Thomas59
Rapid skrev:
Mäklaren vet att så fort en budgivning startat, mellan ett antal parter, så växlar budgivningen över i ett onyanserat, personligt läge, där alla spärrar släpper. Plötsligt är det bara två kvar och nu skall man minsann visa var skåpet skall stå. Omgivning- grannar, frugan, alla följer hur Janne bjuder högst, och får en sorts personlig vinst på kontot. En skåra i kolven- Janne vann budgivningen! I dom lägena är husets kvaliteter, och den egna ekonomin bortglömda. Uppvaknandet kommer sedan.

Det kanske är därför så många vill ha öppna kontrakt så att man kan ändra sig efter kontraktsskrivningen. Man bjuder helt enkelt blint i flera avseenden.
Att budgivningen kan skena iväg till priser som den slutliga köparen egentligen inte var beredd att betal händer nog i en del fall. Att det skulle ligga personliga hävdelsebehov bakom tror jag dock är mindre sannorlikt.

Om du med "öppna kontrakt" menar att det finns en besiktningsklausul med möjlighet att ganska fritt hoppa av köpet så tror jag faktiskt inte att det spelar så stor roll. Gissar att det inte är speciellt vanligt att man hoppar av för småfel. Det är väl snarare så att har man vunnit budgivningen är man mentalt redan husägare och i de flesta fall genomför man köpet ÄVEN om det skulle finnas fel som man inte räknat och faktiskt ÄVEN om man inte lyckas pruta så mycket som man ville pga felen.
 
Thomas59 skrev:
Att budgivningen kan skena iväg till priser som den slutliga köparen egentligen inte var beredd att betal händer nog i en del fall. Att det skulle ligga personliga hävdelsebehov bakom tror jag dock är mindre sannorlikt.

Om du med "öppna kontrakt" menar att det finns en besiktningsklausul med möjlighet att ganska fritt hoppa av köpet så tror jag faktiskt inte att det spelar så stor roll. Gissar att det inte är speciellt vanligt att man hoppar av för småfel. Det är väl snarare så att har man vunnit budgivningen är man mentalt redan husägare och i de flesta fall genomför man köpet ÄVEN om det skulle finnas fel som man inte räknat och faktiskt ÄVEN om man inte lyckas pruta så mycket som man ville pga felen.
Jag försöker trycka på psykologins roll i mitt inlägg- som gärna infinner sig och spelar en stor roll vid budgivningen. Jag tror inte man behöver ha särskilt stort självhävdelsebehov eller mindervärdeskomplex för att efter några turer plötsligt vilja vinna budgivningen. Det finns naturligt i oss, ungefär som att vi vill vinna en korplagsmatch i fotboll.

Alla mäklare vet att priset ökar om man lyckas få en budgivning tillstånd. För att få till budgivning utgår man med löjligt lågt utgångspris. Detta för att få med så många deltagare som möjligt. Då ökar priset!
 
Redigerat:
Jag tror att i längden så vinner både säljare och köpare på att sätta ett utgångspris som speglar det verkliga värdet på bostaden. När vi skulle sälja vår bostadsrätt så lät vi de tre största firmorna i stan värdera lägenheten och sedan berätta om deras tillvägagångssätt vid en eventuell försäljning och det visade sig att alla tre värderade bostaden i princip lika men endast en ville lägga ett utgångsbud just under värderingen. Den "värsta" rekommenderade ett utgångspris 40% under värderingen. Vi valde den mäklare som ville lägga utgångspriset närmast värderingen av två skäl. Det första var att vi skulle acceptera att sälja för utgångspriset och det andra var att när vi själva tittade på bostadsrätter så använde vi utgångspriset som bostädernas "rätta värde" och skulle aldrig bjuda så mycket mer än det satta priset.

Visst så kan lockpriser säkert ge upphov till vilda budgivningar i vissa fall men det ärligaste och mest smidiga är nog att man i alla fall från början sätter ett pris som man är beredd att sälja för.
 
