Fairlane
K klimt skrev:
Vissa skriver att det ”bara” är att starta om försäljningen när en köpare hoppar av
Jag kan inte minnas något sådant inlägg och hittar inte något vid en snabbgransking (sökte). Jag har själv sålt för 3-4 år sen och vet vilket jobb det är med visningar etc. Dock vill jag besiktiga husen som jag köper och då skulle jag inte drömma om att förvägra någon annan samma sak. Vägrar säljaren låta mig besiktiga så kommer jag i fortsättningen dra tillbaka samtliga mina bud, inte bara det högsta. Förhoppningsvis så lär det inte hända då jag inte har för avsikt att flytta på lång tid nu.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vi kanske kan enas om att förutsättningarna skiljer sig mycket mellan olika objekt. I vissa delar av vårt land är det praxis med långsamma processer så man räknar med lång tid. Då har det liten betydelse om en köpare hoppar av, man kan vänta på nästa. Andra delar av marknaden är mer heta och det förväntas snabba beslut. Ett avhopp kan bli mycket dyrbart för säljaren. Då föredrar många säljare den som kan slå till utan ytterligare villkor.
Vissa skriver att det ”bara” är att starta om försäljningen när en köpare hoppar av, men andra har väl beskrivit hur krävande en försäljning är, både i tid för att visa allt från bästa sidan till den mentala oron. Idag höjs till exempel räntan, det kan leda till lägre priser , vilket i så fall gynnade dem som sålde före höjningen i stället för efter höjningen.
Det finns många inlägg där just detta diskuterats.
Men du ska få ett par inlägg.
När det gäller besiktning. Så tror jag inte att det är så många som hoppar av.

Att behöva göra om försäljningen är naturligtvis inte roligt. Klart att det inte är kul att behöva städa igen. Men bilderna finns där redan så mycket är redan gjort. om man förlorar pengar eller inte beror på resultatet på försäljningen. Extra boende kostnader kan dyka upp, men det beror på när inflyttning skulle varit och när den blir.
Visst nu höjs räntorna. Det kan påverka. Men det har varit på gång länge. Så bankerna har säkerligen redan höjts. Men självklart det blir en osäkerhet. Men å andra sidan har det inte hänt något stort på finansmarknaden de senaste åren. Så ekonomiskt är en osäker punkt. Svårt att vara tvärsäker.
Men självklart så finns det nackdelar. Det jag tänker på att det nyss varit ute
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan inte minnas något sådant inlägg och hittar inte något vid en snabbgransking (sökte). Jag har själv sålt för 3-4 år sen och vet vilket jobb det är med visningar etc. Dock vill jag besiktiga husen som jag köper och då skulle jag inte drömma om att förvägra någon annan samma sak. Vägrar säljaren låta mig besiktiga så kommer jag i fortsättningen dra tillbaka samtliga mina bud, inte bara det högsta. Förhoppningsvis så lär det inte hända då jag inte har för avsikt att flytta på lång tid nu.
Det är mycket skrivet här, men läs till exempel inlägg 327. För min egen del skulle jag också föredra egen besiktning, men det är som tur är inte aktuellt då vi bor bra. Den marknad vi har nu gynnar den som är byggtekniskt kompetent eller den som är villig till risker.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att behöva göra om försäljningen är naturligtvis inte roligt. Klart att det inte är kul att behöva städa igen. Men bilderna finns där redan så mycket är redan gjort. om man förlorar pengar eller inte beror på resultatet på försäljningen. Extra boende kostnader kan dyka upp, men det beror på när inflyttning skulle varit och när den blir.
Visst nu höjs räntorna. Det kan påverka. Men det har varit på gång länge. Så bankerna har säkerligen redan höjts. Men självklart det blir en osäkerhet. Men å andra sidan har det inte hänt något stort på finansmarknaden de senaste åren. Så ekonomiskt är en osäker punkt. Svårt att vara tvärsäker.
Men självklart så finns det nackdelar. Det jag tänker på att det nyss varit ute
Det märks att du inte riktigt har koll på hur marknaden(i stockholm iaf) och hur fort det kan vända

Våren 2008 dog marknaden mer eller mindre från en helg till en annan, jag sålde min lägenhet (till all time high när det gäller kvm pris) en helg… det var kö 2 trappor ner och ut på gatan på visningen.

Helgen efter var jag på massor av visningar för att hitta en ny lägenhet… jag var nästan ensam på större delen av visningarna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K klimt skrev:
Det är mycket skrivet här, men läs till exempel inlägg 327. För min egen del skulle jag också föredra egen besiktning, men det är som tur är inte aktuellt då vi bor bra. Den marknad vi har nu gynnar den som är byggtekniskt kompetent eller den som är villig till risker.
Där står "Om nu marknaden är het bör det ju gå bra att hitta en ny köpare om någon drar sig ur." vilket låter logiskt. Det står inget om hur mycket jobb det är att köra en visning till (om det behövs).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Där står "Om nu marknaden är het bör det ju gå bra att hitta en ny köpare om någon drar sig ur." vilket låter logiskt. Det står inget om hur mycket jobb det är att köra en visning till (om det behövs).
Tveksamt. På en het marknad så riskerar objekt som kommer andra gången på marknaden att ses som problemobjekt som avvisas, köpare bedömer dessa som riskobjekt. Dessutom så kan förutsättningarna ändras snabbt, se inlägget ovan hör om den snabba förändringen år 2008. Så om man säljer på en het marknad är det en fördel om det går snabbt, förr eller senare försvinner denna heta marknad.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Där står "Om nu marknaden är het bör det ju gå bra att hitta en ny köpare om någon drar sig ur." vilket låter logiskt. Det står inget om hur mycket jobb det är att köra en visning till (om det behövs).
Stockholmsmarknaden (den jag känner till) är inte logisk, 70-talshus med renoveringsbehov på 2-3 miljoner och uruselt läge går för över 9 miljoner
Medans ett totalrenoverat 60-talshus i samma storlek och ungefär samma dåliga läge säljs några veckor senare för några hundra tusen mer.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det har smällt till på marknaden

