Youppie. du säger att pengarna för att slutföra den egentliga transaktionen finns.
Alltså sitter ni nu på 8-900 000 SEK i reda skattade pengar.

Du vill göra hela det här upplägget för att undvika beskatta försäljningen på 3-400 000 SEK "avdragsgilla" renoveringskostnader?

Dvs göra avdrag för en reavinstskatt på en fastighet om a`30% av 50% av kostnaden på huset, minus en eventuell värdeminskning som kommer att komma när ränteavdragsrätten stoppas inom EU inom ett par år för vi inte kan betala för andra statliga kostnader.

Alltså kommer en reell hyreshöjning på mellan 4-12% på alla "egna hus" pga ränteavdragen försvinner i en nära framtid.

Och du har redan pengarna i fickan men vill krångla till det för att "UNDVIKA" betala skatt på något du inte har tjänat in något på?

Vaddå "reell skatteflykting".
Du är en av all dom skitstövlar som gör att vi som inte har en miljon eller två över inte får några pengar till statskassan.

Fy fan för folk som har och bara vill ha mer.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
byggochmark skrev:
Youppie. du säger att pengarna för att slutföra den egentliga transaktionen finns.
Alltså sitter ni nu på 8-900 000 SEK i reda skattade pengar.

Du vill göra hela det här upplägget för att undvika beskatta försäljningen på 3-400 000 SEK "avdragsgilla" renoveringskostnader?

Dvs göra avdrag för en reavinstskatt på en fastighet om a`30% av 50% av kostnaden på huset, minus en eventuell värdeminskning som kommer att komma när ränteavdragsrätten stoppas inom EU inom ett par år för vi inte kan betala för andra statliga kostnader.

Alltså kommer en reell hyreshöjning på mellan 4-12% på alla "egna hus" pga ränteavdragen försvinner i en nära framtid.

Och du har redan pengarna i fickan men vill krångla till det för att "UNDVIKA" betala skatt på något du inte har tjänat in något på?

Vaddå "reell skatteflykting".
Du är en av all dom skitstövlar som gör att vi som inte har en miljon eller två över inte får några pengar till statskassan.

Fy fan för folk som har och bara vill ha mer.
Jag håller med till 100 %. Idioter. Hoppas de gör precis som de tänkt och får ett skattesmäll efteråt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är ju ingen fastighet utan lös egendom. De 5 åren gäller väl inte på lös egendom?
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Det är väl rimligt att man ska få gör avdrag på de kostnader man haft för att öka värdet på sitt hus som leder till en beskattningspliktig vinst?
Om ett företag investerar 300kkr så är det ju inga konstigheter att de ska dra av dessa från omsättningen och den beskattade vinsten. Att sen skatteverket, eller någon annan, nu ev. har bestämt att detta avdrag bara gäller 5 år är ju inte husägarens fel utan bör med all rätt nyttjas på bästa sätt. Snarare fel i systemet som tvingar fram kreativt tänkande.

Edit: Om vi dessutom antar det är 300kkr som TS har jobbat ihop i Sverige så är dessa redan beskattade med minst 50%(30% kommunalskatt + arbetsgivaravgifter+ev. statlig skatt), vilket gör det ännu mer absurt att denne ska tvingas betala ytterliggare 30% skatt då dessa investerats. Som om nu inte detta vore nog så har även 25% moms på materialet försvunnit. Istället för att sitta bittra hemma och klanka ner på TS borde ni kanske imponeras över förmågan att med dessa förutsättningar få ihop något kapital överhuvudtaget...
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Det är verkligen rimligt att man ska få göra skatteavdrag. Själv köpte jag ett hus med enorma renoveringsbehov för lite mer än tio år sedan. Det kostade då 250000 kr. Har plöjt in hundratusentals kronor i att göra huset anständigt. Det allra mesta är lånade pengar. Det har gått bra att låna eftersom husets värde ökat med hundratusentals kronor. Men om jag inte får igen pengarna när jag säljer så blir det en ekonomisk katastrof. Utan avdragsrätten skulle jag göra världens mest värdelösa affär på att ha renoverat huset.

Skäms på dig som tycker att man är en snyltare. Det handlar faktiskt bara om att slippa beskattas flera gånger för samma sak.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Att göra avdrag för sina investeringar är okej men att hitta alternativa vägar för att medvetet slippa betala vinstskatt eller som i detta fall göra avdrag på oriktiga grunder är fusk och inget annat. Detta är äkta fuskarnas land.
 
A
Vore jag din sambo skulle jag aldrig gå med på det här om det inte också skrev ett ordentligt samboavtal och äktenskapsförord! Enligt sambolagen så får ju du halva bostaden trots att hon köper den av dig om ni inte gör om hela proceduren med samboavtal. Jag skulle aldrig gå med på att skuldsätta mig för ett hus jag redan har tillträde till.

Sen äger var och en sitt under äktenskapet. Det kan spela viss roll för skatter och rättigheter. etc. Du kommer faktiskt inte att automatiskt bli delägare igen bara för att ni gifter er. Det är först vid en skilsmässa som tillgångar och skulder ska delas lika om det inte finns äktenskapsförord eller enskild egendom eller OBS om äktenskapet varat en kort tid delas inte heller alla skulder och tillgångar lika.

