och då skulle vara ett "lockpris" blir ju rena svamlet. man är sur för man inte fick köpa nu direkt utan andra intressenter och vill hämnas och att nån ska få skit för att man själv är en stolle..

Hur ska mäklare och säljare veta hur många som är sugna på just den fastigheten just nu för det är ju det som avgör det exakta priset. Råkar det vara flera som vill ha så kan det ju bli rätt rejäla prispåslag i budgivning. Hur ska man förutse det ? Om alla hus som säljs med ett högre slutpris än begärt pris skulle vara lockpriser faller på sin egen orimlighet..

Tillgång och efterfrågan helt enkelt
 
P polaris78 skrev:
Håller helt med.. bra beskrivet

Ja precis att priserna varierar med hur många som vill köpa det som är tillsalu just nu och att budgivningar förändrar priset till viss del är ju normalt och inget konstigt att dom som säljer räknar med att budgivning ska knuffa upp priset lite till..
Att då nån som råkar vara först vill köpa för utgångspris för att det är begärt pris och sen blir tjejtjurig när man inte får det och då skulle vara ett "lockpris" blir ju rena svamlet. man är sur för man inte fick köpa nu direkt utan andra intressenter och vill hämnas och att nån ska få skit för att man själv är en stolle..

Hur ska mäklare och säljare veta hur många som är sugna på just den fastigheten just nu för det är ju det som avgör det exakta priset. Råkar det vara flera som vill ha så kan det ju bli rätt rejäla prispåslag i budgivning. Hur ska man förutse det ? Om alla hus som säljs med ett högre slutpris än begärt pris skulle vara lockpriser faller på sin egen orimlighet..

Tillgång och efterfrågan helt enkelt
Nja, du glömde en faktor. Mäklare har kundlistor med köpbudgetar. Mäklare är människor ock slänger hellre iväg 10 objekt snabbt än långsamt.

Man kan iofs avtala med mäklaren om högre procent vid budgivning och pris utöver utgångspriset, men får man en riktigt slö, ohederlig, eller en som bara prioriterar annat (läs kolla på Mello, lediga helger med familjen, slippa hålla visning och ha diskussioner etc) högre så lär den inte anstränga sig för att få upp priset, utan tjatar på säljaren om att det skulle bli ”en såååå smidig affär, de är så bra människor och ingen annan är intresserad”.
 
F
M Maba skrev:
Är spekulant på ett hus där jag är den enda som lagt bud = utgångspris. Nu vill inte säljaren sälja till utgångspris utan vill ha ytterligare 100 tusen för att sälja huset. Naturligtvis är inte säljaren skyldig att sälja till vem som helst eller till utgångspris. De kan ju ha ändrat sig. :p

Det jag dock undrar är om det är OK att huset ligger kvar i annonsen med samma utgångspris som tidigare (lockpris?), ett pris de nu:S har bestämt sig för att inte acceptera?

Känns lite surt faktiskt. Hade utgångspriset varit 100 tusen högre hade vi nog lagt det direkt, men nu har det blivit en principsak...

Vi kollade på ett hus för 4.3 miljoner. La ett bud på 4 och mäklaren påpekade att säljarna inte säljer under utgångspris. (men de ska flytta i slutet av juni). Nu har det snart gått en vecka och inga andra bud har kommit in. Ångrar nu att jag inte la ännu lägre, verkar vara lågt intresse. Men får väl se vad som händer.
 
Unikt namn
F Fideliox skrev:
Vi kollade på ett hus för 4.3 miljoner. La ett bud på 4 och mäklaren påpekade att säljarna inte säljer under utgångspris. (men de ska flytta i slutet av juni). Nu har det snart gått en vecka och inga andra bud har kommit in. Ångrar nu att jag inte la ännu lägre, verkar vara lågt intresse. Men får väl se vad som händer.
Eftersom ditt bud inte är bindande finns det ju inget som hindrar att du drar tillbaka ditt bud och lägger ett annat....
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Om du verkligen vill ha huset så kan det vara läge att förhandla med säljaren. Ditt incitament för att möjligen öka budet lite är risken att någon annan köper. Säljaren kan vara desperat att få huset sålt. Nu med stigande räntor, så är det mindre sannolikt att vi får se prisökningar.

Alternativt kan du spekulera i prissänkning och köpa det billigare i höst, om det är kvar då.
 
Mikael_L
F Fideliox skrev:
Ångrar nu att jag inte la ännu lägre, verkar vara lågt intresse. Men får väl se vad som händer.
Budet är inte bindande så du full möjlighet att backa och lägga ett lägre.
Det nu liggande budet hör dock till förhandlingsspelet.
Det kan säljarna fullt rimligt tolka som att huset trots allt är intressant för er för det priset.
Ett sänkt bud kan också irritera så säljaren inte är rent pragmatisk utan istället börjar agera på annat sätt.
Ni kan förstås försöka linda in eran sänkning i någon anledning som är trovärdig, eller bara meddela att det låga intresset tyder på att huset idag inte är mer värt än ett justerade bud.

Det kan ju också finnas andra intressenter som lite avvaktande följer vad som händer, de kanske kommer igång pga en sänkning av högsta bud, eller så blir de avskräckta för att de tror att högsta budgivare har hittat något fel.

Jag kan inte ge råd över vad ni ska göra, det beror på så mycket som vi på forumet inte vet något om.
Men var inte rädda att fundera på en sänkning av budet, det är åtminstone något som är både möjligt och tillåtet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L liqwid78 skrev:
När jag hhar ittat ett objekt där jag vet att ingen har lagt ett bud och objektet kan vara mer intressant om priset är rätt gör jag följande:
Jag lägger ett bud under utgångspriset dock inget skambud. Jag berättar för mäklaren att om säljer accepterar mitt bud så vill jag veta att om han kan tänka sig själva för det priset. Då lägger jag mer ansvaret på mäklaren att han gör rätt för sig. Visst kan säljaren ändra sig men anser att strategi är bra. Om man inte tänker sälja drar jag tillbaka budet. Dessutom sätter jag en tid på max 2-3 dagar, fast det varierar beroende på hur länge objektet har funnits ute. Mycket mindre om lägenheten/villan är tom vid visning.

Strategin är att få en seriös mäklare och säljare. Annars är det bättre att köpa hos någon annan.
Ja, det är ju just det. Att hitta både seriös säljare och mäklare!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.