Du kommer att få aktuellt marknadspris för det du säljer. Nu är det ett par år sedan jag sålde lite skog så det dagspriset är långt från aktuellt längre. När jag slutavverkade senast så kontaktade Norra Skogsägarna mig med anledning av att min granne skulle ta ut en större avverkning och vi hade en planerad avverkning några år fram, så jag tog och justerade min plan och avverkade samtidigt som min granne. Eftersom vi får dela på transportkostnader för alla maskiner så blir kostnaderna för avverkningen lägre och därmed nettoresultatet av avverkningen högre. Mitt råd är således att hoppa på erbjudandet för du kan inte fixa ett bättre nettoresultat genom att förhandla fram priser och definitivt inte med en så liten avverkningspost som du har.

Beträffande hur det beskattas så ska skogsägaren ha enskild firma eller annan bolagsform och även vara momsregistrerad. Om bolaget gått med vinst vid räkenskapsårets slut får vinsten sättas in på ett Skogskonto, dock högst 60 % av intäkten från avverkningen, och beskattningen skjuts upp tills man tar ut pengarna från Skogskontot och kan således användas för att täcka kostnader kommande räkenskapsår. Pengarna får stå inne på Skogskontot i maximalt 10 år.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Zixten, min "uppskattning" grundar sig naturligtvis på det faktum att det är en mycket begränsad post som ska säljas. Kan man samordna med nått större i närheten blir utfallet betydligt bättre, men det har vi ju ingen information om.
 
Olsin skrev:
Du kommer att få aktuellt marknadspris för det du säljer.
Fast risken är väl att TS råkar ut för en av de mer oseriösa uppköparna och får ett riktigt dåligt avtal...
Finns tyvärr de som ser sådana som TS (med en liten mängd skog) som ett lätt byte, och berättar att det är dåliga prisser nu, att TS kommer att få höga kostnader för att det är ett litet objekt, och att det är dålig kvalitet på skogen mm. mm.

TS bör prata och rådfråga någon.
TS kanske har bra kontakt med grannen, eller har annan skogsägare i sin närhet som kan ge bra råd...
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
elmont skrev:
Zixten, min "uppskattning" grundar sig naturligtvis på det faktum att det är en mycket begränsad post som ska säljas. Kan man samordna med nått större i närheten blir utfallet betydligt bättre, men det har vi ju ingen information om.
TS skrev följande i sitt första inlägg....
"grannen ska avverka och därför ringde virkesköparen och ville ta denna del när dom ändå var i farten."

Men även om TS är själv om en avverkning i området bör TS får bättre netto än 100kr / m3 tycker jag...

Fråga till TS, vilka priser pratade virkesköparen om??
 
Virkesköparen har bara hänvisat till prislista på nätet.. Men vi har inte pratat om drivningskostnader så jag ska be han återkomma med anbud, eller heter det offert?
Hursomhelst så är det en fin sluthuggning med lång och grov granskog.. Ca 100 år. Gissar på medelstam på minst 0'3

Pratat med en bekant som har skogsmaskiner och han säger att drivningen borde hamna på ca 80:- 30 för skotarn å 50 för skördarn. Skotningen är ca 300 meter.

Ska försöka förhandla och borde väl komma upp mot 300 för timmer å 160-200 för massan netto..
 
Som jag sa innan, på ett skogsforum(.se) kan du nog få mer svar...
 
Ska kanske ta och kika på det forumet.. Men jag gillar byggahus bäst;)
 
Avverkningen ska också anmälas till Skogsstyrelsen senast tre veckor innan avverkning.

Skogsvårdslagen föreskriver att markens virkesproducerande förmåga utnyttjas, vilket betyder att du efter avverkningen måste bekosta nyplantering, såvida du inte lämnat "fröträd" i sådan omfattning att du säkrar nästa generation skog på detta sätt.
 
Jo det ska ju markberedas å planteras efter såklart..
 