att riksbanken signalerar att räntan på ett bolån kommer vara 3% 2025 har gjort en del.
Kompis är i budgivning på ett objekt i ett av de hetaste områden i shlm. Idag drog sig de tre andra budgivarna ur. Han kommer antagligen göra samma.

plötsligt inte rimligt med 10 miljoner för ett renoveringsobjekt
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det har smällt till på marknaden

att riksbanken signalerar att räntan på ett bolån kommer vara 3% 2025 har gjort en del.
Kompis är i budgivning på ett objekt i ett av de hetaste områden i shlm. Idag drog sig de tre andra budgivarna ur. Han kommer antagligen göra samma.

plötsligt inte rimligt med 10 miljoner för ett renoveringsobjekt
Renoveringsobjekten har varit ”döda” ett tag nu, priset på byggvaror gör det helt galet dyrt
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det har smällt till på marknaden

att riksbanken signalerar att räntan på ett bolån kommer vara 3% 2025 har gjort en del.
Kompis är i budgivning på ett objekt i ett av de hetaste områden i shlm. Idag drog sig de tre andra budgivarna ur. Han kommer antagligen göra samma.

plötsligt inte rimligt med 10 miljoner för ett renoveringsobjekt
Men lite nervöst är det ändå…
Har följt marknaden i närområdet i 2-3 månader nu, renoveringsobjekt säljs för utgångsbud om de har tur
Hus i bra skick och bra läge går fortfarande bra
I går såldes tex ett hus i enskede, utgångsbud 11500000kr, budgivningen slutade på 16500000kr
150-ish kvm stort
 
N noone70 skrev:
Men lite nervöst är det ändå…
Har följt marknaden i närområdet i 2-3 månader nu, renoveringsobjekt säljs för utgångsbud om de har tur
Hus i bra skick och bra läge går fortfarande bra
I går såldes tex ett hus i enskede, utgångsbud 11500000kr, budgivningen slutade på 16500000kr
150-ish kvm stort
Ja, det är en volatil marknad nu med stora osäkerheter. Ränta, krig, inflation, listan kan göras lång. Vad betyder det för de reala inkomsterna på sikt. Som säljare gör man nog klokt om man kan slå till snabbt med alla osäkerheter. De köpare som inte måste flytta kommer nog att få en mer försiktig hållning.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
K klimt skrev:
De köpare som inte måste flytta kommer nog att få en mer försiktig hållning.
Nja till viss del håller jag med dig, så resonerar nog de som tänker ett steg längre
Men sen finns det dom som inte gör det, de som tex har ett lånelöfte från banken baserat på riksbankens tidigare prognos som bara gäller i 6 månader. När det går ut så är det en helt annan kalkyl som gäller och då kanske de inte kan köpa sitt ”drömhus” i ”rätt” område

På en marknad med extremt få objekt är nog de köparna lite desperata
 
S sunqan skrev:
Nu läste du in saker jag inte skrev.
Jag skrev inte att det är självklart för alla, tvärtom. Det jag skrev var att det borde vara självklart. Det är den innebörden som ordet "egentligen" tillför.
Ok men även om du inte haft fel i sak så är det rätt ointressant vad du tycker är självklart eller inte. Folk tar de risker de vill.
 
N noone70 skrev:
Efter att ha gjort klart allt inför helgens visningar, med styling, städ, piff och allt annat så kan jag säga att de som snackar om att ”bara” lägga ut huset till försäljning igen uppenbarligen inte har någon som helst koll på hur mycket jobb det är med att sälja ett 200+ kvm hus…
Det finns inget krav på att man måste städa, styla,piffa och "allt annat" innan en försäljning.

Dessutom, hur mycket har man egentligen hunnit stöka till nån månad efter att man städade och "piffade" första gången ? foron osv är ju redan tagna ändå ?

Styling för övrigt, det har man väl bara om man vill sälja till riktigt korkade människor ?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
N Natalie_s skrev:
Mäklaren gör generellt inte alls det du skriver ovan, du har mycket begränsad insyn märker jag.

En besiktningsklausul är att se som en ”öppet köp” klausul. Man kan alltså som köpare åberopa prick vad som helst och sedan häva köpet utan att säljaren kan göra något.
Din tolkning av en besiktningsklausul antyder vissa saker för mig.

  • Du klarar inte av att vara en neutral part mellan köpare och säljare.
  • Du ljuger om att du arbetar som mäklare.
  • Du har aldrig sett en välformulerad besiktningsklausul, vilket åter igen får mig att tro att du ljuger eller så är du helt enkelt inte kompetent.
Nu är det väl risk att jag åker på en åthutning, men när någon som utger sig för att vara mäklare jämför en besiktningsklausul med öppet köp, vad ska man annars tro?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.