Tack. Jag med en del andra anser att riksbanken tonade ned behoven av kommande räntehöjningar igår. Det stämmer att riksbanken ser en möjlig höjning med ytterligare 0,25% under första halvåret 2008 och möjligen en ytterligare 2009. Men en del bedömare menar att det kanske inte blir fler höjningar alls efter gårdagens. Andra menar att riksbankens prognos är för försiktig. Det är precis som vanligt alltid två olika uppfattningar i marknaden.

Jag tror dock att om hushållen ser ett slut på räntehöjningarna kan priserna mycket väl fortsätta stiga. Det är marginella skillnader i kostnader för de flesta hushåll trots allt med 0,25% ränteskillnad. Det väsentliga är att hushållen får lättare att se vad framtida kostnader blir och väga det emot ex. kommande löneökningar kommande år. De flesta kommer trots allt att få större löneökningar 2008 och 2009 än vad riksbankens eventuella räntehöjningar kostar. Därför tror jag inte heller att priserna nödvändigtvis behöver bromsa in.

Jämför man alla negativa skriverier senaste halvåret mot faktiskt utfall så stämmer det inte alls. Tror det var 3 kommuner sammanlagt som visade negativ prisbildning under senaste kvartalet (varav ex säsongsbundna Gotland var en), övriga kommuner visade stigande prisbildning men i tidningarna har det tjatats i leda om att småhuspriserna går ned.

Jag kan inte Malmös bostadsmarknad särskilt mycket och vill därför inte ge några spådomar där. Anledningen till att Köpenhamns priser har gått ned är att de byggt väsentligt mycket mer på den sidan bron än vi gör i Sverige. Det handlar alltså där om att efterfrågan i viss mån mättats. Men i Sverige har vi en allt mer växande bostadsbrist och nybyggnationen minskar. Önskar att detta uppmärksammades mer. 2006 var det 20% av kommunerna som uppgav växande bostadsbrist vilket kan jämföras med 2002 då den del kommuner som uppgav att de hade växande bostadsbrist enbart var 2%. Det kommer att ta tid att bygga ikapp denna efterfrågan. Jag har lite svårt att få ihop bostadsbrist med prisnedgång på bostäder. Till sist betalar man vad det kostar att bo utifrån sin disponibla inkomst och hushållen har stigande disponibla inkomster inkl genomförda räntehöjningar.
 
Nu kanske vi spårat ur lite i frågan då vi diskuterar bostadspriserna och deras utveckling framåt.

Kortfattat vill jag uttrycka det så här. Kortsiktigt (1-5 år) kan bostadspriserna sjunka något alternativt konsolidera (stanna upp), vilket vore lämpligt då det inte kan fortsätta i denna takt som varit. På sikt (5-20 år) kommer fastigheter att stiga i pris.

Jag ser egentligen dessa faktorer som påverkar priserna på bostadsfastigheter, i fallande påverkansgrad.
1. Köpkraft
2. Tillgång och efterfrågan
3. Psykologi
4. Behov

Om vi funderar på dessa faktorer så kan man säga detta:
1. Köpkraften är god och ökande, fler får arbete och lönera ökar och skatterna sjunker något. Mot detta står något ökande räntekostnader.
2. Hänger ihop med nr 1 och efterfrågan är i dagsläget god och tillgången ökar förmodligen då en del säljer med tanke på skatteplanering, flyttar till nubyggd villa osv. Detta är också mycket lokalt fenomen och man bör känna till sitt närområde för att bilda sig en uppfattning. Här kan tex tillgången vara avgörande då många i nämnda område säljer under en kort tidsperiod vilket kan mätta efterfrågan och den lokala marknaden stagnerar eller sjunker.
3. Denna är mycket svår att hävda sig mot och blir på något sätt självuppfyllande. Nu när media skriker sig hesa över prisnedgångar i Danmark, USA och nu Sverige (oavsett hur väl underbygga dessa rubriker är) får de en negativ effekt på bostadspriserna. Ingen vill köpa grisen i säcken och det kan få många att vänta med köp då priserna "kanske" sjunker.
4. Här är det stora lokala variationer som påverkas av inflyttnig, antal barnfamiljer som söker tex villa mm mm. Här måste man känna till sin lokala bostadsmarknad för att få ett hum om hur det ligger till. Det är också av stor vikt vilket objekt man avser sälja/köpa då det tex kan finnas stort köpsug efter just den bostad man avser köpa/sälja och därmed ökar antalet spekulanter och därmed priset.

Detta var förmodligen självklarheter för många av er och det finns en uppsjö av ytterligare faktorer som kan påverka men dessa ser jag som de viktigaste. Sedan är det bara att försöka bilda sig en uppfattnig av läget just där man själv bor och planerar att sälja/köpa.