Satt och funderade lite tidigare ikväll, du har ju ett alternativ till.... Erbjud grannen att köpa hela ditt skifte...

Om du inte har hus på skiftet, eller planerar att bygga där så blir det ju mest bara jobb på fastigheten i framtiden....
 
Nja alltså det är ju mer en del av tomten med tillhörande byggnader och själva skiftet är ju betydligt större än dessa 2,5 ha.. Men den del som är aktuell är ju denna. Eftersom grannskiftena har avverkat så står inte granskogen så stabilt längre vindmässigt:) så sälja är inte ett alternativ:)
 
Ta kontakt med fler aktörer på marknaden, din polare med maskiner kanske har bättre kontakter...
Tänk på att prislistorna som presenteras oftast är lågt satta, finns möjligheter till premier, nu har du ju små volymer, men något litet kan du nog få ändå...

Se sedan till hela affären istället för att stirra dig blind på ett högt pris....
En del betalar lite mindre men då ingår det markberedning och plantor / plantering...

Ta hellre ett lägre pris och en säker köpare, istället för ett högt pris och en köpare som man kanske inte får betalt av alls...

Sen gäller det att se upp med hur man mäter volymen, finns lite olika sätt som ger olika volym...
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
var igår upp och kollade till marken, ett 50-tal grova granar som stormen tagit, och de ska ju tas om hand om så det blir lämpligt att ta hela det berörda området.

det är min farmor som äger fastigheten men jag är den enda anhörige så efter farfars död är man ju tvungen att sätta sig in i skogen lite :) det visade sig att sca hade skickat ut brev där de erbjöd 405:- m3fub för timmer och 205:- m3fub för massan minus transportavdrag, det såg ju betydligt bättre ut redan där än vad säljaren som mumlade om låga priser... men sca är ju kanske inte intresserad av ett sådant litet skifte. men det finns ju bra mycket mer skog att avverka så är dom inte intresserad av så lite så kanske dom för hugga vidare om det skulle hjälpa:)

jag ska efter julhelgen ringa runt till alla aktörer som håller till i trakten och be om ett anbud/offert.

jag ber dem helt enkelt om ett pris på:
timmer m3fub
massa m3fub
avverkningskostnad
markberedning
plantering

och där dessa delar är specificerad så man kan se om det är något som verkar konstigt.
är det något mer man bör tänka på? ni har ju kommit med massa bra tips!

har inte hunnit med att regga mig på skogsforum eftersom internet legat nere och man har åkt 100 mil för att kika på skogen i helgen :)

min bekant som har maskiner kör tyvärr långt därifrån så det är inte någon mer hjälp än att uppskatta kostnaderna :=
 
Mikael_L
elmont skrev:
Man får även betala arbetsgivaravgifter om man driver en näringsveksamhet, inte bara skatt
Precis. Och det heter egenavgifter då, om man inte har aktiebolag som man är anställd i.

egenavgiften är ca 2% lägre eller något sådant än arbetsgivaravgiften, vilket beror på lite sämre sjuklöneskydd samt någon slags arbetsmarknadsavgift (låter som något hittepå för att dra in fler skattekronor :eek:).
http://www.tks.nu/starta-eget/25-skatter/skatteberakning.asp



Fast den springande punkten är kanske om det räknas som eget arbete ifall man lejer bort rubbet - ett bolag kommer och avverkar, markbereder och planterar och sen pytsar in en liten slant på kontot.
Räknas den slanten då som arbete, man har ju inte gjort något, förutom ringt något samtal.
Eller är det inkomst på kapital eller något sådant?


Vad räknas en aktie-daytraders vinst som? Han har ju inte heller arbetat, han har ju bara ringt några samtal och klickat på datorn lite ... ;)
 
Redigerat:
om man har vinst efter omkostnaderna så :) en ny 4 hjuling kanske vore lämpligt att köpa ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.