J
D Daniel 109 skrev:
Så luften bara försvinner i tomma intet?
Man känner igen argumentationen vid det här laget. En polare är som du. Rätt kul ibland, men inte alltid.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
T
Kontakta mäklaren och säg att du har funderat kring det här med påfyllningen och att du inte tänkte på att fråga mer vid genomgången men att säljaren inte svarar på dina sms/telefonsamtal.
Be mäklaren kontakta säljaren och få till en kontakt så att du kan få svar på dina frågor.
Sen får du ta det därifrån.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Sen beror ju allt på hur säljaren upplever situationen

Om denne känner att det här kommer leda till krav på den monetära delen i affären är det stor sannolikhet att denne håller käft för att inte ge köparen kött på benen i en eventuell process.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så luften bara försvinner i tomma intet?
Luften går väl ut i systemet och kanske luftats bort i radiatorerna
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Sen beror ju allt på hur säljaren upplever situationen

Om denne känner att det här kommer leda till krav på den monetära delen i affären är det stor sannolikhet att denne håller käft för att inte ge köparen kött på benen i en eventuell process.
Det kan ju också vara så att säljaren inte vet vad felet är utan fyllt på ibland en längre tid utan att vara särskilt brydd om det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
P Pr Sn skrev:
Låt oss istället fokusera på vad jag ska/kan göra nu med den information som finns.
Ta reda på vart det läcker och åtgärda. Förmodligen en skitsak som inte är värd att hålla på och bråka med säljaren om.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Om nu inte säljaren svarar på dina kontaktförsök så kontakta mäklaren och berätta vad du har fått vetskap om och att säljaren inte hade upplyst om det innan kontrakt eller i frågelistan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Juridiskt kan man vid tillträdet upprätta ett kontrakt om att säljaren ska stå för åtgärd. Ev hålla inne pengar tills det är klart. Råkade ut för det vid försäljning när städfirma hade sönder ett fönster. Vet dock inte vad som händer om säljaren vägrar.


Det är ju lite svårt att avgöra om det är ett litet problem utan tillgång till huset.
 
  • Gilla
Pr Sn
  • Laddar…

Bästa svaret

Om jag vore i samma sits skulle jag vänta tills tillträde och undersöka saken, sedan ta fighten om det är något stort eller dyrt problem.

Jag skulle inte alls bli förvånad om det är expansionskärlet. Ett nytt kostar knappt ett par tusenlappar och är inget att bråka med säljaren om i sammanhanget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Juridiskt kan man vid tillträdet upprätta ett kontrakt om att säljaren ska stå för åtgärd. Ev hålla inne pengar tills det är klart. Råkade ut för det vid försäljning när städfirma hade sönder ett fönster. Vet dock inte vad som händer om säljaren vägrar.


Det är ju lite svårt att avgöra om det är ett litet problem utan tillgång till huset.
Det där skall man vara försiktig med. Att strula till själva affären med diverse extra avtal kan vara vanskligt. Om du inte betalar hela köpesumman så finns risk att lagfarten kan ogilitigförklaras senare. Även om ni är överens om det vid tillträdet.
 
H hempularen skrev:
Det där skall man vara försiktig med. Att strula till själva affären med diverse extra avtal kan vara vanskligt. Om du inte betalar hela köpesumman så finns risk att lagfarten kan ogilitigförklaras senare. Även om ni är överens om det vid tillträdet.
Du har säkert rätt. Minns bara att vi skrev papper på att jag ansvarade för fönstret gentemot köparen. Sedan fick köparen släppa in fastighetsförvaltare och städfirman betala, så jag gjorde i slutändan inte ett dugg. Men där fanns ju ett tydligt känt fel.
 
Tar det piano. Flyttar in och undersöker saken när huset finns tillgängligt. Om det är något större får man hantera det då.

Verkar inte finnas någon vinning i att "lösa" problemet innan tillträde, trots att det borde vara enklare att bevisa att felet fanns innan vi kom in i bilden/efter inflytt.

Tack för svar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
P Pr Sn skrev:
Verkar inte finnas någon vinning i att "lösa" problemet innan tillträde, trots att det borde vara enklare att bevisa att felet fanns innan vi kom in i bilden/efter inflytt.
Tja, du kan ju nämna för säljaren att det är ett fel som bör åtgärdas, rent generellt.
Men jag skulle inte riva upp himmel och jord för en sån sak, om man säger så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Precis, kan vara en läcka i blåsbälgen eller vad den kallas i expansionskärlet tex.
Gummimembranet.
Mest troligt säkerhetsventilen. Vid ovarsam påfyllnad öppnar den kanske, och radiatorvattnet innehåller en del skit (flagor bl.a.) som kan fastna i ventilen och göra att den läcker en liten aning. Prova att gymnastisera eller byt, inte astronomiskt dyr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur gammalt är huset/rören? Vårt är byggt 1930 och jag har under de senaste ca 15 åren åtgärdat två lika gamla läckande kopplingar, som gjorde att trycket sakta sjönk.

Läckorna var små, den ena hittade jag då det hela tiden var en rostfläck på emaljen på ett handfat och den kom alltid tillbaka när jag hade tvättat bort den. Obegripligt tyckte jag tills jag insåg att det droppade från en rörskarv i taket, typ en droppe om dagen. Den andra hittade jag av en slump när jag tog i ett rör och upptäckte att det var lite fuktigt. Hittade skarven som droppade en droppe i timmen eller så.

Tidigare var jag, precis som TS, tvungen att fylla på någon gång i månaden. Nu fyller jag på max en gång per år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.