Har du i vänlig ton förklarat varför du behöver kvitton och varför du frågar om t.ex. badrummet så att säljaren inte tror att du är ute på någon häxjakt efter dolda fel?
Det är rätt vanligt med sådana trådar på detta forum där säljaren ber om råd efter att köpare hör av sig och börjar ställa krav. Ett vanligt råd härifrån i sådana fall brukar vara "Låt bli att svara så kanske dom tröttnar".
 
qnx skrev:
Eller så är det för att det inte tillför något till diskussionen, samt att jag inte vill hänga ut vare sig tillverkare eller säljaren (då det blev rätt mycket om honom här, trots att det är situationen och inte individen som borde vara det relevanta för andra forummedlemmar och applicerbart i andra köp-sälj-sammanhang).

Fokusera på sakfrågan, @harry73. Att bara skriva rakt upp och ner tillför inte mycket. Och eftersom jag inte är ute efter att "skriva av mig", men tråden har drivit åt det hållet så kan vi lika gärna ta en paus, tills någon kan uttala sig konkret, ur en juridisk synvinkel.
Juridiskt finns inget att hämta. Däremot bör du fått veta av säljaren/mäklaren när det är installerat. Det räcker normalt för försäkringsbolaget, tillverkningsdatum är ointressant mer eller mindre. Den kan ha stått på lager/butik i flera år i värsta fall.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Juridiskt finns inget att hämta. Däremot bör du fått veta av säljaren/mäklaren när det är installerat. Det räcker normalt för försäkringsbolaget, tillverkningsdatum är ointressant mer eller mindre. Den kan ha stått på lager/butik i flera år i värsta fall.
Inte mycket att hämta där. Gällande installation och renovering så har de mycket slarvigt klumpat ihop allt de gjort under åren de bott i huset så det ser ungefär ut som:
Renoveringar 20x1-20x9
Fixat A
Bytt B
Köpt och installerat C
 
Stuff skrev:
Har du i vänlig ton förklarat varför du behöver kvitton och varför du frågar om t.ex. badrummet så att säljaren inte tror att du är ute på någon häxjakt efter dolda fel?
Det är rätt vanligt med sådana trådar på detta forum där säljaren ber om råd efter att köpare hör av sig och börjar ställa krav. Ett vanligt råd härifrån i sådana fall brukar vara "Låt bli att svara så kanske dom tröttnar".
Ja, det är det jag gjorde, som i fallet badrum där jag skrev "Hej undrar vilka som gjort arbetet och om du vet var X har köpts? Den har gett sig nu och jag tänkte gå och höra om de har reservdelar, men vet inte vilken affär du köpte det hos." Snällare kan det knappast bli?
 
qnx skrev:
tills någon kan uttala sig konkret, ur en juridisk synvinkel.
Ur den aspekten kan jag inte se att du har några rättigheter. Ej heller har säljaren några skyldigheter, varken att läsa dina mail och än mindre att lägga en sekund av sin tid på att hjälpa dig. Konkret och juridiskt alltså. :(

Att säljaren lovat att du ska få "få alla kvitton etc" kan förvisso ses som ett bindande muntligt avtal. Jag tror dock att du har en väldigt tung uppförsbacke om du försöker få rättsväsendets hjälp att tvinga säljaren att överlämna "alla kvitton etc".
 
Redigerat:
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
qnx skrev:
Men jag är medveten om att det inte är olagligt att sakna hyfs, undrade bara om ni visste nåt sätt som skulle få honom att agera.
Enligt mitt sätt att se på det, så är det verkligen att sakna hyfs när man kallar andra för idioter..........

Så enligt mig är det lika ohyfsat att antyda att säljaren är en idiot som du gör i inlägg 18.
 
När man lovar någon att lämna över alla kvitton kan ju "alla kvitton" tolkas på två olika sätt:
- papperskvitton för allt som köpts av betydelse (köparens tolkning)
- de kvitton jag kan hitta, en del har jag ju bara på mailen (säljarens tolkning)
 
Alfredo skrev:
Att säljaren lovat att du ska få "få alla kvitton etc" kan förvisso ses som ett bindande muntligt avtal. Jag tror dock att du har en väldigt tung uppförsbacke om du försöker få rättsväsendets hjälp att tvinga säljaren att överlämna "alla kvitton etc".
Vid närmare eftertanke är det nog tveksamt om detta muntliga avtal alls har någon rättsverkan då avtal om fastighetsförvärv måste vara skriftliga.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Tycker tråden glidit in fel vem som är idiot eller otrevlig.

