Det blir lite larvigt när TS kallar säljarna för "giriga" och talar om ockerpris. Med samma resonemang skulle man kunna kalla TS för girig. De flesta normala säljare vill ha mesta möjligt för sitt objekt. I detta fall så kanske säljarna har fel uppfattning om rådande prisbild, men förr eller senare lär de i så fall bli varse det. Sedan är det upp till TS om denne vill invänta det tillfället eller gå vidare i livet.
 
  • Gilla
jonko och 6 till
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Det blir lite larvigt när TS kallar säljarna för "giriga" och talar om ockerpris. Med samma resonemang skulle man kunna kalla TS för girig. De flesta normala säljare vill ha mesta möjligt för sitt objekt. I detta fall så kanske säljarna har fel uppfattning om rådande prisbild, men förr eller senare lär de i så fall bli varse det. Sedan är det upp till TS om denne vill invänta det tillfället eller gå vidare i livet.
Läs hela tråden vad jag skrivit innan om att ha koll på marknaden och att Mäklaren har även själv sagt till säljarna Hur marknaden ser ut just nu.
Vi vet vad husen har kostat på området.
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
R Riemann skrev:
Det blir lite larvigt när TS kallar säljarna för "giriga" och talar om ockerpris. Med samma resonemang skulle man kunna kalla TS för girig. De flesta normala säljare vill ha mesta möjligt för sitt objekt. I detta fall så kanske säljarna har fel uppfattning om rådande prisbild, men förr eller senare lär de i så fall bli varse det. Sedan är det upp till TS om denne vill invänta det tillfället eller gå vidare i livet.
Om man begär ett pris och det överträffas och man ändå inte är nöjda då tycker jag att man är girig.

Stickan
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Det kan också vara lite komplicerat med flera arvingar med olika syn på saken.

För mååånga år sedan var vi och tittade på ett hus som såldes av ett dödsbo.

Huset hade klart potential, men med enormt renoveringsbehov. Och hela visningen kändes lite läskig. Det luktade illa i huset, helt ostädat, med drivor av damm. Det såg ut som man i princip bara burit ut liket, och börjat sälja. Tom handikappspottan stod kvar bredvid den obäddade sängen. Enorma högar av bråte överallt.

Mäklaren gick inte in i huset, och sade att han inte ville vistas i huset.

Flera spekulanter ifrågasatte det begärda priset. Mäklaren säger då: "det finns 3 arvingar här, det enda de överhuvudtaget är överens om är att de vill ha ut det här priset, men kom med ett bud". Och då han bedjande ut.

Det var ju inte en direkt säljande inställning från mäklaren...
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om man begär ett pris och det överträffas och man ändå inte är nöjda då tycker jag att man är girig.
Fast vi vet väl alla att fastigheter i attraktiva områden medvetet lagts ut till priser som genererat budgivning. Det är ju bara när marknaden varit svag som 2008/09 som saker som acceptpriser hittats på för att visa att något inte är extremt underprissatt.

Att det är en dålig ordning som borde regleras bort på något vis är en annan sak.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det finns alltid fler hus.
Ger säljarna och mäklaren dåliga vibbar skulle inte jag vilja köpa iaf.

Är ute och jagar hus själv och jag har precis valt att inte buda på ett objekt för att priset dels är helt orealistiskt för skicket men även fär att mäklaren kändes oengagerad. Dvs jag orkar inte ens lägga ett bud på en prisnivå som är realistisk. Magkänslan säger att det inte blir en enkel affär.

Jag skulle säga "tack för intresset. Hör av er när ni verkligen är intresserade. Ni kan ta bort mina bud från annonsen.". Hänvisa gärna till GDPR om de vägrar ta bort dina bud.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det finns alltid fler hus.
Ger säljarna och mäklaren dåliga vibbar skulle inte jag vilja köpa iaf.

Är ute och jagar hus själv och jag har precis valt att inte buda på ett objekt för att priset dels är helt orealistiskt för skicket men även fär att mäklaren kändes oengagerad. Dvs jag orkar inte ens lägga ett bud på en prisnivå som är realistisk. Magkänslan säger att det inte blir en enkel affär.

Jag skulle säga "tack för intresset. Hör av er när ni verkligen är intresserade. Ni kan ta bort mina bud från annonsen.". Hänvisa gärna till GDPR om de vägrar ta bort dina bud.
Håller helt med, men tyvärr svårare i verkligheten än i teorin, ibland faller man för ett objekt och reagerar då inte med intellektet
 
Är det bara jag som tittat på objekt som det inte finns massor av? Köpeprocessen är en väldigt liten del av husägandet. Jag skulle definitivt inte rekomendera att släppa ett hus på grund av sådana saker om man verkligen är intresserad. Men det kräver ju en del mer.

