Jag förstår inte heller TS.

Men det korta svaret är: att besiktningsmannen inte gjort något juridiskt fel.

Är det tydligt att den besiktning han utfört inte omfattar installationer har han rätt att tycka vad han vill om dessa.
Du kan se det som att han är pratglad och framför detta som privatperson.

Det gäller även trädgården och uteplatsen.

Du kan naturligtvis tycka att detta är olämpligt men det är inget som juridiskt går att klandra.

Om det finns uppgifter på att den besiktning som är utförd inte är neutral utan är genomförd utifrån säljarens bästa går det inte att göra mer än att klandra besiktningsmannen för eventuella uppenbara fel eller underlåtelser.

Att han tycker om sin uppdragsgivare, säljaren, är inget brott.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Japp jag gör allt vad jag kan för att inte förstå. Det var inte så ansträngande i detta fallet dock.

Om vi diskuterar fiktiva frågeställningar så kan jag inte hjälpa dig. Har inte riktigt tid med att sitta och gissa åt någon annan.

Vad har besiktningsmannen sagt som är fel?
Har du bara hört det från säljarna så kan du pausa tråden nu och kontakta besiktningsmannen först för att få informationen från rätt källa.

Tagga ner lite om du vill ha hjälp på riktigt eller du kanske bara vill att vi håller med 🤔
Om du inte har tid att svara på TS frågeställningar så är det svårt att förstå vad det är du käbblar om? Det är väl bara att sluta posta.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Posta gärna hur det går med det sk dolda fel ärendet sen.
 
elpaco elpaco skrev:
Om du inte har tid att svara på TS frågeställningar så är det svårt att förstå vad det är du käbblar om? Det är väl bara att sluta posta.
Vad är det som skall svaras på? Att säljarna påstår att besiktningsmannen har sagt något?

Är det allt du behöver för att springa på en boll och jaga upp dig?

Jag är här för att diskutera fakta. Hjälpa och få hjälp. Inte leva på tro och hopp och vilja. Det finns andra forum till det.

Tid har jag. Jag väljer bara att lägga den på viktiga saker.
 
D Dr Benz skrev:
Vad är det som skall svaras på? Att säljarna påstår att besiktningsmannen har sagt något?

Är det allt du behöver för att springa på en boll och jaga upp dig?

Jag är här för att diskutera fakta. Hjälpa och få hjälp. Inte leva på tro och hopp och vilja. Det finns andra forum till det.

Tid har jag. Jag väljer bara att lägga den på viktiga saker.
Men fortsätta att käbbla och förpesta är du tydligen välvillig till?

Det är väl bara läsa TS önskemål om trådinriktning. Du vill uppenbarligen diskutera att TS trådstart är dålig. Du kanske skall starta en tråd på det ämnet istället, och lämna tråden till de som finner att de vill diskutera med TS.
 
D
Nu släpper vi det här och går vidare! Finns större bekymmer att bry sig om. Som olivskördarna, t.ex.
 
H hustomte85 skrev:
Vi har köpt ett hus som visat sig belastat med ett par dolda fel i maskindelar (luftvärmepumpens utedel och FTX-systemets ventilationsaggregat). Huset var förbesiktigat och vi övertog överlåtelsebesiktningen mot faktura.

Säljarna vill inte kännas vid något ansvar ”eftersom det inte fanns några indikationer på att det inte fungerade som det skulle när vi lämnade över . Vi har kommit fram till detta efter samtal med den besiktningsman som besiktigade huset.”

Jag får lite olustiga känslor av detta, eftersom

1) vi övertog överlåtelsebesiktningen - jag vet dock förvisso inte vad detta innebär i sammanhanget, eftersom övertagandet väl egentligen bara handlar om att vi mot besiktningsmannen ska kunna göra gällande ev. fel som besiktningsmannen borde ha upptäckt, men någonstans känns det som att vi också betalade för att besiktningsmannen ”nu jobbar för oss” i sammanhang som rör fel i det aktuella huset,

2) besiktningen inte omfattade maskinella delar, bara huset och dess byggnadsdelar. Besiktningsmannen uttalar sig inte om saker som pump och aggregat i utlåtandet, det framgår tydligt att utlåtandet inte omfattar sådana delar och jag tror knappast att han, utöver att vara byggingenjör, också är fackman inom kylteknik och ventilation.

Känns m a o som en aningen skum situation, varför skulle besiktningsmannen uttala sig till fördel för säljarna om delar av huset som inte ens omfattas av hans kompetens och uppdrag? Vi har haft fackmän (inom ventilation och kylsystem) på plats som bekräftat att det rör sig om dolda fel varav ett berott på bristande underhåll (det andra var ett fabrikationsfel, men också dolt), så det gör situationen ännu märkligare.

Jag är alltså bara ute efter att förstå besiktningsmannens del i det hela - gör han något fel här? Eller är det fritt fram för honom att mot bättre vetande ta säljarnas parti?
Vad har besiktningsmannen sagt och gjort?
Jag ser inte det I texten?
Om ni kan få att felet inte fanns när ni köpte huset men upptäcktes i samband med när ni övertog (skriftligt eller inspelat) så är saken biff! Då är det säljarens ansvar!
 
  • Älska
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.