har ett pyttelitet skifte på ca 2,5 HA uppe i västerbottens inland.

består av riktigt fin och välskött granskog.


grannen ska avverka och därför ringde virkesköparen och ville ta denna del när dom ändå var i farten.

skogen är mogen att avverkas, det finns lite stormfällt virke enligt grannen som måste tas omhand om, och eftersom det stormat så är virkespriserna låga nu sa virkesköparen. han uppskattade totala volymen till 350-400 m3

någon med erfarenhet att sälja skog? vad kan man begära i pris och vad ska man tänka på?

MVH/T
 
Sälja skog är lite speciellt, man får det bolagen betalar. Be om en prislista från bolaget.
 
jo han nämnde att prislistan fanns på nätet, jag kollade och det är ju priset på virke vid väg, sedan ska ju avverkningskostnaden betalas...

men man kanske kan be dem skicka en offert istället? och kanske även höra med andra bolag, men de lär knappast vara intresserad eftersom det var så lite

MVH/T
 
Ta kontakt med de skogsbolag som finns i området. Be dom presentera ett nettopris, dvs vad du får/m3 efter att avverkningskostnaderna är dragna.
Se till att alla ger pris i m3fub (fast mått under bark) så att du kan jämföra.
 
Det är inte lätt att tjäna pengar på skog. Att en uppköpare dyker upp och ber att få köpa låter nästan för bra för att vara sant. Skogsförsäljning belastas normalt av mycket höga kostnader för både själva avverkningen och utdrivningen till farbar väg. Detta gäller i högsta grad när man säljer småposter.

Därför bör du noga studera på vilka villkor virkesköparen vill jobba. Tänker han fakturera dig med löpande räkning för fällning och skotning? Eller är han beredd att köpa timret på rot där det står?

Du ska också fundera på efterarbetet. I vilket skick befinner sig marken etter avverkningen? Hur mycket kostar nyplantering?

Jag tycker att du först av allt ska prata ihop dig med grannen!
 
Be om offert med ersättning netto. D v s sälj skogen på rot där den står.
 
Du kanske får ett netto på 100:-/m2 ca 40 000:- med det ska du sedan betala markberedning och plantsättning samt dina socialala avgifter (ca 50% av nettot) så det du kan stoppa i fickan blir inte många kronor.
 
Sociala avgifter på att sälja skog??
 
Ja, det räknas ju som inkomst, procentsaten är lite olika om man säljer en rotpost eller avverkar själv.
Ps
Skogsbruk är näringsverksamhet som tex jordbruk.
 
Redigerat:
Prata med Norra skogsägarna (Mellanskog som dom heter i Gävleborg). Det är en skogsägarförening som arbetar för att ge skogsägarna så högt pris som möjligt, medans skogsbolagen som t.ex. Stora Enso bara sänker priserna.

//Patrik
 
Jo, det är klart att man måste deklarera inkomst men "sociala avgifter" då tänker jag på arbetsgivaravgifter.
 
Man får även betala arbetsgivaravgifter om man driver en näringsveksamhet, inte bara skatt
 
elmont skrev:
Du kanske får ett netto på 100:-/m2 ca 40 000:- med det ska du sedan betala markberedning och plantsättning samt dina socialala avgifter (ca 50% av nettot) så det du kan stoppa i fickan blir inte många kronor.
Enligt mina mattematiska kunskaper blir det ett netto på 2 500 000kr om vi följer elmonts siffra på 100 kr / m2
Men jag antar h*n menar 100kr/m3, vilket är på tok för dåligt på en slutavverkning.
Och skatten som skall betalas är väl skatt på inkomst av kapital eller något liknande... Borde ligga på ca 30% av vad du får över efter alla kostnader, så som markberedning och plantering.

Vilket pris du får beror sen på hus skogen ser ut, hur långt det är till bilväg, vilken terräng det är mm. mm.
Hur gamal är skogen?

Skulle tro att du kan få lite mer svar på dina skogliga frågor på ett rent skogsforum(.se)
 
Naturligtvis menar jag m3, i övrigt tror jag att jag har hyfsad koll på vad nettot kan bli och vilka skatter mm som man får betala. Jag är ju trots allt skogsägare själv och har gjort lite avverkningar med allt vad det innebär.
 
elmont skrev:
Naturligtvis menar jag m3, i övrigt tror jag att jag har hyfsad koll på vad nettot kan bli och vilka skatter mm som man får betala. Jag är ju trots allt skogsägare själv och har gjort lite avverkningar med allt vad det innebär.
Även jag är skogsägare, och för ett netto på 100 kr / m3 på en slutavverkning skulle jag låta skogen stå...

Vad som försvårar för TS är väl att det är ett litet objekt.... Men skall grannen avverka kan TS få lite fördelar där, då man slipper flytta maskinerna så långt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.