F Fredda112 skrev:
Jag har luftat alla element och höjt upp värmen till 23 grader.
Är detta temperaturen du släpper ut från växlaren eller något centralt placerat termostat?
Om detta är växlarens ut-temp får du höja den rejält till omkring 40 - 50 grader, lite beroende på typen av radiatorer du har.
 
S sunqan skrev:
Du skriver att du höjt upp värmen till 23 grader. Vilken värme? 23 grader ut i elementen?
useless useless skrev:
Vad är det för reglercentral? Är det rumstemperaturen du ställer in, eller framledningstemperaturen?
Den här frågan har ställts flera gånger utan att TS har svarat. Är det ens tillräckligt varmt vatten som går ut till elementen?
 
Nej, 24 grader på fjärrvärmecentralen. Då visade termometern som sitter på fjärrvärmeväxlaren ca 55 grader.

Men det har inte gjort att det känns varmare. Men nu har jag sänkt till 21 grader på fjärrvärmeväxlaren igen. För man ska väl inte behöva ha 24 grader på växlaren?
 
  • Termometrar på en fjärrvärmecentral med visning av ungefär 2 bar och 55 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredda112 skrev:
Nej, 24 grader på fjärrvärmecentralen. Då visade termometern som sitter på fjärrvärmeväxlaren ca 55 grader.

Men det har inte gjort att det känns varmare. Men nu har jag sänkt till 21 grader på fjärrvärmeväxlaren igen. För man ska väl inte behöva ha 24 grader på växlaren?
Och vad har du för fjärrvärmeväxlare? Märke och modell?
 
Vad är det som är 24 grader på växlaren? Har du bara 24 grader ut till elementen så blir det ju inte någon värme i rummen.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är det som är 24 grader på växlaren? Har du bara 24 grader ut till elementen så blir det ju inte någon värme i rummen.
Titta påbilden två inlägg upp.. 54 grader
 
Det finns inget som ska vara 21grader på värmeväxlaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget som ska vara 21grader på värmeväxlaren.
Om det är en termix vvx-id t.ex. så ställer man in önskad rumstemp på reglercentralen.
Nu har inte ts sagt vad han har, men bilden i inlägg 49 tyder på att min gissning kan vara rätt.
 
Nu tror jag det är dax för ts att sluta ljuga. Du flyttade in i huset i januari och då var det inga problem med värmen förutom ett kallt element i källaren ä. Sedan dess har huset totalrenoverats och vattenburen golvvärme installerats av "kompisar" och vbx:en har bytts bara för att (en fjärrvärmeväxlare från ca 1995 är det nog inget fel på)
Tror inte förre ägaren kan trilla dit på dolt fel, även om det fanns ett sådant vid tillträdet.

Lite länkar
www.byggahus.se/forum/threads/tryckmaetaren-visar-0-bar.290026/
www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-bygger-foer-hoegt.292274/
www.byggahus.se/forum/threads/hur-riva-ner-den.296450/
www.byggahus.se/forum/threads/gaeller-diplom-foer-foersaekring-vid-skada.296777/
www.byggahus.se/forum/threads/kalla-roer-ifran-golvet.305818/
www.byggahus.se/forum/threads/lufta-elementen-fel.304100/

@Fredda112 ta dit dina vvspolare och be dem fixa värmen. Om det nu inte är de som hjälper dig att fabulera här på forumet
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Usch ja, säljarens ansvar..........
Skärmdump från ett diskussionsforum där en användare diskuterar rörmokarens ansvar och efterfrågar råd angående brist på kvitto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilka människor det finns asså...
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Du har några trådar igång om samma sak. Läste i din tråd om ”Lufta elementen fel” hur du tryckt ner rören under golvet. Det är inte här det blivit tok?(Att dessutom ha en skarv som inte syns är inte ok.)

F Fredda112 skrev:
Jag är rädd för att det läcker någonstans där vi tog bort 2 element i badrummen och tröck ner rören under golvet, men det hade väl märkts på något sätt? Eller är det fel på fjärrvärmeväxlaren?
Länk till inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/lufta-elementen-fel.304100/#post-2820389
 
SysterNett SysterNett skrev:
Du har några trådar igång om samma sak. Läste i din tråd om ”Lufta elementen fel” hur du tryckt ner rören under golvet. Det är inte här det blivit tok?(Att dessutom ha en skarv som inte syns är inte ok.)



Länk till inlägg:
[länk]
Du tror verkligen @Fredda112 vill ha hjälp? Mata inte trollet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.