Thomas59
mr_bygg skrev:
Jag tror att i längden så vinner både säljare och köpare på att sätta ett utgångspris som speglar det verkliga värdet på bostaden. När vi skulle sälja vår bostadsrätt så lät vi de tre största firmorna i stan värdera lägenheten och sedan berätta om deras tillvägagångssätt vid en eventuell försäljning och det visade sig att alla tre värderade bostaden i princip lika men endast en ville lägga ett utgångsbud just under värderingen. Den "värsta" rekommenderade ett utgångspris 40% under värderingen. Vi valde den mäklare som ville lägga utgångspriset närmast värderingen av två skäl. Det första var att vi skulle acceptera att sälja för utgångspriset och det andra var att när vi själva tittade på bostadsrätter så använde vi utgångspriset som bostädernas "rätta värde" och skulle aldrig bjuda så mycket mer än det satta priset.

Visst så kan lockpriser säkert ge upphov till vilda budgivningar i vissa fall men det ärligaste och mest smidiga är nog att man i alla fall från början sätter ett pris som man är beredd att sälja för.
Det är omtvistat och inte helt uppenbart att ett lågt utgångspris ger ett högt slutpris. Tvärtom talar mycket för att så inte är fallet.

Att sätta ett utgångspris som man också är beredd att acceptera är ju hederligt men det spelar inte så stor roll. Säljaren är ju i sin fulla rätt att sälja till vem som helst till vilket pris som helst, över eller under utgångspris. Ett för lågt utgångspris kan ju vara en fördel för köparna om det är få budgivare. Om säljaren måste sälja men bara får bud under vad han egentligen vill ha kan han bli tvingad att anta ett lågt bud.

Så var det då vi köpte vår villa förra våren. Vi bjöd utgångspriset (vi var enda budgivare) men säljaren, som satt ett lockpris, ville inte sälja utan bad oss höja vårt bud. Då meddelade vi mäklaren att vi hoppade av (trots att vi glatt kunde ha bjudit 1 MSEK mer) om inte säljaren accepterade. Mäklaren återkom och meddelade att säljaren kunde acceptera ett bud några hundra tusen högre. Mitt besked var liksom tidigare att vi bjöd utgångspris och villle ha besked omgående. Säljaren accepterade. Saken var ju den att hade säljaren satt ett utgångspris 500 000 eller tom 1 MSEK högre så hade vi nog betalat det.

Att använda utgångspriset som bostadens "rätta värde" är väl kanske inte så smart:eek:. Ännu märkligare då ni själva sett hur mäklarnas bedömning av ett rimligt utgångspris kan variera.

Om jag skulle ge ett råd så är det väl att fullständigt strunta i vilket utgångspris ett objekt har. Bilda er en EGEN uppfattning om vad marknadspriset borde vara och vad ni är beredda att betala och lägg upp er egen budgivning efter detta.
 
Håller helt med om att det viktigaste är att innan bestämma vad man tycker att man är beredd att betala och för vår del utgick vi till stor del från utgångspriset eftersom vi som relativt nyinflyttade inte hade så bra koll på vad det egentliga priset borde vara. Risken att då är väl snarare att man kanske lägger sig för tidigt i en budgivning men man riskerar knappast att dras med i en skenande budgivning.

Min poäng var att säljaren med ett hyfsat korrekt utgångspris slipper råka ut för precis den situation som ni beskriver. Självklart, för er del var det bara att utnyttja situationen och sätter man ett utgångspris så tycker jag också att man får acceptera att sälja till det priset om drömmen om en planerad budgivning går i kras. (Vad är annars alternativet?)

Köpare slipper också med anständiga utgångspriser slösa energi på omöjliga objekt. Har man som köpare bra koll på marknaden så spelar väl utgångspriset mindre roll för man har ändå ett rätt bra uppfattning om värdet men många lockas säker av låga utgångspriser.

Jag tror också att det inte är självklart att ett lågt utgångspris ger ett högre slutpris och det var också av den anledningen vi valde mäklaren med det högsta utgångspriset. Om det sedan var rätt är väl svårt att säga i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.