Man kan diskutera om det är lagligt att tränga sig i ICA kön. Säkert har vi alla nån gång när en ny kassa öppnats glidit dit innan den som står före dig i nuvarande kön. Betraktar jag mig som en idiot för det? Njäe. Men om man alltid knör sig in i ICA kön, tunnelbanan, etc - då upplever jag iallafall inte den personen som hänsynsfull och genomtrevlig. Men något lagligt fel har ju hen inte gjort. Men om det stör så behöver man ju inte säga idiot...

Som i förra kvittotråden, man har troligen inga rättigheter, men NORMALA människor bemödar ofta med att skänka 5 minuter av sin tid ett par gånger efter att ha sålt något för flera miljoner. Några är svåra att få tag på, utan att det behöver betyda att de skiter i att svara.

Några tycker sig inte behöva lägga 1 minut på detta så fort huset är sålt.

Det finns väl 2 konstruktiva vägar att fortsätta tråden
1) sätt att påverka säljaren att lämna uppgiften (pressa / vara snäll / ringa hells angels etc)
2) acceptera att säljarn inte lämnar kvitto och hitta annat sätt att ta reda på om garanti finnes....
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
kindvall skrev:
När man lovar någon att lämna över alla kvitton kan ju "alla kvitton" tolkas på två olika sätt:
- papperskvitton för allt som köpts av betydelse (köparens tolkning)
- de kvitton jag kan hitta, en del har jag ju bara på mailen (säljarens tolkning)
Håller med om att det kan tolkas olika. Samt med andra som skriver att det antagligen inte kan ses som muntligt avtal när det finns ett skriftligt köpeavtal där klausul om kvitton saknas.

Men för att förtydliga så vill jag bara säga att jag inte hade haft nåt emot att få se faktura/orderbekräftelse eller annat som han kanske har på mail för vissa inköp. Att inte vilja plocka fram det ser jag nästan som ännu värre, då tiden det tar att söka fram det på mailen och vidarebefordra troligtvis räknas i sekunder och inte minuter. Men det är off topic.

Fortsätt istället enligt något av de två förslagen som @JohanLun skriver om ovan, tack!
 
harry73
qnx skrev:
Fortsätt istället enligt något av de två förslagen som @JohanLun skriver om ovan, tack!
Det finns fortfarande ett tredje alternativ och det är att posta en bild av objektet du behöver hjälp med och fråga om någon vet var man kan köpa den och om det finns reservdelar
Det betyder absolut inte att du hänger ut säljare eller tillverkare.
 
Bara för intresse kollade jag vårt köpekontrakt. Där står faktiskt att säljaren skall lämna (bland annat)
"...andra handlingar rörande fastigheten, vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna"

Detta skulle jag tolka som tex dokument som visar att ett badrum är gjort av auktoriserad hantverkare, kvitton på utrustning som fortfarande är under garanti osv. Men det är ju säkert en tolkning. Värt att kolla om något sådant står i ert kontrakt, isåfall har du nåt att jaga med...

Har säljaren då i prospektet sagt att det är renoverat enl konstens alla regler men slängt tex kvittot på badrummet och du får en skada som du inte får ersättning för pga detta så skulle jag tycka det är rimligt att säljaren står för den kostnaden?
 
Om säljaren inte svarar vilket dom inte måste så är mitt förslag att försöka använda mäklaren som mellanhand.

Till försäkringsbolaget uppger du en kvalificerad gissning om du inte får svar. Mycket mer kan du inte göra.
 
JohanLun skrev:
Bara för intresse kollade jag vårt köpekontrakt. Där står faktiskt att säljaren skall lämna (bland annat)
"...andra handlingar rörande fastigheten, vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna"

Detta skulle jag tolka som tex dokument som visar att ett badrum är gjort av auktoriserad hantverkare, kvitton på utrustning som fortfarande är under garanti osv. Men det är ju säkert en tolkning. Värt att kolla om något sådant står i ert kontrakt, isåfall har du nåt att jaga med...

Har säljaren då i prospektet sagt att det är renoverat enl konstens alla regler men slängt tex kvittot på badrummet och du får en skada som du inte får ersättning för pga detta så skulle jag tycka det är rimligt att säljaren står för den kostnaden?
Inte ett dugg rimligt juridiskt...
 
Autodidak1 skrev:
Inte ett dugg rimligt juridiskt...
Nähä, om säljaren enl kontrakt ska lämna detta men inte gör det och jag lider skada??? Jag tycker det är rimligt att iallafall begära det, jag är dock inte jurist, min begränsade juridiska kunskap inhämtade jag med 20p på universitetet för många år sen...
Är du jurist eller är det en chansning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.