Affären är avbruten, Anticimex kostnad är det end. Avtalet var utformat att uppkommer något på Anticimex rapport hade vi rätt att avbryta. Det var som sagt inte svårigheter att hitta fel. 36 sidor var den på. Kan sälja den som novell.

Bara att gå vidare och man har lärt sig en läxa. Samt man måste bli mycket bättre att verkligen kontrollera huset vid visning.
 
  • Gilla
helrob och 14 till
  • Laddar…
Fanns det någon besiktningsklausul i kontrakten? Känns rimligt att få priset nedsatt med minst en halv miljon bara pga badrummen och taket.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Bara av ren nyfikenhet , vilket hus är det ?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fanns det någon besiktningsklausul i kontrakten? Känns rimligt att få priset nedsatt med minst en halv miljon bara pga badrummen och taket.
Hej ja att om några brister framgår, ej specifierat vilka brister så går det avbryta affären.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Affären är avbruten, Anticimex kostnad är det end. Avtalet var utformat att uppkommer något på Anticimex rapport hade vi rätt att avbryta. Det var som sagt inte svårigheter att hitta fel. 36 sidor var den på. Kan sälja den som novell.

Bara att gå vidare och man har lärt sig en läxa. Samt man måste bli mycket bättre att verkligen kontrollera huset vid visning.
knepet är att ge mäklaren en kopia på protokollet. Då är han skyldig att delge ALLA spekulanter om alla bristerna i protokollet.
Vips så är huset ganska svårsålt och man har ett betydligt bättre förhandlingsläge. Gjorde så för 15 år sen på inrådan av besiktningsmannen och det funkade (y)
 
  • Gilla
Erik Gustafson och 5 till
  • Laddar…
Fantastiskt råd, ska tänka på det om jag köper hus igen.

Vi blev kortvarig lyckliga ägare tlll ett 70 talshus, men kände ingen lukt vid inflyttning. Men nu luktar det i vissa rum på nedervåning och ett på övervåning.
Sprungit runt och försökt hitta fukt, och Max är 11% i parketten som jag hittat. Parkett är på plastmatta och betongen under känns torr.

övervånignen har ja ingen aning om det har satt sig i väggar.
De andra rummen på övervåningen är nyrenoverade med nya gipsplattor så kanske börjar lukta senare också.
 
Sänk erat bud 50.000 och säg till mäklaren att ni väntar svar från en grann ort på en annan fastighet
Så erat bud gäller veckan ut

jag gjorde detta för en massa år sen, säljaren fick väll panik att i skulle hoppa av affären, så dom tog vårat sänkta bud
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
J javlaandersson skrev:
Sänk erat bud 50.000 och säg till mäklaren att ni väntar svar från en grann ort på en annan fastighet
Så erat bud gäller veckan ut

jag gjorde detta för en massa år sen, säljaren fick väll panik att i skulle hoppa av affären, så dom tog vårat sänkta bud
för oss som inte läst klart, eller kanske inte ens började läsa. :crysmile:
 
  • Haha
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
Huset ligger ute som kommande om nån är intresserad!
 
Hälsa mäklaren att ditt bud gäller till klockan x det och det datumet.
Och ha is i magen.
Det kan ju sluta med att fler än du bjuder, men du kan alltid lägga sista budet.
Vem vet, det kanske blir billigare.

Danin Danin skrev:
Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% säkert.

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Fantastiskt råd, ska tänka på det om jag köper hus igen.

Vi blev kortvarig lyckliga ägare tlll ett 70 talshus, men kände ingen lukt vid inflyttning. Men nu luktar det i vissa rum på nedervåning och ett på övervåning.
Sprungit runt och försökt hitta fukt, och Max är 11% i parketten som jag hittat. Parkett är på plastmatta och betongen under känns torr.

övervånignen har ja ingen aning om det har satt sig i väggar.
De andra rummen på övervåningen är nyrenoverade med nya gipsplattor så kanske börjar lukta senare också.
nu är det ju ett tag sedan och vet inte om ni hittat källan till lukt men plastmatta under parkett kan lukta riktigt illa även om det är torrt.
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
nu är det ju ett tag sedan och vet inte om ni hittat källan till lukt men plastmatta under parkett kan lukta riktigt illa även om det är torrt.

Hej vi rev allt som fanns , slipade betonggolv . Bytt gips hela övervåning. Så helrenoverat hela huset. Ingen lukt längre tack och lov . Men lite osäker exakt vad det var som luktade.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% säkert.

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?
Förstår dig till 100% men snälla! Var inte arg, ha tålamod, ge dem tid, man är jättenervös som säljare, det är smärtsamt, ångestladdat och som att ha stark separationsångest, man älskar sitt hus men av olika anledningar, eller som i detta fall sjukdom förmodligen så är det nog mkt rörigt, vad vill de vad vill de inte om vart annat.
Ibland måste tyvärr köpare vara pedagogiska, vill ni ha huset så visa dem värdighet och då kommer ert köp och inflytt bara ge positiv karma.
Lycka till till er båda parter.
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej vi rev allt som fanns , slipade betonggolv . Bytt gips hela övervåning. Så helrenoverat hela huset. Ingen lukt längre tack och lov . Men lite osäker exakt vad det var som luktade.
Fattar! Grymt att lukten är borta iaf. Det kan lätt bli ett jobbigt hjärnspöke annars. Hoppas att ni trivs i nya huset.
 
Danin Danin skrev:
Hej, nej vi har inte sagt något av detta till säljarna, de har ingen aning om våra planer alls. De vet varken våran ekonomi.
Att renovera är något vi kommer låna till för att sen omvärdera huset så det är ju inga pengar vi kommer kasta ut.

Vi har aldrig träffat eller haft personlig kontakt med säljare.

Huset kan bli ett drömhus om våra planer går som vi hoppas, men de kommer krävas mycket jobb. Samtidigt är det svårt att hitta större hus.

Det är ju en uppoffring med 20 minuter längre pendling än tidigare.

Vi har inte tänkt 500.000kr, kanske närmare 300.000kr i renovering.

Som sagt är det stammbyte eller grova problem med tak och vind så hoppar vi av.
Hm… ni kan inte lita på säljaren och de vet inte om ni kommer att stå fast vid ert bud, sånt är livet i fastighetsaffärer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.