P pmd skrev:
Jo, men jag försöker hitta det bästa elhandelsbolaget för mig, och teckna produktionsavtal med det.
Bara för att jag köper el av Vattenfall idag måste jag ju inte sälja min överskottsel till Vattenfall.

Tack. Jag ska kolla med Eon …

… och Telge.
Du kan sälja din solel till antingen bolaget du köper din el från, eller till nätägaren eller kanske solcellsmontören om de handlar med el.
Inga andra. Jag har försökt, men fick alltid svaret - köp din el från oss, annars är vi inte intresserade av dina 7000kWh solel per år. Hade jag haft en hel solpark med betydligt mer i produktion så kanske.
 
P
B buffyin skrev:
Hej självklart inte men jag bra att skaffa produktionsavtal ASAP på vissa bolag tar några veckor på sig :/ o går sen lätt att bytta (bytte från Telge till Eon).

Sen så avtalet mortimer har bland de bästa jag hört om. Så skadar inte fråga.

Hoppas du hittar något som passar dig!
Telge krävde inte någon bindningstid för produktionsavtalet?
Gjorde Eon det?
 
P pmd skrev:
Telge krävde inte någon bindningstid för produktionsavtalet?
Gjorde Eon det?
Telge hade ett vanlig för spotpris -2 öre och ett med spot+ något med bindningstid.

Eon har inget bindningstid på vårt iaf
 
P
M mortimer skrev:
Jag har för närvarande valt Vattenfall som ger 20 öre extra de första 12mån. Sen är månadskostnaden 0kr/mån de första 12mån också samt 75% rabatt på påslaget på konsumtionsavtalet. Timspot på bägge avtalen.
Gäller det de 12 första månaderna med elförsäljning och som kund för köp av el eller handlar det om de första 12 månaderna med elförsäljning till Vattenfall?
 
P pmd skrev:
Gäller det de 12 första månaderna med elförsäljning och som kund för köp av el eller handlar det om de första 12 månaderna med elförsäljning till Vattenfall?
Jag hade först Göteborgs energi men för att vara hos rätt elleverantör när jag fick mina solceller installerade så bytte jag till Vattenfall 1e maj med vanligt månadsrörligt elavtal. Jag sonderade läget hos ett par leverantörer redan sent 2022 så jag hade allt underlag klart i min e-post. Mätaren stod på timavläst sedan tidigare. Jag fick ok på att starta in anläggning mitten av juni så samma dag som jag startade så tog jag kontakt med Vattenfall så de bytte mitt konsumtionsavtal till timspot samt aktiverade produktionsavtal som var förberett (jag har en bra nätägare så jag fick mitt anl.ID för produktionen före montörerna installerade panelerna)
Så villkoren om ersättning och rabatter börjar troligen 1e maj och löper sedan då 12mån.
 
Redigerat:
För ett antal år sedan så kunde man få bra betalt för sin solel. Antagligen så fanns det ett marknadsföringsvärde i det eller så ville man komma åt elcertifikaten och ursprungsgarantierna. Eller så ville man bara få kunder eftersom man ofta var tvungen att köpa el från dessa bolag. Nu när marknaden har svämmat över av billiga elcertifikat så har solcellerna elcertifikat spelat ut sin roll. Kvar blir då lagkravet att en elleverantör även måste köpa el som produceras av kunden. Och om man inte ska riskera något med detta så betalar elspotpriset. Vilket nu alla verkar göra och således finns ingen större mening att försöka hitta någon speciell leverantör.
 
P
M mortimer skrev:
Jag hade först Göteborgs energi men för att vara hos rätt elleverantör när jag fick mina solceller installerade så bytte jag till Vattenfall 1e maj med vanligt månadsrörligt elavtal.
Varför var Vattenfall rätt elleverantör?
M mortimer skrev:
Jag sonderade läget hos ett par leverantörer redan sent 2022 så jag hade allt underlag klart i min e-post. Mätaren stod på timavläst sedan tidigare. Jag fick ok på att starta in anläggning mitten av juni så samma dag som jag startade så tog jag kontakt med Vattenfall så de bytte mitt konsumtionsavtal till timspot samt aktiverade produktionsavtal som var förberett (jag har en bra nätägare så jag fick mitt anl.ID för produktionen före montörerna installerade panelerna)
Så villkoren om ersättning och rabatter börjar troligen 1e maj och löper sedan då 12mån.
Vattenfall tycks ha gett dig ett lite bättre pris eftersom du var ny kund. Jag som redan är kund hos Vattenfall får väl säga till dem att de bör ge mig "nykundspriser" om de vill ha kvar mig som kunde.
 
P pmd skrev:
Varför var Vattenfall rätt elleverantör?

Vattenfall tycks ha gett dig ett lite bättre pris eftersom du var ny kund. Jag som redan är kund hos Vattenfall får väl säga till dem att de bör ge mig "nykundspriser" om de vill ha kvar mig som kunde.
Valde Vattenfall för det var de som gav bäst erbjudande helt enkelt.

Är man redan befintlig kund hos någon leverantör så är troligen motivationen mindre att ge bra erbjudande än vad de ger till en ny kund ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.