Du har fått ganska många kommentarer om skatteflykt samt kommentarer om moral osv. Det kan uppfattas trist och orättvist. Jag gissar att ni kanske planerar barn tillsammans om ni ska gifta er? Jag gissar att ni då kommer vilja ha dagis, skola, barnbidrag mm? Jag tror och hoppas ni då kommer förstå varför det väcker ilska att bara göra det till en sport att smita från skatt. Det är också så pass mycket fallgropar om ert förhållande inte skulle hålla så jag skulle inte ge mig in på det här om jag vore du eller din sambo.
 
Jag känner likadant, vill du smita undan skatt så får du lösa det på egen hand, utan vår hjälp. Verkar även vara mycket jobb och risk för strul, utan någon säker vinst. Konstigt att en sambo vill vara med och trixa åt dig.

Du kan ju heller inte klaga på att det är dyrt hos tandläkaren, att polisen inte klarar sitt jobb, att skolmaten är dålig, att de inte lagar den där gropen i gatan, och så vidare.
 
  • Gilla
Edin Bilanovic och 1 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Du kan ju heller inte klaga på att det är dyrt hos tandläkaren, att polisen inte klarar sitt jobb, att skolmaten är dålig, att de inte lagar den där gropen i gatan, och så vidare.[/QUOTE
Och detta trots att vi jämte Danmark har de allra högsta skatterna!
 
Snick snack. Ni som säger att han smiter från skatt är bara avundsjuka. Precis som jag kommer de ju gå back på renoveringen om de inte kan dra av utgifterna. Jävligt mycket "moralpredikningar" utan substans här. Mig veterligt så betalar man som privatperson skatt när man köper golv, gips etc. Moms kallas det. Ovanpå inkomstskatten. Skärpning för fan, skatteverket har ju redan gett preliminärt ok på upplägget.
 
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på hur mycket skatt man betalar i Sverige vs. hur lite man får tillbaka som ett mått på hur ineffektiva våra politiker och vår vår offentliga sektor är, så tror jag att alla privat personer som skatteplanerar/småfifflar gör ekonomin en tjänst.

Det mesta av dessa "extra" pengar hamnar ganska så omgående i cirkulation i ekonomin och spär på ekonomin på ett positivt sätt, fler anställda på restauranger, inom byggsektorn, handeln etc. etc.

Om bara vår politiker kunde ta sitt förnuft till fånga och sänka skatterna, införa ett platt och enkelt skattesystem och dra ner på bidrag, avdrag, understöd, undantag etc. och allt annat byråkratiskt och som leder till en massa pengar i fickorna på revisorer och skattejurister, så skulle Sverige vara mycket bättre.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
C
Och trots att allt detta pågått i decennier så ligger Sverige i världstopp när det gäller t.ex konsumtionskraft, privat förmögenhet, medellivslängd, jämnställdhet och i botten när det gäller t.ex. brottslighet och klassklyftor.
Hur går det ihop?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tobost skrev:
Snick snack. Ni som säger att han smiter från skatt är bara avundsjuka. Precis som jag kommer de ju gå back på renoveringen om de inte kan dra av utgifterna. Jävligt mycket "moralpredikningar" utan substans här. Mig veterligt så betalar man som privatperson skatt när man köper golv, gips etc. Moms kallas det. Ovanpå inkomstskatten. Skärpning för fan, skatteverket har ju redan gett preliminärt ok på upplägget.
Vänta lite nu. De går ju inte back på utgifterna - de får ju bo i det renoverade huset och njuta av de nya ytskikten osv. Men om de inte säljer på många år är ytskikten inte nya längre och påverkar inte priset dvs det blir inte samma vinst och därmed inte så hög vinstskatt. Varför ska man kunna dra av allt möjligt och få renovera för skattepengar? Grekland körde hårt med avdrag och se hur det gick...
 
Det är DEFINITIVT inte skatteflykt eller på något som helst sätt förkastligt att göra transaktioner som inte bara är tillåtna enligt gällande lag, utan som i det här fallet även givits klartecken av Skatteverket.

Den som tycker att Folktandvården eller Polisen behöver mer pengar kan ju lämpligen själv avstå från att göra ränte- och reseavdrag på årets deklaration. :mad:
 
sin skrev:
Om bara vår politiker kunde ta sitt förnuft till fånga och sänka skatterna, införa ett platt och enkelt skattesystem och dra ner på bidrag, avdrag, understöd, undantag etc. och allt annat byråkratiskt och som leder till en massa pengar i fickorna på revisorer och skattejurister, så skulle Sverige vara mycket bättre.
En väldigt stor anledning till att vi har ett så komplicerat skattesystem som vi har är naturligtvis att en del driftiga personer inte drar sig för att göra lagliga hitte-på-transaktioner som räntesnurror och att sälja hus till sambos endast för att komma runt de alltför enkla reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.