Jag har inte sett något hus som motsvarar det vi har på marknaden. Varken innan eller efter. I alla fall inte till ett pris som är rimligt för oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte heller man ska överdriva behovet av en god relation med säljare eller mäklare. Det är människor man ska göra en stor engångsaffär med. Räkna med att dina intressen som köpare ligger rätt långt ner på deras priolista.

Man ska förstås i möjligaste mån akta sig för att bli lurad, men det gör man inte genom att hitta rätt motparter, utan genom att hålla sig med/ta in egen expertis som granskar objektet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Att bli köp kåt det sämsta man kan bli, ha is imagen
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Familjen Berguv skrev:
Hej! Vi var med och budade på ett hus för 2 v och ligger med högsta budet (200 tkr över utgångspriset) men säljaren (barnen) vill ha mer. För att grannen hade sålt för mer. De la ut huset för 2 visningar igen. Men ingen dök upp på den första. På söndag har de visning igen. Huset är ett renoveringsobjekt från 1982 där båda badrummen och köket behöver fixas. Tapeten och golven är också original.
Men vi känner att huset är precis det vi letar efter.
Mäklaren vill inte avslöja vad säljaren förväntar sig att få för huset.
Tycker ni att vi ska ha is i magen och vänta till efter söndag eller erbjuda mer pengar för att komma till ett avslut?

Samma problem för mig ..jag höjde mitt bud en gång för att sedan vänta 2 månader å fick sedan huset "billigt " ..gör som någon sa vänta för ..vill dem ha mer så kommer dem fortsätta lägga ut ...för mer intressenter vare sig du vill eller ej ...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G
F Familjen Berguv skrev:
Hej! Vi var med och budade på ett hus för 2 v och ligger med högsta budet (200 tkr över utgångspriset) men säljaren (barnen) vill ha mer. För att grannen hade sålt för mer. De la ut huset för 2 visningar igen. Men ingen dök upp på den första. På söndag har de visning igen. Huset är ett renoveringsobjekt från 1982 där båda badrummen och köket behöver fixas. Tapeten och golven är också original.
Men vi känner att huset är precis det vi letar efter.
Mäklaren vill inte avslöja vad säljaren förväntar sig att få för huset.
Tycker ni att vi ska ha is i magen och vänta till efter söndag eller erbjuda mer pengar för att komma till ett avslut?
Sätt press. Ge dom. ett slutdatum då du drar tillbaka ditt bud. Hus växer på träd, det finns andra hus.
Följde precis ett hus där säljarna gjorde bort sig. Utgångspriset var 2.4.. budgivningen gick upp till 3.2... och där låg det i 2 veckor.. antar att säljarna ville ha mer. Nu ser jag att husets högsta bud är 2.9....
 
T tomjakob skrev:
utgångspriset är ju accepterat pris. Jag hade ringt och sagt att om de har visningen på söndag drar jag tillbaka mitt senaste bud eller liknande.



Budlista får man alltid?

Jag håller med, de har ett accepterat pris och börja med utpressning och mer visningar bör få svida för dem med.
Är verkligen utgångspris ett accepterar pris? För ibland står där accepterat pris istället för utgångspris
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har varit med i samma situation som många andra här. Budade på ett hus, kom tvåa i budgivningen med 1.9 milj (utgångspris). Sedan hörde jag inget mer och ett år senare var det ute igen. Jag la ut ett inlägg i stil med ”köp inte , akta er för bulvanerna” på Facebook och vips hade jag både säljarens dotter och mäklaren på mig. Enligt dem kunde köpare 1 inte låna pengar. Efter 3 år såldes huset för 200k under mitt bud. Det kostade alltså den griniga tanten 200k + driftkostnad och 3 år av hennes tid för att hon ville ha mer än vad huset var värt. Jag hade redan köpt ett annat hus så när försäljningen lades ut i tidningen satt jag och skrattade i ett mycket bättre hus till en mycket bättre peng :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen skyldighet för säljaren att acceptera att sälja till annonserat pris. Jag tror dock att mäklarsamfundet hävdar att det är dålig etik att lägga ut något långt under marknadspris, men de har säkert aldrig varnat någon för det...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.