Men mitt råd kvarstår att strunta i att krångla med försäljning nu och ordna flytt till annat tillfälligt boende. Det blir, enligt min uppfattning, bara besvärligt och man kan inte med all vilja i världen veta vad som är "rätt eller fel". Det blir en chansning i vilket fall och då går bekvämlighet och frid i hemmet prio 1.

Jag vill dock poängtera att ni måste komma överrens om erat beslut, det är olyckligt om ni ska bli oense om denna fråga och sedan släppa den oavsett vad ni kommit överrens om. Inte bra att om ett år då ni har facit, slå resultatet av beslutet i huvudet på ens partner.
 
WeeBe skrev:
Nu kanske vi spårat ur lite i frågan då vi diskuterar bostadspriserna och deras utveckling framåt.
Det tror jag faktiskt inte frågeställaren anser i och med att alla de faktorer som räknas upp i frågeställning och även rubriken är framåtriktat.

Sen ger ju även du svar i samma linje. Något jag missat? Försökte ge min uppfattning, utan att det ska vara någon alenarådande sanning.

Avseende punkten 3 så var det exakt samma visa i tidningarna förra hösten, men priserna fortsatte likväl upp 20% på årsbasis, lite beroende på vart man tittar. Så om det inte var självuppfyllande då, varför skulle det vara det i år i så fall?

Såhär lät det förra sommaren med feta rubriker:

"Varning för fastighetsras
2006-06-28 09:00"


Stigande global inflation och högre räntor kommer troligen leda till ett ras i fastighetspriser efter de senaste årens starka utveckling
."

Vare sig inflation eller fastighetsras har inträffat sedan dess utan precis tvärtom.

Kanske är viktigt att jag är enig med alla andras uppfattning att samma prisökningstakt inte kan pågå i evigheten. Men jag tror de flesta köper sin bostad för att bo i och att de flesta är nöjda med 3% i prisökning på ett år. Det väsentliga är att man har råd med sitt boende, vilket jag tror att de flesta har idag i och med att räntekvoten fortfarande ligger på en historiskt låg nivå.
 
Lekkamraten, visst, framtida bostadspriser var en av delarna i frågeställningen.

Jag vet att media skrivit om detta ett tag. Något ras har det bevisligen inte blivit, men en viss stagnation har inletts på många håll. Jag tror inte på något regelrätt ras då detta skulle innebära en nedgång med 10-30%. Samtidigt visar ju detta inlägg på att människor i allmänhet ser en prisnedgång i antågande och ju fler som tror på nedgång i bostadsmarknaden desto större utbud och fallande priser. Då denna spiral är igång göder den sig själv, precis som uppgång föder uppgång. Skulle detta sammanfalla med en lågkonjuktur med kraftigt ökar arbetslöshet som följd kan det närma sig ras, men där är vi som bekant inte ännu på några år.

Skillnaden mellan oss och tex USA (där nedgången varit stor) är väl att precis som du säger att de allra allra flesta köper sina fastigheter för att bo i och inte som spekulationsobjekt. Dessutom hoppas jag att våra banker inte varit alltför generösa med sin utlåning till mindre kreditvärdiga låntagare, tex subprime lån existerar ju inte i den utformning som i USA.
 
Hej Daisy,

Kommer själv att bygga i samma område. Ta gärna en titt på www.astapage.se

Iaf, ni kommer ju att bygga i första etappen (om jag har förståt det rätt).
Där är 10 köpare från Bara i samma etapp. Dessa 10 har inte samma sorts boende. Om jag har räknat rätt så bor 7 i radhus och 3 i friliggande hus. Min poäng är att dessa hus vänder sig till lite olika köpare.
Visst kan det finnas köpare som kan vara öppna för både och men det kommer inte att vara 10 hus samtidigt som vänder sig till samma kundkrets.
Dessutom kommer dessa 10 inte att lägga ut sin bostad till försäljning samtidigt. Det finns inte en chans att alla har exakt samma tidsplan för sitt bygge.

Låt mig även påminna om att fastighetsbildningen kommer att bli klar nu i veckorna.
Innan fastighetsbildningen kan man knappast göra så mkt. Ni som fått tomt i första etappen har det tajt med tiden fram tills tillträdet om ni ska kunna börja bygga direkt (förutsatt att tillträdet blir som planerat). Man vill ju inte stressa igenom en massa viktiga beslut för att kunna börja bygga snabbt. Detta tror jag är ytterliggare en faktor som kommer att leda till att ni kommer att sälja vid olika tidpunkter. Jag kan ha fel.

Vi gick igenom samma frågeställning som ni gör nu och valde att vänta.
Du har redan nämnt orsakerna men det viktigaste för oss var just barnet och dagisplats.
En annan sak är att vi är i etapp 2.

