C
  • Gilla
Erik56
  • Laddar…
Ja, naturligtvis är det så. Tyskar är generellt försiktigare med att ta risker, och stora lån ses som stora risker. Dessutom krävs minst 2% amortering på hela lånebeloppet i praktiken.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Om priserna är högre eller lägre i höst är helt omöjligt för någon här att veta. Det finns inte en käft som med någorlunda trovärdighet kan förutspå fastighetspriser på några månaders sikt.

Har ni råd med ett ytterligare prisfall? Om ni inte har det - sälj nu istället för att bli giriga. Priserna var på all time high för någon månad sen eller två. Det är egentligen inte dåligt att sälja en bit under.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Ja, naturligtvis är det så. Tyskar är generellt försiktigare med att ta risker, och stora lån ses som stora risker. Dessutom krävs minst 2% amortering på hela lånebeloppet i praktiken.
Är sen inte så att tyskar även värdesätter sitt boende lite mindre än svenskar? Har fått för mig att det är vanligare i Tyskland med fina nya bilar utanför risiga kåkar medan i Sverige är det nya fina hus med risiga bilar utanför.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Karriärmamman skrev:
Har ett hus som vi totalrenoverat, dvs golv, tak, väggar, nytt kök och ny tvättstuga , ny NIBE-pump etc. Husen kring oss går för ca 8-9 miljoner och säljs på ett par dagar

Vi har haft visning och har intressenter, några bud har trillat in, budgivningen startade ca 500 tkr under utgångspris. Nu är vi uppe på utgångspris. Budgivning har pågått i en vecka och alla spekulanter verkar mycket tveksamma om jag tolkar mäklaren rätt.

Ska vi sälja och vara missnöjda, eller vänta till hösten och hoppas på minst samma nivå eller bättre? Hur skulle ni tänka?
8-9 miljoner är väl bra mycket mer än vad ni gav för huset inkluderat era renoveringskostnader? Huspriserna har ju gått upp ca 15% på bara ett år, vilket är oerhört mycket mer än ett sparande, oavsett sparform, kan ge. Var nöjda och sälj, marknaden har tvärstannat och priserna sjunkit med 10-15% på bara några veckor. Jag skulle aldrig våga vänta till hösten.
 
Redigerat:
Måste ni sälja nu?
 
cpalm skrev:
Går alldeles utmärkt på både Tradera och Ebay. Kallas reservationspris och är vanligt förekommande i auktioner överhuvud taget.

[länk]
[länk]
Då finns ett bestämt pris, vilket budgivarna då också informeras om. Du kan inte komma i efterhand och välja bort budgivare.

Reservationspris på hus har då inte jag sett ännu i alla fall.
 
C
thomasx skrev:
Då finns ett bestämt pris, vilket budgivarna då också informeras om. Du kan inte komma i efterhand och välja bort budgivare.
Så är det, men frågan var om det gick att sätta ett lägre utgångspris än vad man är villig att acceptera.

Om ingen bjuder över reservationspriset kan Ebay-säljaren välja att avstå, släppa objektet till högstbjudande eller ge ett motbud.
Vilket enligt min uppfattning är analogt med TS situation. Bud har inkommit, men inte på den nivå TS har förväntat sig. Därav dilemmat om huruvida man skall sälja ändå eller göra ett nytt försök.

Sen kan man tycka vad man vill om att säljaren inte är beredd att sälja under ett visst, för spekulanten okänt, pris. Personligen tycker jag det är ett j-la otyg.
 
cpalm skrev:
Sen kan man tycka vad man vill om att säljaren inte är beredd att sälja under ett visst, för spekulanten okänt, pris. Personligen tycker jag det är ett j-la otyg.
Tycker du likadant om du är säljare?
 
Det är väl en konsekvens av hur processen ser ut med utgångspris. När vi sålde senast så skilde det mer än 50% i vad ett antal olika mäklare ville sätta som utgångspris på objektet. Vi valde det högsta då det var ett pris vi kunde acceptera att sälja för men jag förstår att det blir problem, missförstånd och irritation när det ser ut på det sättet.
 
C
Robert63 skrev:
Tycker du likadant om du är säljare?
Det enkla svaret är så klart ja, men det är en väldigt bra fråga då det enligt min åsikt är ett systemfel, så jag kan samtidigt inte utesluta att jag själv inte skulle känna mig "tvungen" att agera likadant om jag skulle sälja på dagens marknad.
 
cpalm skrev:
Så är det, men frågan var om det gick att sätta ett lägre utgångspris än vad man är villig att acceptera.

Om ingen bjuder över reservationspriset kan Ebay-säljaren välja att avstå, släppa objektet till högstbjudande eller ge ett motbud.
Vilket enligt min uppfattning är analogt med TS situation. Bud har inkommit, men inte på den nivå TS har förväntat sig. Därav dilemmat om huruvida man skall sälja ändå eller göra ett nytt försök.

Sen kan man tycka vad man vill om att säljaren inte är beredd att sälja under ett visst, för spekulanten okänt, pris. Personligen tycker jag det är ett j-la otyg.
Du jämför äpplen och päron. Vissa budgivningar har reservationspris, andra inte. Du kan inte påstå att det på ebay och liknande går att sätta ett utgångspris och sedan inte sälja till det. Om man sätter ett utgångspris OCH ett reservationspris, så behöver man inte sälja till utgångspriset. Man kan inte ågra sig i efterhand. Big difference.

Vilket reservationspris hade TS satt, och vilken information hade budgivarna fått om existensen av ett reservationspris?
 
cpalm skrev:
Det enkla svaret är så klart ja, men det är en väldigt bra fråga då det enligt min åsikt är ett systemfel, så jag kan samtidigt inte utesluta att jag själv inte skulle känna mig "tvungen" att agera likadant om jag skulle sälja på dagens marknad.
Då kan i alla fall jag stå med flaggan högt :) För när jag sålt har jag satt det pris jag vill ha, och har fått aningen mer.
Inga lockpriser, ingen bullshit, så slipper man lycksökare och spekulanter som förköper sig, och får kanske färre, men seriösare budgivare och köpare. Det finns ett värde i det också.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
C
Man kan inte ågra sig i efterhand. Big difference.
Jag säger inte emot dig... Du har redan påpekat detta i #22 och jag redan hållit med dig i #23... :D
 
cpalm skrev:
Jag säger inte emot dig... Du har redan påpekat detta i #22 och jag redan hållit med dig i #23... :D
Nja, du skrev att TS fall är analogt med en budgivning med reservationspris. Men det kan den ju bara vara om TS satt ett reservationspris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.