Lycka till med beslutet.
Och trevligt att prata med blivande områdesgrannar.:)
 
Hej Theoharis

Åh vad kul att hitta nån som oxå ska bygga där!!

Det lutar nog åt att vi väntar nu, efter att ha diskutterat med ett antal olika personer. Och med alla er här!!!! (TACK) Och det känns verkligen jätteskönt.


Vilken fin hemsida ni har. Vi verkar ha kommit mycket längre i era planer än vad vi har, fast ni har tillträda senare. Och så har ni ju fått den bästa tomten :) Den hade jag oxå velat ha men vi ville inte vänta ett år till att börja bygga.
 
Bra att ni kommit överens och lycka till!
 
En klassiker om varningar i media för prisras. Den är visserligen gammal (2005), men lika aktuell idag:

http://www.varderingsdata.se/artiklar/varning_for_varningar.pdf

Några citat:

'Följande rubrik kunde man läsa i Dagens Nyheter den 15 augusti 2004: ”Priserna på borätter kan inte fortsätta att stiga”.'

”Med tanke på världsläget och den vikande konjunkturen så tror jag att det måste bli en prisnedgång” (Stellan
Lundström, professor i fastighetsekonomi, KTH)", 1 februari 2003.

"Priserna på bostäder kommer att falla med 20-30 procent" (Rubrik i DI 2004-10-15, citat från samme Stellan Lundström).

I åtminstone 5 år har man återanvänt samma story och det är nästan alltid 20-30 procent det ska falla. Det är klart att de någon gång får rätt om de fortsätter att säga samma siffror varje år, men frågan är hur långt det ska upp först.
 
Tack för de smickrande orden. Vi är jättenöjda med tomtvalet men det är som du säger längre väntan.

Roligt att höra att ni kommit överens.

Hälsningar
 
Jag tror att priserna kommer att falla. Jag baserar detta på att vi köpt hus och till ett rejält högt pris i förhållande till vad vi hade tänkt från början, så nu börjar de nog falla :)
 
Självklart kommer priserna gå ned någon gång.
Och det skulle inte förvåna mig om det blir nu.

Hur mycket och hur snabbt beror delvis på psykologi, och delvis förstås på tillgång/efterfrågan och förstås till stor del på ekonomi (ränta,inkomster etc).

Skall man bo i sitt hus/lägenhet så tror jag inte man bör oroa sig för mycket. Skall man köpa något nu och funderar på att vänta med försäljinig så skall man nog räkna in en liten buffert.

Däremot har jag svårt att se att det är upplagt för långtida prisras, iaf i regioner där det är högtryck låg arbetslöshet och bostadsbrist (tex Stockholm/Gbg/Malmö). Såklart lyxlägenheterna kan gå ned från 50 kkr/kvm till 45kkr/kvm - dvs 20-30% på kort tid, men för att det skall bli ett allmänt ras så måste det sprida sig till mer normala bostäder också, det har jag svårt att se förutsättningarna för, även om det kan bli en utplaning och tom en nedgång på ett antal procent, vilket ju bör vara att vänta med tanke på de senaste årens uppgång...

/K
 
ordain skrev:
En klassiker om varningar i media för prisras. Den är visserligen gammal (2005), men lika aktuell idag:

[länk]

Några citat:

'Följande rubrik kunde man läsa i Dagens Nyheter den 15 augusti 2004: ”Priserna på borätter kan inte fortsätta att stiga”.'

”Med tanke på världsläget och den vikande konjunkturen så tror jag att det måste bli en prisnedgång” (Stellan
Lundström, professor i fastighetsekonomi, KTH)", 1 februari 2003.

"Priserna på bostäder kommer att falla med 20-30 procent" (Rubrik i DI 2004-10-15, citat från samme Stellan Lundström).

I åtminstone 5 år har man återanvänt samma story och det är nästan alltid 20-30 procent det ska falla. Det är klart att de någon gång får rätt om de fortsätter att säga samma siffror varje år, men frågan är hur långt det ska upp först.

Stellan Lundström, suck. Jag blir så trött på denne man som dom i nyheternssändningarna efter varje räntehöjning interjuvar angående prisutvecklingen. I över 5 år har han basunerat ut samma sak vi varje interjuv: Nu rasar det, jag tror på en nedgång på mellan 10-30% inom kort. Har dom inga andra experter att tillgå?

Jag lyssnade på denna tomten, och andra när jag skulle köpa hus redan 2002. Efter att inget hände köpte jag ett hus 2007 istället. Hans utalande, som jag och många andra tidigare lyssnat på kostade mig 4 extra år i lägenhet och ca +1 mille på huset mot om jag köpt det 2002.

Givitvis kan jag inte anklaga honom för min feghet, men han borde förstå att folk som ej är så insatta lyssnar och drar sig därför att köpa hus pga de tror han har rätt som den expert han är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.